Fogyasztói kompenzáció és bírság – egymilliárd forintnyi tanulság a GVH AboutYou-ügyéből

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 11. 21. 11:34
🎧 Hallgasd a cikket:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése értelmében az AboutYou összesen 500 millió forint kompenzációt fizet a fogyasztóknak a rá kiszabott 500 millió forint bírság mellett. A GVH az elmúlt években gyakran fogadja el a felajánlott kompenzációs vállalásokat anélkül, hogy lemondana a nagyösszegű bírságok kiszabásáról, amelyet érdemes szem előtt tartani a vállalkozásoknak – írja a dr. Simon Tamás, a Baker McKenzie ügyvéde.

A GVH még 2023-ban indított versenyfelügyeleti eljárást három online áruház, az Answear, az AboutYou és a CCC üzemeltetőivel szemben. A hatóság mindhárom vállalkozás esetében szabálytalan árfeltüntetésre gyanakodott, különös tekintettel az akciós árak feltüntetésének módjára. A CCC és az Answear is kötelezettségvállalásokkal zárta az eljárást, melynek keretében vállalták, hogy a jövőben a jogszabályoknak megfelelő módon, a fogyasztók számára átláthatóan és egyértelműen tüntetik fel a termékek teljes és akciós árait. A kötelezettségvállalás elfogadása egyben azt is jelenti, hogy a GVH ezen vállalkozások esetében nem állapít meg jogsértést, ehelyett vállalásaik teljesítésére kötelezi őket.

A harmadik vállalkozás, az AboutYou esetében azonban keményebben lépett fel a hatóság. A GVH vizsgálata szerint az árfeltüntetési hiányosságok mellett a portál agresszív kereskedelmi gyakorlatokat is alkalmazott, így például az akciós időszakot másodpercenként visszaszámoló óra feltüntetésével, és a termékek elérhetősége korlátozottságának hangsúlyozásával pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. Ugyan az AboutYou is tett vállalásokat – compliance program bevezetését vállalta, és igen komoly, összesen mintegy 500 millió forint értékű fogyasztói kompenzációt vállalt kuponos formában –, a vállalkozás mégsem tudta elkerülni a jogsértés megállapítását és a bírságot. Így a GVH az AboutYou-t a kompenzáció összegével megegyező, további 500 millió forintra bírságolta. Érdemes kiemelni, hogy az AboutYou jogsértései a „sötét mintázatok” kategóriájába tartoznak, amelyek az európai fogyasztóvédelmi hatóságok figyelmének középpontjában állak az elmúlt években. A GVH várhatóan továbbra is nagy hangsúlyt fog fektetni ezen gyakorlatok feltárására.

Az eset nem egyedi a hatóság fogyasztóvédelmi gyakorlatában. A 2020-as évektől megszaporodtak azok az esetek, amelyekben a GVH ugyan elfogadja a felajánlott kötelezettségvállalásokat, de emellé bírságot is alkalmaz a vállalkozásokkal szemben. Ez történt a MediaMarkt, az Alza.hu webáruház, valamint a DIGI médiaszolgáltató esetében.

Más esetekben a hatóság (a fenti Answear és CCC ügyekhez hasonlóan) megelégedett a felajánlott kötelezettségek előírásával, ez történt például legutóbb a Lidl, a Wish vagy a Microsoft esetében, ahol ennek megfelelően nem került megállapításra a jogsértés. Ritkábban, de az is előfordul, hogy a GVH elfogadja a felajánlott kompenzációt, nem bírságol, de a jogsértést mindemellett megállapítja. Ez történt például az Eventim jegyértékesítő portál, vagy a WizzAir esetében.

A fenti ügyekből is látszik, hogy a GVH-val való együttműködés legideálisabb formája és annak kimenetele esetről esetre változik. Ezért különösen fontos, hogy a vállalkozások a vizsgálat korai fázisában kialakítsák együttműködési stratégiájukat, szem előtt tartva, hogy a fogyasztói kompenzációra vonatkozó kötelezettségvállalások nem feltétlenül elegendőek olyan jogsértések esetén, amelyek felderítésére a hatóság kiemelt figyelmet fordít.

dr. Simon Tamás, Baker McKenzie

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink