Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén kezdte meg működését, és célja, hogy hatékonyan védje a fogyasztókat, miközben elősegíti a tisztességes kereskedelmi gyakorlatokat. A hatóság küldetéséről, terveiről és a legfontosabb prioritásokról dr. Német-Weingartner Lillával, az NKFH elnökével beszélgettünk.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
– 2025. január 1-jén megkezdte működését a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság. Milyen irányelvek mentén jött létre?
– Az NKFH megalakulásával egyesült az eddig különálló élelmiszer-kereskedelem és fogyasztóvédelem területe, így immár egységes hatósági fellépést tudunk biztosítani e két különösen fontos szektorban. Elsődleges szándékunk, hogy megóvjuk az embereket a tisztességtelen piaci magatartástól. Küldetésünk a magyar családok védelme, a fogyasztói érdekek hatékony képviselete, valamint a körültekintő vásárlói magatartás ösztönzése.
Rendszeres ellenőrzéseinkkel és laboratóriumi vizsgálatainkkal gondoskodunk arról, hogy a forgalomba kerülő élelmiszerek megfeleljenek a biztonsági előírásoknak. Céljaink elérését célzott kampányokkal támogatjuk, amelyek a vállalkozások és a fogyasztók tájékozottságát egyaránt növelik. Munkánk egyik alappillére a lakosság bizalmának erősítése, valamint a piaci egyensúly megőrzése a magyar gazdaságban.

„Küldetésünk a magyar családok védelme, a fogyasztói érdekek hatékony képviselete,

valamint a körültekintő vásárlói magatartás ösztönzése”
– Hogyan tervezi az NKFH az ársapkákkal kapcsolatos ellenőrzések végrehajtását, és mik a főbb célkitűzések e területen 2025-ben?
– Az NKFH és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok az élelmiszerárak csökkentése érdekében megkezdték 30 meghatározott termékkategória tekintetében a kiemelt vizsgálatot, annak érdekében, hogy a kereskedők által alkalmazott árrés ne haladja meg a 2025 januárjában alkalmazott árrés mértékét. Emellett a hatóság ellenőrzi a saját márkás termékek arányára vonatkozó szabályok betartását, és szigorú ellenőrzéseket folytat a komoly piaci súllyal rendelkező kereskedelmi szereplőknél is. Az NKFH jelentős figyelmet fordít az alapvető élelmiszerek – többek között a tejtermékek és a tojás – árképzésére, hogy garantálja a verseny tisztaságát, és megakadályozza a fogyasztók megtévesztését.
Tisztán látszik, hogy a kormány által bevezetett árréskorlátozó intézkedések azonnali árcsökkenést eredményeztek. A 30 alapvető élelmiszer-kategóriát érintő szabályozás hatására ezek az árucikkek április 14-re átlagosan 18,6%-kal lettek olcsóbbak.
– Milyen idei terveket tűzött ki az NKFH, és ezek közül mely területeken várható a legnagyobb hatósági jelenlét?
– Az év első felében elindultak az ellenőrzések a kormányhivatalokkal szoros együttműködésben. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyermekjátékok vizsgálatára, és amennyiben azok nem felelnek meg a biztonsági előírásoknak, határozott intézkedésekkel lépünk fel a jogsértő vállalkozásokkal szemben. Amennyiben egy termék súlyos kockázatot jelent, gondoskodunk annak forgalomból való kivonásáról, illetve, ha indokolt, a vásárlóktól történő visszahívásáról is.
Ezzel párhuzamosan zajlanak a szezonális ellenőrzések: a húsvét közeledtével megkezdtük a hagyományos ünnepi termékek, valamint az egyedi jelöléssel ellátott élelmiszerek célzott vizsgálatát. Fő törekvésünk, hogy kiszűrjük a megtévesztő termékeket, és ezzel szavatoljuk a fogyasztók biztonságát.

„Aktívan közreműködünk a jogok ismertetésében, és támogatjuk a megalapozott vásárlói döntések meghozatalát”
– Miben lehet az NKFH a kereskedők és gyártók partnere a jövőben?
– A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság támogató, együttműködő partnerként segíti a kereskedelem szereplőit. Az intézmény kettős szerepvállalása – amely a fogyasztóvédelmi szempontokat a kereskedelempolitikai célokkal hangolja össze – lehetőséget teremt arra, hogy a vállalkozások jogkövető működése és a vásárlói érdekek kiegyensúlyozottan érvényesüljenek. Mindez hozzájárul egy átláthatóbb, fenntarthatóbb és versenyképesebb piaci környezet kialakításához.
Az NKFH többféle módon is támogatja a piaci szereplőket. Ilyen például az előzetes egyeztetés lehetősége, amely segíti a jogszabályok pontos értelmezését és helyes alkalmazását. Emellett oktatási és tájékoztató programok révén is törekszünk arra, hogy a kereskedelmi és fogyasztóvédelmi előírások könnyebben átláthatóvá váljanak, megkönnyítve ezzel a vállalkozások alkalmazkodását a jogi környezethez.
Az ellenőrzések továbbra is következetesek, ugyanakkor fontos célunk, hogy a kisebb súlyú jogsértések esetén először figyelmeztetésre nyíljon lehetőség. Ez esélyt ad a vállalkozásoknak a hibák kijavítására anélkül, hogy azonnali szankciókra kellene számítaniuk.
Az online kereskedelem dinamikus fejlődése új kihívásokat is jelent, ezért prioritásként kezeljük az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások támogatását és a digitális piacfelügyeletet. Ennek részeként rendszeresen monitorozzuk a webáruházakat, valamint próbavásárlásokat végzünk, amelyek hatékony eszközei a tisztességtelen gyakorlatok kiszűrésének.
Jelenleg az egyik legfontosabb teendőnk az árak átláthatóságának megteremtése, valamint az árrésszabályozás betartásának nyomon követése. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy az alapvető élelmiszerek továbbra is elérhetőek és megfizethetőek maradjanak a fogyasztók számára.
– Milyen konkrét eszközökkel, kampányokkal vagy platformokkal tervezi az NKFH erősíteni a bizalmat és tájékozottságot?
– Az NKFH a fogyasztóvédelem területén nem csupán ellenőrző és szankcionáló hatóságként lép fel, hanem a tudatosság erősítésének eszközeként is tekint e feladatra. Ennek jegyében számos kommunikációs csatornát és tájékoztató eszközt alkalmazunk, amelyek célja a fogyasztói bizalom megerősítése és az ismeretek bővítése. Aktívan közreműködünk a jogok ismertetésében, és támogatjuk a megalapozott vásárlói döntések meghozatalát.
Folyamatosan elérhetővé teszünk online és személyes formában olyan információkat, amelyek felhívják a figyelmet a biztonságos vásárlás alapelveire, a szavatossággal kapcsolatos jogokra, valamint a félrevezető kereskedelmi gyakorlatok felismerésére. Középpontba állítjuk a fenntartható fogyasztás ösztönzését is – ennek keretében többek között a túlzott csomagolás, a csökkentett kiszerelések vagy a garanciális lehetőségek felelősségteljes kezelésével kapcsolatos ismeretterjesztő anyagokat készítünk.
– Mi lenne az a kézzelfogható eredmény, amely alapján egy év múlva azt mondhatná: az NKFH jól indult el az úton?
– A hatóság tevékenységének hatékonysága nem kizárólag a piaci visszaélések visszaszorításában és a fogyasztói jogok védelmében mérhető, hanem abban is, ha a vásárlók egyre nagyobb arányban fordulnak az NKFH által kezelt kommunikációs felületekhez, gyakrabban ismerik fel a jogaikat, és magabiztosabban élnek azokkal. Ugyanígy fontos eredmény, ha nő az együttműködő vállalkozások száma, és a piac egésze egy átláthatóbb, kiszámíthatóbb működési irányba fejlődik. Ha ezek a célok teljesülnek, az NKFH joggal tekintheti sikeresnek fennállásának első szakaszát. //

Dr. Német-
Weingartner Lilla
elnök
Nemzeti Kereskedelmi
és Fogyasztóvédelmi
Hatóság
Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium kereskedelmi és fogyasztóvédelmi főosztályvezetőjeként tevékenykedett. Feladata volt a vonatkozó jogszabályok előkészítése, azok összehangolása a kormányzati stratégiával, valamint a szabályozási környezet alkalmazkodóképességének biztosítása a társadalmi és gazdasági változások tükrében.
Kiemelten fontosnak tartotta a kereskedelmi szektor szereplőivel folytatott párbeszéd kialakítását és fenntartását, hiszen meggyőződése, hogy csakis az érintettek bevonásával hozható létre hosszú távon működőképes szabályozás. Célja olyan környezet megteremtése volt, amely egyszerre segíti elő a vállalkozások fejlődését, ösztönzi az innovációt, és hatékonyan védi a fogyasztók érdekeit. //
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályok az energiaitalok értékesítésében: gyerekeknek tilos, felnőtteknek biztonságos marad
Április végétől új szabályozás lépett életbe Magyarországon az energiaitalok értékesítésével…
Tovább olvasom >Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >