FMCG-világkongresszus Barcelonában, 3. rész
Pénteken, ebéd után vagyunk. Végéhez közeledik a rendezvény, négy, gondolatokban és eseményekben gazdag nap után. A negyvenegy országból érkezett 850 felsővezető nagy része kitart a Centre Convencions nagytermében. Hiszen mindenkit érint a panelbeszélgetés, amelynek témája: „Az FMCG-szektor jövőjének formálása. Mi üzleti tevékenységünk célja? Melyek ágazatunk következő kihívásai? Megoldásukhoz milyen képességek és adottságok szükségesek?”
Ha egy bolt beilleszkedik
– A Független Élelmiszerkereskedők Szövetségének küldetése csaknem egy évszázad óta az, hogy egy bolt lényeges szerepet játsszon valamely lakóterület vagy település életében – jelenti ki Dr. Tom Haggai, a globális szervezet USA-beli elnöke.
Csatlakozik hozzá Gareth Ackermann, a dél-afrikai Pick n Pay-lánc elnöke, aki egyben a kongresszust rendező The Consumer Goods Forum szervezet egyik szakértői bizottságának tagja:
– Tapasztalataink szerint Dél-Afrikában, ha nem tudsz részévé válni annak a településnek, amelynek lakóit kiszolgálod, akkor gyorsan jelentéktelenné válik a boltod.
Németországból a Develey mustár- és delikáteszgyártó vállalat igazgatója, egyben a The Consumer Goods Forum által működtetett, a jövő vezetőit továbbképző program bizottságának elnöke, Guy Tiebackx az emberi erőforrás fontosságát hangsúlyozza:
– Szükséges lehetőséget adni a vállalatok vezetőinek arra, hogy a kongresszuson új gondolatokat ismerjenek meg, és átültessék őket a gyakorlatba, vállalataik javára. A legutóbbi évek változásai közepette sok vállalatot nem azért ért kudarc, mert rosszul tette volna a dolgát. Inkább az okozott bajt, hogy állhatatosan, túl sokáig vártak azzal, ami általában helyes lett volna.
Növekedni főleg
a piacrésszel lehet
A közeljövő trendjei a kongresszus kezdetétől fogva szerepelnek a programban. Első nap délelőtt a négy nagy nemzetközi tanácsadó cég egyike, a Deloitte két igazgatója ismerteti „Fogyasztó 2020 – Amit a jelekből kiolvashatunk” című tanulmányát.
– Alapvetően megváltozik a világgazdaság szerkezete a következő néhány évben, és ez befolyásolja a módot is, ahogyan a kiskereskedők és a márkák növekedni tudnak – mutat rá az angol Lawrence Hutter, a Deloitte Touche Tohmatsu cég fogyasztói és közlekedési területének vezetője. – Az USA és Nyugat-Európa fogyasztóinak csak korlátozottan lesz elkölteni való pénze. Fogyasztásuk lassabban fog növekedni, mint a múltban.
Ez a valóságban azt jelenti, hogy jobban odafigyelnek az értékre, keresik az alacsony árakat, és nem tetszés szerint adják ki a pénzüket. Ennek következtében a márkák jórészt nagyobb piaci részesedés révén tudnak növekedni, és kevésbé azzal, hogy belépnek egy növekvő piacra.
Összefoglalta az angol szakértő azt is, hogy mit érdemes tenni:
– Szükséges jól menedzselni a márkákat, javítani a fogyasztók értékítéletét, különbözni a versenytársaktól, és elkerülni a romboló hatású árharcot.
Guido Barilla:
„Én könnyen beszélek”
Színvonalas színfoltot jelentett korábbi hasonló kongresszusokon Guido Barilla, a világhírű márkás tésztát gyártó olasz családi konszern elnöke. Barcelonában is markánsan fogalmaz. Utolsó nap délelőtt „Az élelmiszer jövője” témakörben kap szót, kávészünet után, amikor felfrissültek a résztvevők.
– Sürgősen szükség volt erre a kongresszusra, hogy az élelmiszerpiacon érdekelt döntéshozók feltegyenek saját maguknak néhány kemény kérdést. Meg kell vizsgálnunk ágazatunk növekedési koncepcióját, ha szembe akarunk nézni az előttünk álló problémákkal.
Elmondja, hogy az élelmezési válság hatására cégcsoportja létrehozta a Barilla Élelmiszer és Élelmezési Központot. Az ottani szakemberek tanácsai alapján a gyártásban megváltoztatták jó néhány receptjüket, hogy csökkentsék a tészta mennyiségét. Azonkívül számos információjukat szabadon hozzáférhetővé tették a média és a nyilvánosság számára.
A Barilla elnöke úgy becsüli, hogy a világon 3 milliárd ember túl sokat eszik. Ezért szerinte az élelmiszerpiac szereplőiben kellene lenni annyi kurázsinak, hogy felszólítsák fogyasztóikat a kevesebb fogyasztásra.
Érzékelni lehet, hogy bejelentését a hallgatóság egy része fenntartással fogadja. Hiszen nekik szigorúan számot kell adniuk gazdasági teljesítményükről minden hónapban, negyedévben és gazdasági évben. Erre való tekintettel Guido Barilla hozzáteszi:
– Én könnyen beszélek, mivel egy magántulajdonban lévő vállalatnál saját magam főnöke vagyok. Véleményem szerint azonban a teremben ülők közül mindenki ugyanezt gondolja, ha majd visszatér otthonába. n
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
AI a vezetésben: több mint automatizálás, a munka támogatása
A mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása az üzleti életben már nemcsak…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >Bioélelmiszerek a közétkeztetésben? Jön a 34. Biokultúra Nap!
A Magyar Biokultúra Szövetség immár 34. alkalommal rendezi meg a…
Tovább olvasom >