Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók ne számítsanak jelentős árcsökkenésre – figyelmeztetnek az ágazati szakértők. A tengeri szállítási költségek, valamint a nemzetközi kereskedelmi feszültségek továbbra is erőteljesen befolyásolják az árakat.

(Fotó: Pixabay)
Heinz Düpmann, a németországi Borgholzhausen városában működő zöldségfeldolgozó vállalat vezetője szerint az új kínai fokhagymakészletek rövidesen megérkeznek Európába. „Az előzetes jelentések alapján az idei termés körülbelül 15–20 százalékkal meghaladja a tavalyit, ráadásul a minőség is kifejezetten jónak ígérkezik” – mondta Düpmann. Ennek ellenére az árak nem zuhantak be, csupán az előző évi szint alá estek kissé, az ipari felhasználásra szánt termékeknél viszont már stabilizáció figyelhető meg.
Kína továbbra is meghatározó szereplője a globális fokhagymapiacnak, hiszen a világ össztermelésének csaknem kétharmadát adja
Az európai országokon túl az USA és az ázsiai régió is kiemelt célpiac a kínai export számára. Düpmann, aki nemrég személyesen is felkereste Shandong tartományt – a kínai fokhagymatermesztés központját –, úgy látja, az ágazat folyamatos fejlődésben van. „A minőségbiztosítás és a logisztikai háttér komoly fejlődésen ment keresztül. Egyre jellemzőbb, hogy a terményeket központi raktárakban tárolják, nem pedig a gazdák telephelyein, ami jelentősen javítja az áru minőségét és kiszámíthatóságát.”
A fokhagymapiac sajátosságai miatt a forgalom jellemzően csak a szezon második felének elején kezd érdemben növekedni
A termésre vonatkozó első hivatalos becslések általában a kínai újév után, március elején látnak napvilágot, ezt követően azonban gyakran nyomás nehezedik a piacra. „Jelenleg valóban bőséges a kínálat, de ez nem feltétlenül jelent további áresést a közeljövőben” – hangsúlyozta Düpmann. Ennek egyik legfőbb oka a nemzetközi tengeri szállítás kiszámíthatatlansága. Bár az elmúlt hónapokban valamelyest javult a helyzet, a szállítmányozás költségei még mindig magasak, ráadásul a globális kereskedelmi feszültségek – különösen az Egyesült Államokkal zajló vámvita – továbbra is árnyékot vetnek a kilátásokra. „Egyelőre lehetetlen előre jelezni, hogyan fognak reagálni a hajózási vállalatok a következő hetekben. A kereskedelmi háborús helyzet továbbra is komoly kockázati tényező” – tette hozzá a szakember.
FruitVeb
Kapcsolódó cikkeink
Négy növényvédő szer kapott szükséghelyzeti engedélyt a sáskák elleni védekezéshez
Magyarországon az elmúlt években a szélsőségesen meleg és száraz nyári…
Tovább olvasom >Agrometeorológia: országszerte mérséklődött az aszály, nagy területen meg is szűnt
A hét első felében hullott csapadék nyomán az aszály országszerte…
Tovább olvasom >NAV: hatszázezer forintos éves bevételig adómentes lehet a saját termelésű gyümölcs árusítása
Hatszázezer forintos éves bevételig adómentes lehet a saját termelésű zöldség-,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >