Formában a citromlevek
Az egészségesebb táplálkozásra törekvés utat nyitott a citromlevek kreatívabb, sokoldalúbb felhasználása előtt is, amely most így nem korlátozódik a tea ízesítésére vagy limonádé készítésére. A másik komoly előrelépés a csomagolás terén történt. Az évtizedek alatt megszokott sárga műanyag palackok mellett megjelenő formapalackok is jelzik a termékkör értékesebbé tételére tett gyártói erőfeszítéseket.Míg az FMCG-szek-torban alapvetően a saját márkás termékek erősödése figyelhető meg, a citromlé-kategóriában ez a folyamat lelassult.
– Igaz az, hogy a fogyasztók árérzéke-nyek és az olcsóbb kereskedői márkákat egyre inkább elfogadják, azonban az Olympos stabilan őrzi fogyasztói bázisát – mondja Chvojka Ágnes, a Maspex Olympos Kft. junior brand managere.
Az Olympos – a kategória vezető márkájaként – mintegy 50 százalékos piaci részt hasít ki a teljes citromlépiacból.
Az Olympos citromlevek magas minőségét jól tükrözi, hogy mesterséges színezékeket és aromákat nem tartalmaznak. A kiváló minőségű alapanyag Argentínából érkezik hazánkba.
Az Olympos citromlé-port-fóliójából az 50 százalékos, 1 literes termék adja az eladások döntő hányadát.
– A tavalyi évben közel 5 millió litert értékesítettünk ebből a termékkategóriából. Úgy hisszük, hogy az Olympos márka ereje még sokáig megtartja a minőségi citromlé iránti fogyasztói keresletet – mondja Chvojka Ágnes.
Ígéretes innovációs irányok
– Minőségi különbséget kell tennünk a citromlésűrítmény-ből készült termékek és a természetes citromléből, továbbá a citrom-illóolajjal készült termékek között – mondja Kuti Krisztina, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere. – Árszínvonalban ez utóbbi termékek drágábbak, hiszen a hozzáadott anyagok mennyisége jóval alacsonyabb, mint a citromlésűrítményből készült termékeknél.
A gazdasági válság érezhetően tompította a gyártói márka forgalmát. A diszkontok terjeszkedése is a kereskedelmi márkák erősödését segíti. Ugyanakkor a gyártói márkák olyan új területeket találtak az elmúlt időszakban, amelyekre a PL-nek nem éri meg követni őket.
Az innovációk két fő mozgatórugója új fogyasztási alkalmak teremtése, valamint a bolti láthatóság fokozása érdekes, új csomagolási megoldásokkal.
Arccal a prémium felé
Az új fogyasztói alkalmak megteremtésére jó példa az Olympos 100 százalékos citromlé bevezetése, amely már nemcsak a teához használható, hanem kiváló alapanyaga és ízesítője lehet például koktéloknak, limonádénak és ételeknek.
– Az újdonság fogadtatása abszolút pozitív, emellett magas a kipróbálások aránya. Az Olympos 100 százalékos citromlé a bevezetést követő hatodik hónapban 27 százalékos piaci részesedést tudhatott magáénak a 100% citromlé szegmensében a Nielsen adatai szerint – újságolja Chvojka Ágnes.
A másik ígéretes terület a csomagolásé. Az Olympos 100% formapalackjával az egyediség, a magas minőség hangsúlyozására törekszik.
A Maresi Foodbrokers által forgalmazott Limmi palackja is igazi designtermék. Egyrészt átlátszó, így jól látható, mennyi van benne. A palack oldalán pedig kis citromok jelzik, mennyit használtunk el belőle.
– A Limmi citromlé és lime-levek nem sűrítményből készülnek, hanem természetes citromból és citrom-illóolajból, illetve lime-ból – beszél a beltartalom egyediségéről Kuti Krisztina.
Ötletek a fogyasztóknak
Miután a citromlevek piaca meglehetősen kicsi, az ATL-eszközök helyett a költséghatékonyabb megoldások kerülnek előtérbe.
– Fontos, hogy személyes csatornákon keresztül kommunikáljunk a fogyasztókkal és kézzelfogható ötleteket, információkat nyújtsunk számukra a citromlé felhasználásának lehetőségeiről és hatásairól – emeli ki Chvojka Ágnes.
– Szeptembertől megnöveljük a kihelyezéseket, emellett a kereskedők és a fogyasztók számára árakciókat nyújtunk – beszél az aktualitásokról a brand menedzser.
A prémium Limmi portfólió-jába a 200 milliliteres citromlé, valamint lime-lé tartozik. De forgalmazzák őket 125 milliliteres kiszerelésben is, amellyel a forgalmazó elsősorban a koktélos cégeket célozza meg.
– A Limmi citrom és limelé ideális grillen vagy olajban sült húsokhoz vagy halakhoz, salátákhoz, édességekhez, gyümölcssalátához, eperhez, teához, italokhoz és koktélokhoz – mutatja be a termék széles felhasználási körét Kuti Krisztina. – A nyár folyamán több kóstolót is tartottunk ehhez kapcsolódóan hiper- és szupermarketekben országszerte. A kóstoló alatt egy kis ajándékkal is kedveskedtünk a vevőknek, két Limmi termék vásárlása esetén Limmi sorbét ajándékoztunk. A Limmi sorbé egy népszerű olasz gyümölcskása, melyet fagyasztóból kivéve 30 perc felengedés után azonnal fogyaszthatunk magában, illetve gyümölccsel. Emellett árakciókkal, leafletes megjelenéssel, valamint másodkihelyezéssel, displayekkel ösztönözzük a vásárlást.
Az év második felében a Maresi Foodbroker a Limmi citromlé 500 milliliteres variánsának bemutatását tervezi néhány láncban. A téli szezonban a Twinings teával közös promóciót terveznek, ahol a Limmi és a Twinings kombinált másodkihelyezéssel jelenik meg. A karácsonyi időszakban pedig szórólapos megjelenéssel, valamint árakcióval ösztönzik az eladást.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >