Fogyatkozó tejágazat
Folytatódott a magyar tejipar átalakulása. Az elmúlt egy évben termelők sora morzsolódott le – mondja Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács alelnöke. A társas vállalkozások száma mintegy 40 százalékkal, míg a magántermelők száma 44 százalékkal alacsonyabb, mint a csatlakozás előtti évben. A csökkenés részben annak tudható be, hogy ma már nem a terméktanács kezeli a kvótát, és így nem elvárás a tagsági viszony. Ugyanakkor a terméktanácstag tejfeldolgozók száma egy év alatt 15 százalékkal emelkedett.A terméktanács adatai szerint 2008 első nyolc hónapjában közel 14 százalékkal kevesebb tejet vásároltak föl a tejfeldolgozók, mint egy éve. Közben egyre nagyobb szerephez jut a tejfeldolgozók egymás közötti kereskedelme. Ez a szám annál is inkább érdekesebb, mert ebben időszakban a feldolgozók exportértékesítése, tejegyenértékben számítva, alig 6 százalékkal csökkent. Az elmúlt időszakban a legnagyobb gondot az Európai Unión belül kialakult kínálati tejpiac okozta, amelynek hatására januárhoz mérten 20 forinttal csökkent a tej felvásárlási ára hazánkban.
Folyamatosan vád éri a hazai tejtermelőket, hogy nem megfelelő a hatékonyság, drágán állítják elő a tejet, ez teremti meg a lehetőséget arra, hogy a környező országokból a hazainál kedvezőbb árszinten jöjjön be számos termék. A termelőiár-táblázatot áttekintve azonban megállapítható, hogy a magyarországi felvásárlási árszint – bár ez az ár nem fedezi a hazai termelők költségeit – elmarad az EU-25 átlagától, és a környező országok árszintjénél is alacsonyabb.
A tej csökkent a leginkább
A Tej Terméktanács adati szerint 2008 I–VIII. hónapjában a belföldi értékesítés tejegyenértékben számolva 6 százalékkal maradt el az egyébként is alacsony elmúlt évi bázistól. A legnagyobb volument érintő értékesítéscsökkenés – az összes belföldi értékesítésből 40 százalékkal részesedő – a fogyasztói tej kategóriában tapasztalható, ami eléri a 12 százalékot. Az érlelt tehénsajtoknál is közel 3 százalékos értékesítéscsökkenés tapasztalható. A két fő termékcsoportnál a csökkenés mintegy 40 millió kilogramm tejet reprezentál. A tejpornál, a sűrített tejkészítményeknél, az ömlesztett sajtnál és a tejdesszerteknél is jelentős értékesítés-visszaesés tapasztalható. A hazai termékek értékesítéscsökkenése egyértelműen összefügg a nagy volumenben beáramló importtermékekkel.
Importtermékek árelőnyben
Hazánk exportjában a csatlakozás előtti években meghatározó termékkör a sajt volt. A legnagyobb felvevőpiac az Arab-öböl országai – harmadik piac – voltak, ahol sok ezer tonna orientális típusú sajt talált vevőre, míg az amerikai piacon beszállítási kvótával, a keménysajt-kategóriában rendelkeztünk. Sajnálatos módon mára a sajtpiac szinte a felére csökkent. Hazánk tejtermékexport-esélyeit nagyban rontotta, hogy 2007. év közepén az export-visszatérítés mértékét nullára csökkentették, és a magasan tartott forintárfolyam is az export ellen hat.
Az import óriási volumene mellett – mondta az alelnök –, a legnagyobb problémát az importtermékek ára jelenti, amely gyakran kimeríti a dömpingár fogalmát. Miután a beszállító országok többnyire 10-20 százalékos termelésfeleslegüket vezetik itt le, gyakran előfordul, hogy a magyar piacon 30-40 százalékkal alacsonyabb áron kínálják termékeit, mint a nemzeti piacaikon. E mellett jelentős problémát és árelőnyt jelent, hogy számos importtermék nem a Magyarországon előírt és alkalmazott beltartalmi értékekkel kerül forgalomba, hanem annál lényegesen alacsonyabbal (így fordulhat elő, hogy a magyar trappista száraz anyaga 56 százalék, míg az import 53-54 százalék), amely jelentős árelőnyt jelent a beszállítónak.
Év végi tejmarketing
A Tej Terméktanács az Agrármarketing Centrum támogatásával ez évben is folytatja közösségi marketingtevékenységét – tudtuk meg Bakos Erzsébettől, a Tej Terméktanács szakmai referensétől. Az iskolai edukációs kampány keretében további 30 iskolába jut el a kiállítás, amely iskolai rajzversennyel is színesebbé vált. Az Agrármarketing Centrum a magyar tej és tejtermékek népszerűsítésére társadalmi célú kampányt indított október 1-jén.
A kampány fő célja felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy a külföldről beáramló tej és tejtermékek helyett inkább a friss, hazai tejet és tejterméket fogyasszák.
A kampány szlogenje: Tej. Minden jóban benne van. A kampány kreatív anyaga és képi megjelenítése „Díjazzuk a teheneket… a friss hazai tejért… a friss hazai sajtokért” ötletre épül.
A nyers tej havi termelői ára a világon (EUR/100 kg)
Ország 2007. 2008. 2008. 2008. 07./ 2008. 07/
július június július 2007. 07. % 2008. 06. %
Németország 31,85 32,80 33,60 105,49 102,44
Belgium 35,85 30,35 29,74 82,97 98,00
Csehország 27,06 34,26 33,41 123,47 97,52
Görögország 36,70 43,15 42,95 117,03 99,54
Franciaország 30,86 34,19 36,17 117,22 105,80
Olaszország 33,16 38,10 38,10 114,89 100,00
Ciprus 40,40 48,54 48,32 119,59 99,54
Litvánia 20,80 23,17 22,96 110,38 99,09
Magyarország 26,53 32,28 33,06 117,10 97,93
Ausztria 31,63 38,19 39,12 123,68 102,44
Lengyelország 28,09 30,73 31,14 110,86 101,33
Szlovákia 27,75 33,28 32,32 116,47 97,12
EU-25 29,88 34,12 34,82 116,53 102,06
Új-Zéland 27,89 29,43 25,49 91,39 86,61
USA 34,43 28,76 25,55 74,23 88,85
A devizaszorzó alakulása
2007. július 1. EUR = 246,85 Ft • 2008. június 1. EUR = 242,60 Ft • 2008. július 1. EUR = 231,97 Ft
Forrás: AKI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >