Főként a kenyér és a hamburger ára nőtt
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint az elmúlt öt évben jelentős drágulás sújtotta a magyar élelmiszerpiacot. A legnagyobb áremelkedést a fehér kenyér, a félbarna kenyér és a hamburger szenvedte el, amelyek ára 2019 óta rekordmagasságba emelkedett. Az inflációs kosárban szereplő termékek közül ezek a mindennapi alapélelmiszerek váltak a drágulás szimbólumaivá – mutat rá az Mfor.

Kilőtt a hamburger
2024 decemberében az infláció üteme ismét gyorsult, novemberi 3,7%-ról 4,6%-ra emelkedett, bár az éves átlagos infláció 3,7% volt, jelentősen csökkenve a 2023-as 17,6%-ról. Az alacsonyabb infláció ellenére a vásárlók többsége mégis drasztikus áremelkedést tapasztal, különösen az alapvető élelmiszerek esetében, amelyek a mindennapi kiadások jelentős részét teszik ki.
Az elmúlt öt évben a fehér kenyér ára 200%-kal, a félbarna kenyéré 194%-kal, míg a hamburgeré szintén 200%-kal növekedett. Nemcsak a kenyér, hanem olyan termékek is, mint a zsömle (187%-os emelkedés) vagy az étkezési só (177%-os drágulás), jelentősen hozzájárulnak a háztartások kiadásainak növekedéséhez.
Bár a KSH szerint a 2024-es éves inflációs adat alacsonyabb, mint a járvány előtti években tapasztaltak, a mindennapi vásárlások során az élelmiszerárak emelkedése erőteljesen érezhető. Az emberek érzékelése szerint az alapvető termékek, mint a kenyér, már nem csupán drágák, hanem elérhetőségük is kihívást jelenthet az alacsonyabb jövedelműek számára.
Az infláció mérséklődése ellenére az alapvető élelmiszerek árai továbbra is nyomás alatt tartják a háztartásokat. A kormányzati intézkedések és a gazdasági stabilizáció fontos szerepet játszhatnak az árak további emelkedésének megfékezésében, de a jelenlegi trendek alapján az élelmiszerárak szintje hosszabb távon is magas maradhat.
Kapcsolódó cikkeink
Emelkedett a spenót termelői ára
Az Eurostat adatai szerint Magyarországon 560 hektárról 14,02 ezer tonna…
Tovább olvasom >Az élelmiszerek és alkoholmentes italok árnövekedése tovább gyorsult Ausztriában
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel…
Tovább olvasom >Komoly áremelkedéssel várja a húsvétot a tojás és a torma
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a ketreces tartásból származó…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: az árrésstop elérte a kívánt hatást, ki lehet vezetni
Az árrésstopban érintett élelmiszerek átlagos kosárértéke egyértelműen csökkent a rendelkezés…
Tovább olvasom >Éleződő vámháború és új piacok keresése: szorult helyzetbe került az európai élelmiszerexport
Az amerikai büntetővámok bejelentése és a kereskedelmi feszültségek fokozódása új…
Tovább olvasom >ROSSMANN: Nincs tragédia, megoldjuk! – új image kampány indult 2025 tavaszán
A ROSSMANN, Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő drogéria-parfüméria lánca, 2025-ben újabb…
Tovább olvasom >