Folytatódik az élelmiszer-eladások kedvező trendje
Folytatódik az élelmiszerek kiskereskedelmének kedvező trendje. Ugyanis 2014. február – 2015. január között a boltok közel 1480 milliárd forint forgalmat értek el, ami 5 százalékkal több, mint az előző hasonló időszak során. Ezzel egy időben mennyiség szempontjából plusz 4 százalékot regisztrált a Nielsen.
Jellemzi a változások kedvező voltát, hogy 2013. február – 2014. január között értéket tekintve még stagnált, mennyiségben pedig 2 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása, az egy évvel azelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. Az adatok a Nielsen által mért kilencven csomagoltélelmiszer-kategóriára vonatkoznak.
Értéket nézve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 9, szénsavas üdítőital és ásványvíz 6-6, gyümölcslé 12, tejföl 9 százalékkal, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Rajtuk kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka 11, energia- és sportital 16, vaj 10, valamint snack 14 százalékkal.
Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a következők bolti eladása: sajt (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), gyümölcslé (7). Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például az energia- és sportital (13 százalék), snack (11) és chips (14) esetében.
Az eladáshelyek piaci pozíciója két bolttípus esetében változott. A legnagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése 2 százalékponttal csökkent, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra, 27 százalékra. Ezzel szemben 2 százalékponttal lett nagyobb, 38 százalék a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése.
Figyelemre méltóan különbözik a bolttípusok súlya jó néhány kategóriánál. Például erősen koncentrált a forgalom azokból a termékekből, amelyek piaci részesedése meghaladja a 400 négyzetméter feletti üzletek átlag 65 százalékos piaci részesedését. Ilyen többek között a sajt (79 százalék), a jégkrém (77), az ásványvíz és a praliné (73-73).
Ezzel egy időben a 400 négyzetméteres és kisebb boltok átlag 35 százalékos – értékben mért – piaci részesedését meghaladja például a vodka (53 százalék), a szénsavas üdítőital (50), a cukorka (47) és a sör (45).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >