Fókuszcsoportos kutatás: nincs még mély recesszió, csak „visszarendeződik” a piac
A szakemberek szerint a beruházási kedv csökkenésével „felhígult” építőipar most visszatér a normalitásba – derült ki a Wavin friss, fókuszcsoportos kutatásából. A jelenlegi helyzet egyfajta megnyugvásnak tekinthető a korábbi években tapasztalható “őrület” után, a vezető kivitelező, mélyépítő és épületgépészeti cégek vezetői úgy látják, hogy a piac szűkülése az építőiparban tapasztalható munkamorálra is kedvező hatással lesz. A kutatásból az is kiderült, hogy azok a megbízók, akik az előírások, vagy az ingatlanok értékállósága miatt fenntartható projektekben gondolkodnak, tisztában vannak annak költségvonzatával, amit hajlandók is megfizetni.
Az épületgépészettel és mélyépítéssel foglalkozó Wavin idén márciusban – az iparágban egyedülálló módon – fókuszcsoportos kutatás keretében kérdezte a piacvezető kivitelező, mélyépítő és épületgépészeti vállalatok vezetőit az általuk tapasztalt építőipari trendekről. A válaszadók egyetértettek abban, hogy az építőiparban a visszaeső kereslet következtében valójában egyfajta visszarendeződést figyelhetünk meg – enyhe recesszió mellett. A beruházási kedv visszafogása természetesen már érezhető, de a megbízások hiánya csak 1-3 év múlva jelenthet gondot, hiszen az elmúlt néhány év szerződésállománya még nem futott ki, és a bevételek sem estek lényegesen vissza. A piac szűkülése elsősorban abban nyilvánul meg, hogy olyan ágazati szereplők is megjelentek a versenyszférában kiírt tendereken, amelyek korábban kizárólag a nagy állami megrendeléseken dolgoztak.
A kutatásban résztvevő szakemberek szerint jelenleg a legnagyobb kihívás az építőiparban tapasztalható munkamorál, a munkavállalók egy részének hozzáállása, illetve a szakképzett munkaerő, és az utánpótlás hiánya. A válaszadók szerint ennek oka abban keresendő, hogy a közelmúlt “építőipari lázának” köszönhetően a munkavállalók kifejezetten előnyös helyzetbe kerültek, és ezzel sokan vissza is éltek, a magas fluktuáció pedig nagyban megnehezítette a kivitelezők munkáját. A piac szűkülése ezen is változtathat, és felértékelődik a megbízható, korrekt munkahelyet biztosító cégek, illetve a minőségi munkát végző kollégák szerepe, különösen, ha a korábbi kereslethez feltöltött vállalkozások elkezdik lassan visszaengedni a létszámukat az aktuális megrendelésállományhoz.
A Wavin – mely komoly múltra visszatekintő, partneri viszonyt ápol a magyar építőipari cégekkel – a beruházások során megvalósuló fenntarthatósági szempontokról is kérdezte a piacvezető vállalatok képviselőt. A szakemberek szerint a megrendelők egy része az aktuális előírásokat, illetve az épülő ingatlanok jövőbeni értékét szem előtt tartva hajlandó megfizetni a magasabb költségeket a jobb energiamérleg és a hatékonyabb energiaellátás érdekében. E mögött az a cél lebeg, hogy az így készült épületek értékesítésénél, illetve bérbeadásánál később árrésként is érvényesíthető lesz a fenntartható ingatlan kivitelezési felára.
A piacvezető, 2022-ben 11 milliárd forintos árbevételt realizáló Wavin több, mint 200 hazai építőipari partnerrel működik együtt, termékei számos állami, önkormányzati, vállalati és magánprojekt során kerültek beépítésre. A Wavinhoz köthető többek között a LEGO nyíregyházi gyárának bővítése, a kecskeméti Mercedes gyár tetővíz elvezetése, az érdi közművelődési centrum, a Nissin kecskeméti gyára és a Csepel szabadkikötő esővíz szikkasztó rendszere, illetve a fenntarthatósági szempontból díjnyertes miskolctapolcai Avalon park igényeit kiszolgáló műanyag aknák szállítása.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >