Formában a citromlevek
Az egészségesebb táplálkozásra törekvés utat nyitott a citromlevek kreatívabb, sokoldalúbb felhasználása előtt is, amely most így nem korlátozódik a tea ízesítésére vagy limonádé készítésére. A másik komoly előrelépés a csomagolás terén történt. Az évtizedek alatt megszokott sárga műanyag palackok mellett megjelenő formapalackok is jelzik a termékkör értékesebbé tételére tett gyártói erőfeszítéseket.Míg az FMCG-szek-torban alapvetően a saját márkás termékek erősödése figyelhető meg, a citromlé-kategóriában ez a folyamat lelassult.
– Igaz az, hogy a fogyasztók árérzéke-nyek és az olcsóbb kereskedői márkákat egyre inkább elfogadják, azonban az Olympos stabilan őrzi fogyasztói bázisát – mondja Chvojka Ágnes, a Maspex Olympos Kft. junior brand managere.
Az Olympos – a kategória vezető márkájaként – mintegy 50 százalékos piaci részt hasít ki a teljes citromlépiacból.
Az Olympos citromlevek magas minőségét jól tükrözi, hogy mesterséges színezékeket és aromákat nem tartalmaznak. A kiváló minőségű alapanyag Argentínából érkezik hazánkba.
Az Olympos citromlé-port-fóliójából az 50 százalékos, 1 literes termék adja az eladások döntő hányadát.
– A tavalyi évben közel 5 millió litert értékesítettünk ebből a termékkategóriából. Úgy hisszük, hogy az Olympos márka ereje még sokáig megtartja a minőségi citromlé iránti fogyasztói keresletet – mondja Chvojka Ágnes.
Ígéretes innovációs irányok
– Minőségi különbséget kell tennünk a citromlésűrítmény-ből készült termékek és a természetes citromléből, továbbá a citrom-illóolajjal készült termékek között – mondja Kuti Krisztina, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere. – Árszínvonalban ez utóbbi termékek drágábbak, hiszen a hozzáadott anyagok mennyisége jóval alacsonyabb, mint a citromlésűrítményből készült termékeknél.
A gazdasági válság érezhetően tompította a gyártói márka forgalmát. A diszkontok terjeszkedése is a kereskedelmi márkák erősödését segíti. Ugyanakkor a gyártói márkák olyan új területeket találtak az elmúlt időszakban, amelyekre a PL-nek nem éri meg követni őket.
Az innovációk két fő mozgatórugója új fogyasztási alkalmak teremtése, valamint a bolti láthatóság fokozása érdekes, új csomagolási megoldásokkal.
Arccal a prémium felé
Az új fogyasztói alkalmak megteremtésére jó példa az Olympos 100 százalékos citromlé bevezetése, amely már nemcsak a teához használható, hanem kiváló alapanyaga és ízesítője lehet például koktéloknak, limonádénak és ételeknek.
– Az újdonság fogadtatása abszolút pozitív, emellett magas a kipróbálások aránya. Az Olympos 100 százalékos citromlé a bevezetést követő hatodik hónapban 27 százalékos piaci részesedést tudhatott magáénak a 100% citromlé szegmensében a Nielsen adatai szerint – újságolja Chvojka Ágnes.
A másik ígéretes terület a csomagolásé. Az Olympos 100% formapalackjával az egyediség, a magas minőség hangsúlyozására törekszik.
A Maresi Foodbrokers által forgalmazott Limmi palackja is igazi designtermék. Egyrészt átlátszó, így jól látható, mennyi van benne. A palack oldalán pedig kis citromok jelzik, mennyit használtunk el belőle.
– A Limmi citromlé és lime-levek nem sűrítményből készülnek, hanem természetes citromból és citrom-illóolajból, illetve lime-ból – beszél a beltartalom egyediségéről Kuti Krisztina.
Ötletek a fogyasztóknak
Miután a citromlevek piaca meglehetősen kicsi, az ATL-eszközök helyett a költséghatékonyabb megoldások kerülnek előtérbe.
– Fontos, hogy személyes csatornákon keresztül kommunikáljunk a fogyasztókkal és kézzelfogható ötleteket, információkat nyújtsunk számukra a citromlé felhasználásának lehetőségeiről és hatásairól – emeli ki Chvojka Ágnes.
– Szeptembertől megnöveljük a kihelyezéseket, emellett a kereskedők és a fogyasztók számára árakciókat nyújtunk – beszél az aktualitásokról a brand menedzser.
A prémium Limmi portfólió-jába a 200 milliliteres citromlé, valamint lime-lé tartozik. De forgalmazzák őket 125 milliliteres kiszerelésben is, amellyel a forgalmazó elsősorban a koktélos cégeket célozza meg.
– A Limmi citrom és limelé ideális grillen vagy olajban sült húsokhoz vagy halakhoz, salátákhoz, édességekhez, gyümölcssalátához, eperhez, teához, italokhoz és koktélokhoz – mutatja be a termék széles felhasználási körét Kuti Krisztina. – A nyár folyamán több kóstolót is tartottunk ehhez kapcsolódóan hiper- és szupermarketekben országszerte. A kóstoló alatt egy kis ajándékkal is kedveskedtünk a vevőknek, két Limmi termék vásárlása esetén Limmi sorbét ajándékoztunk. A Limmi sorbé egy népszerű olasz gyümölcskása, melyet fagyasztóból kivéve 30 perc felengedés után azonnal fogyaszthatunk magában, illetve gyümölccsel. Emellett árakciókkal, leafletes megjelenéssel, valamint másodkihelyezéssel, displayekkel ösztönözzük a vásárlást.
Az év második felében a Maresi Foodbroker a Limmi citromlé 500 milliliteres variánsának bemutatását tervezi néhány láncban. A téli szezonban a Twinings teával közös promóciót terveznek, ahol a Limmi és a Twinings kombinált másodkihelyezéssel jelenik meg. A karácsonyi időszakban pedig szórólapos megjelenéssel, valamint árakcióval ösztönzik az eladást.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >