Fókuszban az ESG: mi is az a kettős lényegesség?
A fenntarthatósági intézkedések és az ESG-irányelvek széles körű elfogadása új kihívások elé állítja a vállalatokat. A decemberben elfogadott fenntarthatósági törvény (2023. évi 108. tv.) és az EU CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) irányelve alapján a nagyvállalatoknak kettős lényegességi vizsgálatot kell végezniük. De miről is van szó pontosan?
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A kettős lényegesség fogalma az ESG-stratégiák esszenciális eleme. Ez a megközelítés összehozza a hatást és a pénzügyi szempontokat, biztosítva a fenntartható üzleti tevékenységet.
Pénzügyi lényegesség
Az ESG-tényezőknek pénzügyi hatásuk lehet, amelyek befolyásolhatják a vállalat teljesítményét és stabilitását. Fontos szempontok közé tartozik:
Pénzügyi Teljesítmény: Az ESG-tényezők hogyan befolyásolják a bevételt, a nyereséget és a pénzügyi stabilitást.
Befektetői Relevancia: A befektetők nagy figyelmet fordítanak azokra a fenntarthatósági tényezőkre, amelyek befolyásolják befektetéseiket.
Iparági Relevancia: Az ágazati sajátosságoknak megfelelően változhat az ESG-tényezők jelentősége.
Szabályozási Környezet: A vállalatoknak figyelembe kell venniük a vonatkozó szabályozásokat és jelentéstételi követelményeket.
Az élelmiszeriparban az ESG-orientált vállalatoknak pl. fontos szerepet kell vállalniuk a víz- és energiahatékonyság növelésében, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, de a munkavállalók jólétét, az etikus ellátási láncokat és az egészségügyi és biztonsági előírásokat is figyelembe kell venniük, miközben szigorú szabályozási követelményeknek kell megfelelniük a termékek minőségével, biztonságával és az üzleti gyakorlatok átláthatóságával kapcsolatban.
Hatás lényegesség
Az ISSB- és ESRS-szabványok alapján egy esemény vagy ügy hatás lényegességgel bír, ha jelentős hatással van a környezetre vagy a társadalomra. Fontos megjegyezni:
Közvetlen és közvetett hatás: Az eseményeknek vagy ügyeknek közvetlen vagy közvetett hatása lehet a vállalatra és az értékláncra.
Ágazati relevancia: Az iparági sajátosságok befolyásolják, hogy egy hatás mennyire fontos az adott vállalat számára.
Jövőbeli kockázatok és lehetőségek: A környezeti és társadalmi változások hosszú távon kockázatokat és lehetőségeket jelentenek, ezeket mind érdemes mérlegelni.
A kettős lényegesség előnyei
Az ESG-stratégia kialakítása és végrehajtása során a kettős lényegesség elve lehetővé teszi:
• az üzleti lehetőségek és kockázatok azonosítását: a vállalatok pontosan felmérhetik, mely területeken lehetnek jelentős lehetőségeik vagy kockázataik.
• a stratégiai döntések támogatását: a kettős lényegességi vizsgálat alapján hatékonyabbá válnak a stratégiai döntések és az erőforrások elosztása.
• a fenntartható üzleti modell kialakítását: az ESG-szempontok integrálása egy strukturált és fenntartható üzleti modellt eredményez.
• a stakeholder kapcsolatok erősítését: a kettős lényegesség értékelés segíthet az üzleti kapcsolatok és a kommunikáció javításában.
– Függetlenül attól, hogy szervezetének van-e már kialakult ESG- vagy fenntarthatósági stratégiája és lényegességi felérése, vagy most végez először lényegességi értékelést, a feladat komoly kihívást jelenthet, és bizonytalanságot okozhat a cég életében. Fontos azonban, hogy előremutató folyamatként tekintsünk rá, hiszen hosszú távon pozitív hatással van a cégek életére – mondja dr. Balásfalvi-Kiss András a Grant Thornton ESG és fenntarthatósági vezetője.
Az ESG, vagyis a környezeti, társadalmi és kormányzati szempontok egyre inkább a vállalatok stratégiai tervezésének középpontjába kerülnek világszerte. Azok a cégek, amelyek sikeresen kezelik ezeket a tényezőket, nemcsak fenntarthatóbbá és társadalmilag felelőssé válnak, hanem hosszú távon gazdaságilag is versenyképesebbek lehetnek. A kettős lényegesség vizsgálata során használt integrált megközelítés lehetővé teszi számukra, hogy fenntarthatóbb és sikeres üzleti modellt alakítsanak ki, amely hosszú távon mind a vállalat, mind pedig a társadalom számára előnyös. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever és a Tesco egyetért: fenntarthatóság nélkül nincs jövő
Az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher szerint eljött az idő, hogy…
Tovább olvasom >Sajátmárkás termékek: minőség és kedvező ár egyensúlyban
A boltválasztás során a vásárlók közel 60%-ának döntését befolyásolják a…
Tovább olvasom >Kihirdették a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány .wave programjának idei győztesét
Kihirdették a fenntarthatóságra fókuszáló startupok számára negyedik alkalommal meghirdetett Kék…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyílt Marketing Fórum a Magyar Termék Védjegyhasználatról – már lehet regisztrálni!
Idén február 20-án kerül megrendezésre a Magyar Termék Marketing Fórum,…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >A tojás ára tovább emelkedik: a ketreces tartás kivezetése drágítja a piacot
A magyarországi tojásárak január végére átlépték a száz forintos lélektani…
Tovább olvasom >