Fokozatos átállás: új EU-s rendelet alakítja át a csomagolási piacot
Az Európai Unió új csomagolási rendelete alapjaiban változtatja meg a fogyasztói termékek csomagolásának jövőjét. A cél a csomagolási hulladék drasztikus csökkentése és a környezetbarát megoldások előtérbe helyezése, miközben az átállás ütemezett bevezetése időt hagy a vállalkozásoknak az alkalmazkodásra – írja az ujszo.com.
Ütemezett szabályszigorítás
A jogszabály első mérföldköve 2028-ban érkezik, amikor bizonyos termékcsoportoknál kötelező lesz a komposztálhatóság. 2030-tól már csak olyan csomagolások kerülhetnek forgalomba, amelyek újrahasznosíthatósági mutatója legalább 70%. A végső cél, hogy 2040-re az egy főre jutó csomagolási hulladék mennyisége 15%-kal csökkenjen a 2018-as szinthez képest.
Látványos változások a vendéglátásban
A szállodákból eltűnhetnek a mini samponos flakonok, és fokozatosan leáldozhat az egyadagos élelmiszerek korszaka is. Helyüket újratölthető pumpás adagolók, csomagolásmentes büfék és utántölthető élelmiszer-adagolók vehetik át. A szakértők szerint ezek a megoldások nemcsak környezetbarátok, hanem hosszú távon költséghatékonyak is lehetnek az üzemeltetők számára.
„Sokan nem is gondolnák, de egy teafiltert is csak akkor lehet komposztálni, ha a címkéje és kötőeleme is lebomlik” – hívta fel a figyelmet Riz Katinka, a Reményi Csomagolástechnika Kft. minőségbiztosítási szakértője. Mint mondta, a cél nem a kényelem megszüntetése, hanem annak fenntarthatóbb formában való biztosítása.
Iparági alkalmazkodás és fogyasztói változások
A csomagolóipar már most reagál: megjelentek az újrahasznosított anyagból készült fóliák, lebomló térkitöltők és papíralapú futártasakok. A polcokon egyre több egyszerűbb, anyagtakarékos és egyértelműen címkézett csomagolás látható, ami jól mutatja az iparág elmozdulását a fenntarthatóság felé.
A következő években a szabályozás nemcsak a gyártók és a forgalmazók működését alakítja át, hanem a fogyasztói szokásokat is – a fenntartható csomagolás a mindennapok természetes részévé válhat.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a méret számít, hanem a partnerség: a Dunapacknál a kis ügyfelekre is nagy figyelem jut
Interjú Szőnyi Zoltánnal, a Dunapack Packaging értékesítési igazgatójával A csomagolóiparban…
Tovább olvasom >A magyar csemegekukorica továbbra is Európa élvonalában
A magyar csemegekukorica-szektor továbbra is Európa éllovasa 2025-ben, megelőzve Franciaországot.…
Tovább olvasom >Az euróövezetben és az Európai Unióban havi és éves összevetésben egyaránt nőttek a termelői árak júniusban
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi és éves szinten…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >