A fogyasztási hitelek átgondolt felvételére figyelmeztet az MNB
Az ünnepi vásárlások során is érdemes átgondoltan dönteni a fogyasztási hitelek felvételéről a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint, a pénzügyi döntésekhez idén is kiemelt kommunikációs kampánnyal nyújt segítséget a jegybank.
Az MNB csütörtöki közleménye szerint az egyes hiteltípusok – hitelkártya, személyi kölcsön, áruhitel, zálogkölcsön, folyószámlahitel – eltérő jellemzői miatt fontos a szerződések alapos áttanulmányozása, és a felhasználási célhoz leginkább igazodó hiteltermék kiválasztása.
Mivel a fogyasztási hitelek költségei jelentősen eltérhetnek, hitelfelvétel előtt érdemes több intézmény ajánlatát is összehasonlítani. A döntéshez a legfontosabb, a reklámokban is kötelezően megjelenítendő mutatószám a teljes hiteldíj mutató (thm), amely százalékos formában egy évre vetítve tartalmazza a hitelhez kapcsolódó közel összes kamatot és költséget.
A jegybank emlékeztetett: a thm értéke a személyi kölcsön esetében maximum 24,9 százalék lehet, szemben az egyéb fogyasztási kölcsönökkel, amelyek esetében magasabb, 39,9 százalék a plafon. A megfelelő termék kiválasztásához további segítséget nyújt az MNB honlapján elérhető hitelválasztó alkalmazás, amely a hazai pénzügyi intézményeknél aktuálisan elérhető valamennyi fogyasztási hitel kondícióját tartalmazza.
A jegybanki alkalmazás december eleji adatai szerint számos pénzügyi intézménynél már 15 százalék körüli thm-mel is elérhetők személyi kölcsönök, míg a hitelkártyák thm-je jellemzően 30 százalék felett van. Az áruhitelek átlagos thm-je 22 százalék körüli, de három intézmény kínálatában 0 százalék thm értékű konstrukció is szerepel.
A fogyasztónak lehetősége van a hitelszerződéstől az annak megkötése utáni 14 napban elállni, illetve, ha már megtörtént a kölcsönösszeg folyósítása, lehetősége van legfeljebb ugyanebben az időszakban felmondani a szerződést, a kölcsönösszeg visszafizetésével – hangsúlyozta az MNB.
A jegybank a tudatos karácsonyi hitelfelvétel érdekében idén is kiemelt kommunikációs kampánnyal támogatja a fogyasztók döntéseit. Ennek keretében november végén Gazdálkodjon okosan karácsonykor is címmel önálló oldalt hozott létre fogyasztóvédelmi honlapján, online is elérhető pénzügyi navigátor füzetet jelentetett meg a várható kiadások felelős megtervezéséről, Facebook oldalán hetente tájékoztatja az olvasókat a témával kapcsolatos főbb tudnivalókról, háztartásiköltségvetés-számító kalkulátorával pedig segít a kiadások megtervezésében – hívta fel a figyelmet az MNB. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Bankmonitor: Több, mint 19 000 milliárd Ft hever a magyaroknál lekötetlenül
Az MNB statisztikái szerint 19 236,1 milliárd forintot tartottak 2025. első…
Tovább olvasom >ESG-kérdőív vár a nagyobb hiteligénylő cégekre júliustól
2025. július 1-jétől új ESG-adatszolgáltatási kötelezettség lép életbe a vállalati hitelfelvevők…
Tovább olvasom >MNB: Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács
Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Ausztriában 3,0 százalékra mérséklődött az infláció májusban
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel…
Tovább olvasom >