Folytatódik az informatikai fejlesztés a Coop Csoportnál

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 02. 15. 13:10

Boltmegújítási program keretében felépített, új Coop arculatú ABC várja a vásárlókat Vattán. A zöldmezős beruházással megvalósított Borsod-Abaúj-Zemplén megyei üzlet nyolcszázadikként csatlakozott a Coop integrált informatikai rendszeréhez.

Négy hónap alatt, összesen 54 millió forintot meghaladó zöldmezős beruházással felépített üzlet, 10 milliós értékű készlettel várja a vevőket a 991 főt számláló településen. A klimatizált, energiatakarékos hűtőberendezéssel rendelkező, 177 m2 eladóterű (összalapterület 290 m2) üzlet, teljes körű áruválasztékával, folyamatosan friss tőkehús, baromfi-, csemegepult készlettel, zöldség-gyümölcs termékekkel, valamint helyben sütött sütőipari termékekkel a vevők széles igényeit elégíti ki. A gyors, kényelmes és vevőbarát vásárlás lehetőségét 5 szakképzett munkatárs jelenléte garantálja.
A vattai bolt jól példázza a Coop Csoport középtávú tervét, amely az üzlethálózat teljes körű megújulását – ezen belül az arculati váltást és informatikai korszerűsítést – tűzte ki célul. Ez a folyamat már javában zajlik – az egyes üzletkategóriáknak megfelelő kivitelezéssel – egyre több, kívül-belül megújult Coop üzletbe térhetnek be a vevők. A háromféle – Coop Szuper, Coop ABC, Coop Mini – üzletkategóriában az arculatváltás az egész láncon belül 2012 végéig lezajlik.
Nyolcszázadik

A vattai Coop ABC már az új Coop arculattal nyitott meg, és nyolcszázadikként csatlakozott a Coop integrált informatikai rendszeréhez.

A 2002-ben megkezdett folyamat és számos nagy mérföldkő után ma már a Coop üzletlánc összforgalmának 42 %-át kitevő, több mint 800 bolt dolgozik a Coop integrált informatikai rendszerrel. Ez óriási lépés és nagy jelentőségű a heterogén bolthálózatot működtető Coop franchise-nak. A nyolcszázadik bolt egy jó példája annak, hogy nemcsak a nagy, hanem a kisebb boltok számára is hasznos, hatékony megoldás ennek a rendszernek az alkalmazása.

Eddig már 49 alapító franchise tag vezette be az egységes informatikai rendszert. Ezek közül az egyik legnagyobb bolthálózatot működteti a Nyírzem-Coop Zrt., mely 95 kereskedelmi egység irányítását, működtetését látja el ezzel a rendszerrel, és a további 21 boltjára való kiterjesztése folyamatban van.

„2007-ben kezdtük meg a Coop sztenderd informatikai rendszer bevezetésének előkészítését. A több mint 400 milliós informatikai fejlesztés kiterjed a kereskedelmi és a pénzügy-számviteli területre is, így a teljes cég működését átöleli. Alapvető igényként azt fogalmaztuk meg, hogy a fejlesztés révén mind
a központi, mind a bolti dolgozók leterheltségét csökkenthessük, a boltosok többet tudjanak foglalkozni a vásárlókkal, a központban pedig több idő jusson a konkrét kereskedelmi munkára” – mondta Pekó László, a Nyírzem-Coop Zrt. vezérigazgatója. Majd folytatta: „Ezért a fejlesztés eredményeként a nagyszámú boltra még átláthatóbb, központilag jól irányítható, a működést folyamatosan kontrollálható kereskedelmi rendszert és ehhez az adminisztrációs munka csökkentésével, elektronikusan kapcsolódó elszámoltatási, valamint a teljes gazdálkodási területet lefedő megoldást szerettünk volna. E célokat jól szolgálják már ma is az eddigi eredmények, de a teljes fejlesztés még nem fejeződött be, hiszen a beruházáson kívül, ez a cég teljes működésének átgondolásával, a dolgozók betanításával párosul.”

„Folyamatosan újítjuk fel, korszerűsítjük a bolthálózatunkat. Azt a kezdetben eldöntöttük, hogy az egységes informatikai megoldás nyújtja a legtöbbet, ezért egy-egy bolt felújításával már nem kérdés, hogy bekerül-e vagy sem az informatika” – foglalta össze az indokokat Pekó László, a Nyírzem-Coop Zrt. vezérigazgatója.

Mint elmondta, az alkalmazott kereskedelmi rendszer jó eszköz a központi, de szükség esetén akár boltra, boltcsoportra egyedileg szabott árpolitika következetes végrehajtásának. A teljes cikkelemes készletnyilvántartás választ ad arra, hogy mely termékek hogyan fogynak, az áruutánpótlás tervezhető, a készletszintek tételes kontroll alatt tarthatók, elemzésekkel a túlkészletezések megakadályozhatók, a felesleges finanszírozások elkerülhetők. A rendszer lehetőséget teremt arra, hogy az adminisztrációra fordított idő, és költségek kisebbek legyenek, mint korábban. Például a régiós nagykereskedelmi raktár és a boltok között az első rendszerbevezetések óta elektronikus rendelés, szállítólevél információk közlekednek, mely mind a raktárban, mind a boltban gyorsabb, pontosabb működést eredményez a mindennapi munkában. Az árváltozások automatikusan polccímke nyomtatást generálnak, és manuális munka nélkül rendezik a készlet értékelését.

A vezérigazgató kiemelte, hogy a készletelszámolásnál, értékelésnél maradva meg kell említeni, hogy egy fél nap alatt elvégezhető a leltár, és a készletek bármikor ezen kívül is rovancsolhatók, tehát megelőzhetők a meglepetések. A forgalom elemzésével az áruválaszték összetétele a vásárlói igényekhez igazítható, az árrés szerkezete meghatározható, változása nyomon követhető. Probléma esetén azonnali beavatkozási lehetőséget biztosít, és ezzel a gazdálkodási eredmények javíthatók. Kiemelt elemzési terület az akciók eredményessége, melyről folyamatosan információ nyerhető.

A kisebb forgalmú kereskedelmi egységek bekapcsolása előtt is megnyílt az út. Ezen boltoknak az igényekhez igazodó, megfelelő ár-érték arányú, korszerű hardver és szoftver eszközök állnak ma már rendelkezésre. Így a teljes cég, valamennyi bolttípus egységesen működtethető.

„Fontosnak tartom megemlíteni, hogy miután a bolthálózatunk nagy részben kistelepüléseken található, ezért a korszerű informatikai megoldásokkal nemcsak a munkatársaink, hanem a falu lakosságának is meg kell ismerkednie, át kell állniuk egy új szemléletre. A fejlesztéseinkkel elvisszük az újdonságokat ezekre a településekre, ezzel hozzájárulunk a kistelepülések fejlődéséhez, amit szívesen fogadnak vásárlóink” – hangsúlyozta Pekó László.

Kapcsolódó cikkeink