Forrásban a tésztapiac

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 06. 07. 10:58

Gyors reakciókat kívánnak a piaci szereplőktől a tésztapiac eseményei. Nemcsak a külső tényezők változékonysága okán, hanem a márkák erejében bízó, de olcsóbb megoldásokat kereső, a hagyományos ízeket preferáló, de az új, funkcionális többletet nyújtó tésztákra szintén nyitott fogyasztók miatt is. Mindenki másképp csinálja – de a legfontosabb jelszavak a márkaépítés és a költséghatékonyság.

A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.

Atavalyi év reálbércsökkenése a tésztapiacon is néhány százalékos volumen-visszaesést hozott az eladásokban, de hogy végül is az egyes cégek mennyit tudtak eladni, azt nagyban befolyásolta, hogy az év során három-négy lépcsőben bekövetkezett árcsökkentéseket miként, mikor, milyen mértékben érvényesítették a partnereik a piacon.

Káhn Norbert
kereskedelmi igazgató
Gyermelyi

– A gyengébb első féléves értékesítés a második félévben fokozatosan erősödött – mondja Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. vezérigazgató-helyettese. – Érdekes tendencia volt, hogy a brand a magasabb fogyasztói árak ellenére is jobban szerepelt ebben a depresszív időszakban, mint a kereskedelmi márka, minden elemzői előrejelzésre rácáfolva. A Gyermelyi iránti bizalom ebben a nehéz gazdasági helyzetben is megmaradt, erősödött, ami jó visszajelzése volt a stratégiánknak. A márkát folyamatosan támogattuk, ami meghozta az eredményét. A helyzetet javította továbbá, hogy a gasztropiac a kiskereskedelemmel ellentétben, mennyiségben is bővült.

Ezzel együtt a költségmegtakarítás minden tésztaipari cégnél, így Gyermelyen is preferencia.

– A termékelőállítás során igyekeztünk további költségmegtakarításokat elérni, akár az energiahatékonyság, akár a csomagolás, logisztika területén, hogy a versenyképességünket növeljük – emeli ki Káhn Norbert. – Konszolidálódtak az alapanyagárak, bár a csökkenés mértéke elmaradt a várttól. A csomagolóanyagok ára viszont egy kisebb csökkenés után most újra emelkedő pályára állt, ami a drasztikusan megemelkedett szállítási és bérköltségekkel együtt kihívást fog jelenteni a következő időszakban.

 

Konszolidálódtak az alapanyagárak, bár a csökkenés mértéke elmaradt a várttól

 

Biztos alapokra van szükség

A megbízható termékek felé fordulás nemcsak a márkatermékek, hanem a magyar termékek erősödésében is megnyilvánult.

Ifj. Mándy Csaba
tulajdonos-ügyvezető
igazgató
Mary-ker Pasta

– Az ukrán alapanyag eltérő minőségéről szóló hírek a megbízható hazai termékek iránti kereslet növekedését hozta, a fogyasztók egyre tudatosabban keresik a védjegyes hazai alapanyagból készült Magyar Termék védjeggyel ellátott és ezáltal megbízható minőségű termékeket – állapítja meg ifj. Mándy Csaba, a Mary-ker Pasta Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója. – Társaságunk egyébiránt nemcsak védjegyhasználója, hanem alapító résztulajdonosa is a Magyar Termék Non Profit Kft.-nek. Való igaz, hogy sokkal nagyobb erőfeszítések árán lehet bázishoz közeli számokat produkálni, de remélhetően ennek az időszaknak hamarosan vége szakad, és újult erővel lehet ismét kereskedni.

Nagy odafigyelést igényel a felgyorsult folyamatok lekövetése és az ezekre való gyors, szakszerű reagálás, mondja Kovácsné Nagy Krisztina, a Família Tészta Kft. kereskedelmi és marketingvezetője.

– Azt tapasztaljuk, hogy a túlkínálat az egyik meghatározó tényező a kereskedelemben zajló folyamatokra, amelynek fő oka a fogyasztói magatartás megváltozása és a vásárlói erő csökkenése – teszi hozzá. – Jelenleg a minőségi alapanyag-ellátás biztosított, amely azonban csak stabil, megbízható beszállítók által valósítható meg, valamint a partnereink irányába tanúsított korrekt üzleti magatartással.

 

Nagy odafigyelést igényel a felgyorsult folyamatok lekövetése és az ezekre való gyors, szakszerű reagálás

Elengedhetetlen a hatékonyságnövelés

Soós Brigitta
kereskedelmi menedzser
Soós Tészta

Kizárólag magyar alapanyagokkal és megbízható partnerekkel dolgozik a Soós Tészta Kft. is, amelynek kereskedelmi és minőségbiztosítási vezetője, Soós Brigitta, az elmúlt időszak kapcsán már felfelé ívelő forgalomról számol be.

– Mi nem éreztük igazán, hogy változott volna bármi a kötelező akciók kapcsán. Korábban is rendszeresen voltak akcióink, most is – állapítja meg. – A megugró infláció nyilván senkinek sem kedvez, mindenkinek magasabb költséget eredményez. Ezt igyekeztünk hatékonyabb gyártással enyhíteni.

Úgy látja, hogy fejlesztés terén a jelen piaci helyzeteben elengedhetetlen a gyártási és csomagolási hatékonyság növelése. A cégnél jelenleg erre fókuszálnak új eszközök beszerzésével, a folyamatok optimalizálásával.

– A jelenlegi piaci helyzetben sem szabad eltekinteni a marketing fontosságától sem – hangsúlyozza ki Soós Brigitta. – Ahhoz, hogy a márka továbbra is stabilan ott legyen az emberek fejében, és a boltok polcai előtt állva „megszólítsa” a vásárlót, nem lehet elhanyagolni a megfelelő kommunikációt. Mi már korábban elindultunk az online kommunikáció vonalán, nagy hangsúlyt fektetünk rá, de természetesen a „tradicionális” marketingeszközöket és csatornákat is használjuk.

Váltás kisebbre, olcsóbbra

Rácz Róbert
kereskedelmi és
marketingigazgató
Izsáki Házitészta

Habár az eleve erős, jól „karban tartott” gyártói márkákat kevésbé viselte meg a volumencsökkenés, széles vásárlói réteg kényszerült takarékoskodásra ebben a kategóriában is. Ők a kedvezőbb árú, elsőáras termékek felé nyitottak.

– A fogyasztás a kisebb kiszerelésű és alacsonyabb tojástartalmú termékek irányába tolódott – észrevételezi Rácz Róbert, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Ez a folyamat már évekkel ezelőtt elindult a fogyasztási szokások változásával, de most a gazdasági környezet jelenlegi helyzete felgyorsította a folyamatot. Mi az évek alatt többféle módon készültünk, reagáltunk a változásra. Az 500 g kiszerelésű dobozos termékeink esetében a dobozon belül 5×100 g vagy 2×250 g csomagolás található. Ez lehetővé teszi a pontosabb adagolást, a termékek minőségének megőrzését. Ez a változtatás nagyon pozitív fogadtatást kapott, sikeresnek bizonyult egyes fogyasztói rétegekben. Más esetekben a kiszerelés- és az árcsökkentés mutat eredményeket.

Hagyományok és specialitások

Tésztatípusokban ugyanakkor jelentős változás nem érzékelhető. A tradíciók erősek: továbbra is a 4, illetve 8 tojásos tészták jelentik a legnagyobb szegmenst. A zsugorinfláció – vagyis a szándékolt méretcsökkentés a fogyasztói ár szinten tartása érdekében – ezt a kategóriát nagyrészt elkerülte, ugyanakkor a promócióérzékenység és a kisebb kiszerelések iránti érdeklődés fokozódott.

– Jellemző az egyszerre megvásárolt mennyiség csökkenése, a fogyasztók inkább a vásárlásaik számát növelik, mint a kosárméretet, ezért is fontos, hogy sűrűbben találkozzanak kedvező ajánlatokkal, legalábbis addig, amíg vissza nem erősödik a kereslet – hívja fel a figyelmet Káhn Norbert.

Másrészről azt sem lehet mondani, hogy – hagyományok ide vagy oda – az egészségtudatosság jelszavát zászlóikra tűző tészták ne őrizték volna meg helyüket és vásárlói rétegüket a piacon.

Bozó Tamás
sales manager
GOF Hungary

– A fogyasztók egyre inkább keresik az egészséges tésztafajtákat, mint például a teljes kiőrlésű tésztát, a durumtésztát, a zablisztből, vagy hüvelyesekből készült tésztákat – sorolja Bozó Tamás, a GOF Hungary Kft. sales managere. – A vásárlók nyitottabbak az olyan különleges ízvilágú és összetevőjű tésztákra, mint a színezett tészták, a zöldfűszeres tészták, a tojásmentes és a vegán tészták. A tojásallergiában szenvedők és a vegán étrendet követők számára egyre fontosabb a tojásmentes tésztafajták elérhetősége, ami kedvezően hat a Avena Gofit gluténmentes zabtésztáinak az eladására.

Inkább a minőségre költenek

A Gyermelyinél úgy tapasztalták, hogy a fogyasztók a korlátozottan rendelkezésre álló jövedelmüket a jobb minőség irányába fordították. Tehát igencsak megnézték, megnézik, hogy mit és mennyiért vásárolnak, de ha már költenek, akkor inkább a minőségi terméket választják.

– Továbbra is a hagyományos, friss tojással készült, prémium Gyermelyi tészták aránya növekedett a legnagyobb mértékben, erősödött a Vita Pasta durum termékcsaládunk forgalma is, míg az alacsonyabb tojástartalmú vagy éppen tojás nélküli tésztáink eladása, a kereskedelmi márkákhoz hasonlóan csökkent – támasztja alá érvekkel észrevételüket a cég vezérigazgató-helyettese. – Bár csak kiegészítő termékeknek számítanak, de növelni tudtuk a disztribúcióját és a forgalmát a tavaly bevezetett teljes kiőrlésű Integrale durumtésztáinknak, mely kategória nemzetközi szinten is erősödik.

A cégnél a közelmúltban racionalizálták a termékösszetételt, kivezettek pár gyengébben teljesítő formátumot, ami összhangban volt a kereskedelmi partnereik döntéseivel is, tudjuk meg tőle.

– Folytatjuk termékeink hatékony marketingtámogatását, amivel partnereink munkáját is segíteni kívánjuk – szögezi le Káhn Norbert. – Online platformokon, de televízióban, közterületen, szponzorációkban is meg fogunk jelenni új tartalmakkal.

Leveshez a betét

Az alapanyagárak hullámzó alakulása olykor az innovációkra is komoly hatást gyakorolhat – jó példa erre a Mary-Ker Pasta legfrissebb újdonsága.

– Mivel a tojás ára továbbra is kiszámíthatatlan, időnként megfoghatatlan magasságba szökik, ezért most léptünk piacra a régóta tervezett durum levesbetéteinkkel – jelenti be ifj. Mándy Csaba. – Hiszen a magyar ember levesfogyasztó, ami pedig elképzelhetetlenek tészta nélkül. Ráadásul egy igazán jó durum alapanyagú levesbetét, köszönhetően a jó alapanyagnak, még sárgás színű is, tehát tökéletesen passzol a leveshez.

A cég három alapformátummal lépett piacra 200 g-os kiskereskedelmi és 3 kg-os HoReCa-kiszereléssel, tovább bővítve Don Francesco durum száraztészta családját.

Marketing tekintetében elsősorban az online térben szeretnének erősödni.

– A piac belföldön nem lesz nagyobb, maximum másféle tortaszelet jut egy- egy nagy gyártónak, ezért fogyasztóinkat erősebb marketingaktivitással kell megszólítanunk, kihasználva az erős nemzeti öntudatot, és a „Hazaiban több van” szlogent – jegyzi meg ennek kapcsán a tulajdonos-ügyvezető igazgató.

A fogyasztók egyre inkább keresik az egészséges fajtákat, mint például a teljes kiőrlésű tésztát, a durumtésztát, a zablisztből, vagy hüvelyesekből készült tésztákat

Tésztafőzés akár a szabadban is

Az előző évekhez hasonlóan az Izsáki Házitészta Kft. most is új formátumokkal készül megjelenni a piacon. Az újdonságokon kívül csomagolóanyagokat is váltanak, néhány termékcsaládjuknál ezzel is egységesebbé kívánják tenni a megjelenést, és még szélesebb körben szeretnék megerősíteni az Izsáki márkanevet.

– Folytatjuk az évekkel ezelőtt sikeresen bevezetett, „Főzz a szabadban” promócióinkat – adja hírül Rácz Róbert. – Egyre több termék és információs anyag elérhető a bográcsos szezonhoz kapcsolódva. Szeretnénk, ha a nyári időszakban sem mondanának le az emberek a jól megszokott hazai, családias ízekről. Azt választják, ami már bizonyított, amit már „Generációkon át” használtak. Tervezzük, hogy a termékeinkhez csomagolt mintával ismertetjük meg újabb, a nyári szezonhoz erősen kötődő termékünket, az Erős Pistás csipetkét. Vannak más típusú összecsomagolásaink is, a Facebookon és Instagramon folytatott munkánknak köszönhetően pedig a játékunkban részt vevők közül többen tulajdonosai lehetnek egy-egy Hát-Izsáknak.

Sikerek az egészség jegyében

A tésztapiac dinamikus változása innovatív megoldásokat igényel a piaci szereplőktől. A márkák erősítésének egyik módja az egészséges és funkcionális tésztafajták fejlesztése. Ide tartoznak például a gluténmentes zabtészták és a vegán tészták, amelyekkel a GOF Hungary az elmúlt évben jelent meg.

– A bevezetés sikeres volt, és jelentősen hozzájárult a márka egészségtudatos imázsának erősítéséhez – állapítja meg Bozó Tamás. – Most már szinte minden belföldi láncban elérhető zabtészta termékeink valamelyike. A vásárlók kezdik megismerni és megszeretni őket, amihez 2024 első negyedévében egy intenzív marketingkampánnyal járultunk hozzá.

A tésztapiacon az elmúlt időszakban bekövetkezett változások – az új piaci helyzet, a megváltozott fogyasztói szokások és preferenciák – szükségessé tették a marketingmunka újragondolását. A hatékony márkakommunikáció, az ATL- és BTL-eszközök optimalizálása ugyanis kulcsfontosságú a piaci versenyben való helytálláshoz.

– A kommunikációban kiemelt szerepet kell kapnia a márka értékeinek, küldetésének és víziójának, amivel megkülönböztethetővé válik a versenytársaktól. A célcsoport hatékony eléréséhez a digitális marketingeszközök (weboldal, social media platformok, SEO, online hirdetések, influenszermarketing) kiemelt szerepet játszanak. Szintén fontos eszköz a partnerspecifikus promóciók alkalmazása, ami segíthet a vásárlók szélesebb elérésében és a piaci részesedés növelésében. Lényeges elemnek tartjuk még az értékesítési pontokon történő kóstoltatásokat is, amit folyamatosan használunk is – sorolja a GOF Hungary Kft. sales managere.

A zsugorinfláció ezt a kategóriát nagyrészt elkerülte, ugyanakkor a promócióérzékenység és a kisebb kiszerelések iránti érdeklődés fokozódott

Kreatív gondolkodás, aktív cselekvés

A Família Tésztánál úgy gondolják, a mostani piaci helyzet kezelése kreatív gondolkodást és kiváló értékesítési csapatmunkát igényel, a fogyasztókra pedig elsősorban újdonságokkal és aktivitásokkal lehet hatni.

Kovácsné Nagy
Krisztina
kereskedelmi és
marketingvezető
Família Tészta

– Különösen a fiatalabb generáció szívesen kipróbálja az innovatív tésztákat, a különleges formátumokat és a számukra tetszetős megjelenésű termékeket – emeli ki Kovácsné Nagy Krisztina. – Széles termékpalettánk lehetőséget ad arra, hogy széles célcsoportot szólítsunk meg Família tészta és Pasta del futuro márkáinkkal.

Számukra az innováció lételem, árulja el a cég kereskedelmi és marketingvezetője: a tradíciók tiszteletén túl ez teszi izgalmassá a munkájukat. Ez olyan sikeres termékekben ölt testet, mint a Pasta del futuro márka termékei között megtalálható, kurkuma hozzáadásával készült 4 tojásos termékeik – olyan innovációk, amelyek a hagyományokra támaszkodnak.

– Saját platformjainkon erősítettük az aktivitásunkat, webshopunk fejlesztése, vásárlói közönségünk bővítése folyamatos és sikeres – beszél a marketingmunka aktuális újdonságairól Kovácsné Nagy Krisztina. – Nemcsak az innovatív termékek, hanem a tradicionális, közkedvelt tészták is igénylik a népszerűsítést, biztosítva ezáltal a magyar gasztronómiai hagyományok megőrzését a jövő generációja számára is. //

 

A jó innovációknak a gyorsfagyasztott tésztás szegmensben is helyük van

A gyorsfagyasztott félkész tésztás termékek piaca tavaly stagnálást mutatott, informálta lapunkat dr. Gergely Valéria, a Gergely Gasztronomi Kft. tulajdonosa. Az alapanyagárak az elmúlt évben stabilizálódtak, ezzel kiszámíthatóbbá vált a piac ezen a fronton, ugyanakkor az energiaköltségek, logisztikai költségek és az egyéb járulékos költségek jelentősen növekedtek.

A piac eltolódni látszik a saját márkás termékek és az akciós aktivitások felé

Dr. Gergely Valéria
tulajdonos
Gergely Gasztronomi

A piac szerkezete egyértelműen eltolódni látszik a saját márkás termékek és az akciós aktivitások felé. Ez megnehezíti a márkatermék helyzetét, de dr. Gergely Valéria szerint jó innovációkkal, illetve akciós aktivitásokkal a márkák sikeresek maradhatnak.

– Cégünk több újdonságot is sikeresen piacra dobott az elmúlt években. Óriás gombóc termékcsaládunk azóta sikertermék lett a piacon, de például megemlíthetném a gluténmentes gombócokat, illetve gluténmentes pékárut (zsemle, bagett, kenyér) vagy éppen a laktóz- és cukormentes termékeket is. A speciális táplálkozási igényeket kielégítő termékek iránt egyre nagyobb a kereslet a piacon. Mi igyekszünk minden vevőnket kiszolgálni a szükségleteinek megfelelően. //

Kapcsolódó cikkeink