Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók ne számítsanak jelentős árcsökkenésre – figyelmeztetnek az ágazati szakértők. A tengeri szállítási költségek, valamint a nemzetközi kereskedelmi feszültségek továbbra is erőteljesen befolyásolják az árakat.

(Fotó: Pixabay)
Heinz Düpmann, a németországi Borgholzhausen városában működő zöldségfeldolgozó vállalat vezetője szerint az új kínai fokhagymakészletek rövidesen megérkeznek Európába. „Az előzetes jelentések alapján az idei termés körülbelül 15–20 százalékkal meghaladja a tavalyit, ráadásul a minőség is kifejezetten jónak ígérkezik” – mondta Düpmann. Ennek ellenére az árak nem zuhantak be, csupán az előző évi szint alá estek kissé, az ipari felhasználásra szánt termékeknél viszont már stabilizáció figyelhető meg.
Kína továbbra is meghatározó szereplője a globális fokhagymapiacnak, hiszen a világ össztermelésének csaknem kétharmadát adja
Az európai országokon túl az USA és az ázsiai régió is kiemelt célpiac a kínai export számára. Düpmann, aki nemrég személyesen is felkereste Shandong tartományt – a kínai fokhagymatermesztés központját –, úgy látja, az ágazat folyamatos fejlődésben van. „A minőségbiztosítás és a logisztikai háttér komoly fejlődésen ment keresztül. Egyre jellemzőbb, hogy a terményeket központi raktárakban tárolják, nem pedig a gazdák telephelyein, ami jelentősen javítja az áru minőségét és kiszámíthatóságát.”
A fokhagymapiac sajátosságai miatt a forgalom jellemzően csak a szezon második felének elején kezd érdemben növekedni
A termésre vonatkozó első hivatalos becslések általában a kínai újév után, március elején látnak napvilágot, ezt követően azonban gyakran nyomás nehezedik a piacra. „Jelenleg valóban bőséges a kínálat, de ez nem feltétlenül jelent további áresést a közeljövőben” – hangsúlyozta Düpmann. Ennek egyik legfőbb oka a nemzetközi tengeri szállítás kiszámíthatatlansága. Bár az elmúlt hónapokban valamelyest javult a helyzet, a szállítmányozás költségei még mindig magasak, ráadásul a globális kereskedelmi feszültségek – különösen az Egyesült Államokkal zajló vámvita – továbbra is árnyékot vetnek a kilátásokra. „Egyelőre lehetetlen előre jelezni, hogyan fognak reagálni a hajózási vállalatok a következő hetekben. A kereskedelmi háborús helyzet továbbra is komoly kockázati tényező” – tette hozzá a szakember.
FruitVeb
Kapcsolódó cikkeink
Magyarország élen jár az agrárdigitalizációban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Magosz-NAK: elfogadhatatlan Brüsszel nyomásgyakorlása a Mercosur-megállapodás kapcsán
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Hagyomány és innováció: Az ország legszebb gyümölcstermesztő birtokának adott át díjat a Greenman
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyugdíjas-utalványok: minden lánc másképp csábítja a vásárlókat
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Rendkívüli roham az Aldinál: már az első napon 290 ezer ruhát vittek haza a vásárlók
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult a visszaváltási díjakról
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >