Folyik a meccs pehelysúlyban
Bár a hazai „árdagály” visszahúzódik, a cereália világpiaci kitettsége – különösen alapanyagok terén – megmaradt. Ezért az árazási és promóciós stratégiák, a célcsoport minél hatékonyabb (és olcsóbb) elérése játsszák idén is a főszerepet. Természetesen innovációból sem lesz hiány: fő szempontjuk a többletérték, funkcionalitás – vagyis az ár-érték aránypár közül az utóbbi javítása.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Egy nehéz év után a legtöbb élelmiszer-kategória indokolt optimizmussal várhatja az idei évet. A cereáliák piacát azonban a gazdaság változó helyzete, a forint gyengülése és az alapanyagárak – elsősorban a gabona és a kakaó – további emelkedése állíthatja újabb kihívás elé.

Márkus-Mangov
Viktória
brand manager
Nestlé Hungária
– Az eladásokat tekintve a legnagyobb kihívást a megnövekedett árak és az ezt kísérő fokozott árérzékenység jelenti – mondja Márkus-Mangov Viktória, a Nestlé Hungária Kft. brand managere. – Jellemző a fogyasztók részéről az árak aktív figyelése, a termékek egységárának monitorozása. Az árakciók jelentős szerepet játszanak a vásárló döntési folyamatában, amire célzott promóciós stratégiával reagálunk. Az áremelés mellett megjelent a zsugorfláció is: a kisebb termékméretre, illetve kiszerelésre való áttérés mechanizmusa. Így most már nem csak az árak, de a termékméret-változások miatt is újragondolhatják a fogyasztók a vásárlási döntéseiket.
Főszerepbe került az árazás és a promóció

Bozó Tamás
sales manager
GOF Hungary
– A megváltozott piaci feltételekhez, a vásárlók által mutatott ár- és értékérzékenységhez a gyártók és kereskedők kénytelenek alkalmazkodni árazás, termékstratégia és promóciók terén annak érdekében, hogy megőrizzék vagy növeljék piaci részesedésüket – hangsúlyozza Bozó Tamás, a GOF Hungary Kft. sales managere.
Egy ilyen helyzetben a fogyasztók hajlamosak lehetnek az olcsóbb, kevesebb összetevőkből álló cereáliákra váltani, a prémium vagy márkás termékekről az alacsonyabb árú márkákra vagy saját márkás termékekre. Ugyanakkor a piaci szereplőkön is sok múlik.
– A gyártók és a kereskedők eltérő árazási stratégiát alkalmazhatnak az árpozicionálásban és a promóciókban annak érdekében, hogy megfeleljenek a fogyasztói kereslet változásainak – hívja fel a figyelmet Bozó Tamás. – Próbálkozhatnak árcsökkentésekkel, akciókkal vagy kuponokkal, hogy vonzóbbá tegyék termékeiket a vásárlók számára. Egy másik stratégia a saját márkás termékek előtérbe helyezése. Ezek általában kedvezőbb áron kínált alternatívákat jelenthetnek a fogyasztók számára.
Jelenleg az infláció csillapodása és a vásárlóerő növekedése kedvező hatással van az élelmiszeriparra, ideértve a cereáliákat is. A siker kulcsa most Bozó Tamás szerint a versenyképes ár, a minőség és az innováció lesz.
A szeletek jobban bírták
A Cerbonánál azt látják, hogy bizonyos termékekkel, például kifejezetten funkcionális cereáliákkal, valamint új listázásokkal még ezek között a nehéz piaci körülmények között is lehetett eredményt elérni.

Pókecz Anna
marketingvezető
Cerbona
– A reggelizőtermékek kategóriájában a vásárlók vagy kevesebbet, vagy más típusú termékeket fogyasztanak, így ott nagyobb visszaesést láttunk – tekint vissza Pókecz Anna, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője. – A szelettermékeknél azonban nem érzékeltünk nagyobb változást.
A piacon több gyártó árakat emelt vagy terméksúlyt csökkentett, hogy versenyképes maradhasson.
– Évek óta látjuk, hogy a saját márkás termékek eladási mennyisége növekszik. Ez nem meglepő, hiszen a vásárlók már jó minőséghez juthatnak, kedvezőbb áron. Így az agresszív promóciós stratégia mellett erős márkakommunikáció is szükséges a gyártók részéről – említi meg Pókecz Anna.
Új lehetőségeket nyitó gabonapelyhek érkeznek
– A Nestlé Gabonapehely üzletágának idei évre tervezett újdonságai lehetőséget teremthetnek a növekedésre, ezért felkészülten és izgatottan várjuk az elkövetkező hónapokat – tekint optimistán előre Márkus-Mangov Viktória.
A vállalatnak tavaly több izgalmas termékbevezetése is volt. Egyre keresettebbek a magas rosttartalmú vagy fehérjével dúsított szeletek – erre reagálva két új gabonapehely-szelettel jelentek meg. A fehér csokoládéval szórt, mézízű Fitness gabonapehely-szelet édesítőszerrel magas rosttartalommal rendelkezik, a csokoládéval díszített, kakaós ízű Fitness gabonapehely-szelet édesítőszerrel pedig egyben kiváló fehérjeforrás is.
Kiemelt termékbevezetésük volt tavaly a KitKat gabonapehely, amely nagy sikert aratott a fogyasztók körében: fél év alatt a 4. legnépszerűbb márkává vált a gabonapelyhek között hazánkban (NIQ, 2023. 3. negyedév). Ezenfelül a Nestlé Gabonapehely üzletágának portfólióján belül termékszinten is az első helyet szerezte meg, és jelenleg is tartani tudja pozícióját.
– Az idei év áprilisában érkeznek új gabonapehely-innovációink a boltok polcaira, az új Nestlé Minis termékek, amelyek a gabonapelyheink újragondolt változatai apró golyócskák formájában – újságolja a Nestlé Hungária Kft. brand managere. – Ez az új Minis forma újabb fogyasztási lehetőségeket biztosít a vásárlók számára, mivel joghurttal vagy növényi itallal is kipróbálhatják. Az év második felére szintén tervezünk bevezetést: egy teljesen új gabonapehely-márkával jelenünk meg, amely a külföldi piacokon már bizonyított, és bízunk benne, hogy kedvelt márkává válik a hazai piacon is.
Ahogy minden évben, idén is rendszeresen találkozhatnak a fogyasztók mind a TV-, mind az online és social media kampányaikkal.
– Trade aktivitásokat tekintve is izgalmas megoldásokkal készülünk 2024-ben – árulja el Márkus-Mangov Viktória. – A vásárlók az üzletekben különböző bolti dekorációkkal is találkozhatnak. Jó példa erre a tavalyi KitKat gabonapehely bevezetésünk in-store és out of home támogatása, ahol integrált kommunikációs kampánnyal igyekeztünk megalapozni a termékbevezetés sikerét.

A megváltozott piaci feltételekhez a gyártók és kereskedők kénytelenek alkalmazkodni árazás, termékstratégia és promóciók terén
Sikerszegmensekre alapoznak
A granola- és a zabalapú termékek közelmúltbeli sikereire építenek a GOF Hungary Kft.-nél.
– A granola iránti kereslet várhatóan tovább fog növekedni, ezért is igyekszünk új ízeket, textúrákat és formátumokat bevezetni. A zabalapú termékek is egyre népszerűbbek, melynek Magyarországon kiemelt képviselői szeretnénk lenni – szögezi le Bozó Tamás. – A piac igényeit figyelembe véve a múlt év végén vezettük be 3 gluténmentes granolatermékünket, amelyeknek alapanyaga természetesen az általunk megtermelt zab. A jövőben várhatóan még több új termékünk jelenik majd meg a piacon az egészség, a kényelem és a fenntarthatóság jegyében.
Jelen piaci helyzetben különösen fontos lett a márkáknak a célközönségük hatékony elérése, így a cégnél is sokat foglalkoznak a marketingkommunikáció átgondolásával.
– Az online jelenlét kiemelkedő fontosságú a fogyasztók elérésében – állapítja meg a sales manager. – Igyekszünk lehetőségeink szerint minél több helyen népszerűsíteni termékeinket. A social media fontos szerepet játszik ebben, influenszereinkkel segítünk a fogyasztónknak a megfelelő döntésben. Emellett fontos az edukáció is. Blogbejegyzésekkel, receptekkel, videókkal keltjük fel a fogyasztóink érdeklődését, és tájékoztatjuk őket a gluténmentes étrend előnyeiről.
Tavasszal egy országos kampányt indítottak. Üzenetét, mely szerint „Több a közös bennünk, mint gondolnád”, citylightokon, újságokban és online is megjelenítették. Ezenkívül kóstoltatásokat is szerveznek termékeik megismerésére.
– Fontos feladatunk a közösségépítés, illetve annak közvetítése, hogy a gluténmentes étkezés lehetőség, nem pedig korlát, illetve, hogy a vegán és a sportos élet alapja is lehet a zabtermékek beépítése az étrendünkbe – fogalmazza meg Bozó Tamás.

Kifejezetten funkcionális cereáliákkal, valamint új listázásokkal a nehéz piaci körülmények között is lehetett eredményt elérni
Tartják a lépést termékekben és marketingben is
Az innováció a Cerbona szerint is elengedhetetlen ebben a szektorban.
– Granola termékeink például kifejezetten sok fejlesztést igényelnek, de sok termékelőnnyel is rendelkeznek, amelyeket a piaci elvárásokhoz igazítottunk – mondja Pókecz Anna. – Tartani kell a lépést a trendekkel és a fogyasztói igényekkel. Ennek legutóbbi bizonyítéka a legújabb, közelmúltban sikerrel bevezetett, gyermekeknek szóló gabonapehely termékünk.
Igyekeznek minden oldalról elérni a fogyasztóikat. Kifejezetten fontos számukra új termékbevezetéseik támogatása online és offline is.
– Az online kommunikációra rendkívül odafigyelünk, és jó eléréseket produkálunk – informálja lapunkat a Cerbona marketingvezetője. – Azonban a trade aktivitásainkra is kifejezetten hangsúlyt fektetünk, hiszen az eladási helyi marketing elengedhetetlen ebben a piaci környezetben. Az elképzelésünk stabil, de a tervünk részleteit folyamatosan alakítjuk a piaci változásokhoz. //
Cereáliák: csökkenő mennyiség minden szegmensben
Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint a cereáliák piacának következő szegmenseit vizsgálja: a gabonapelyheket és -szeleteket, a müzlit és a szezám- és müzliszeleteket. E kategóriák kumulált piaca a 2023. naptári évben meghaladta a 42 milliárd forintos forgalmat. Ha az ezt megelőző 12 hónaphoz viszonyítunk, ez 24%-os bővülést jelent. Mennyiségben kicsivel több mint 14 ezer tonna került értékesítésre, ami 3,5%-os eladás-visszaesést jelent.

Vendégszerző:
Séra Katalin
senior elemző
NielsenIQ
A gabonapelyhek piaca 2023. január és 2023. december között értékben több mint 18 milliárd forint volt, ami 25%-kal több, mint az előző időszak alatt. Mennyiségben azonban 3%-os visszaesés történt, így alig több mint 9 ezer tonnát fogyasztottunk belőlük.
A gyártói és a saját márkás termékek mérlege utóbbiak felé billent: értékbeli részesedésük 3 százalékponttal gyarapodott, így már a forgalom több mint 46%-át hasítják ki. Ezek kilója átlagosan közel 1400 forint, mely a gyártói termékek árának körülbelül fele. Ugyanakkor mind a két esetben 30% feletti árszínvonal-emelkedés történt előző év azonos időszakához képest. Ízek tekintetében a legmeghatározóbbak a csokis és kakaós termékek, melyek a kategória több mint harmadát adják. Ezt követik az ízesítés nélküli és a fahéj ízesítésű termékek 26, illetve 12%-kal.
A müzli éves forgalma 18%-kal emelkedett, közel 7 milliárd forintért vásároltunk e termékekből. Mennyiségben ugyanakkor 8%-os csökkenést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe. A gyártói és saját márkás termékek részesedése ebben a kategóriában kiegyensúlyozott. A saját márkás termékek 1 százalékpontot tovább növeltek a részesedésükben, így a piac 49,5%-át adják.
Ízek tekintetében kevésbé koncentrált a piac, ebben a szegmensben is a csokis termékek a legkedveltebbek, ezeket követi a vegyes gyümölcsös és az epres ízesítés, értékbeni fontosságuk azonban együttesen adja a kategória harmadát.
A szezám- és müzliszeletek bolti eladása közel 18 milliárd forintra rúgott, ami 25%-os gyarapodás a korábbi periódushoz viszonyítva. A fent tárgyalt szegmensekhez hasonlóan itt is volumenbeli visszaesés történt: közel 2%-kal kevesebb fogyott mennyiségben a megelőző időszakkal összevetve. Megfigyelhető, hogy az átlagosan 6900 forint kilós árú gyártói márkák uralják a piacot: értékben mért részarányuk több mint 68%, amelyet közel 4%-ponttal növeltek a kereskedelmi márkákkal szemben, ezek így közel 32%-ot tesznek ki.
Ízek tekintetében a szeletek is igen változatos képet mutatnak. Az első helyen szintén a csokis ízesítéseket találjuk, majd epres és áfonyás ízeket, melyek együttesen kevesebb mint a negyedét adják a forgalomnak értékbeni részesedés alapján. //
Kapcsolódó cikkeink
Fogy a profit, csökken a fogyasztás: bajban a General Mills
Csökkenő bevétel, olvadó nyereség és kiábrándult befektetők jellemzik az Egyesült…
Tovább olvasom >Meginduló piac, változó fogyasztói térképen
A fogyasztói optimizmus erősödik, a volumenek lassan visszatérnek – de…
Tovább olvasom >Vásárlói tudatosság és digitális átalakulás: 2024 FMCG-piaci tanulságai
Alábbi összeállításunkban több nagy elemző cég aktuális adatait, insightjait idézve…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Ismét itt a Baba Kuponhét a Rossmannál – 10% kedvezmény minden babatermékre Rossmann+ tagoknak
A Rossmann elkötelezetten támogatja a családokat és a kisgyermekes szülőket…
Tovább olvasom >