FMCG-világkongresszus Barcelonában, 2. rész

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 19. 02:09

– Önök itt hangsúlyozzák, hogy mennyire fontos a gyártók és kereskedők együttműködése. Közben például Norvégiában rosszabbodott a két oldal képviselőinek viszonya az elmúlt három-öt évben, és egyre keményebben tárgyalnak egymással. Mi erről
a véleményük? – kérdezte a sajtótájékoztatón Reidar Molthe, egy oslói szaklap kiadója és főszerkesztője.

Négy nemzetközi cég első számú vezetője ül az előadói asztalnál: Ahold, Carrefour, Coca-Cola és Nestlé. Nekik szól a kérdés. Arcizmuk sem rezdül. A választ öt világrész 30 újságírója várja a barcelonai Centre Convencions International egyik termében tollal, laptoppal, mikrofonnal és kamerával.

Sebezhetőbb lett az élelmiszer-ágazat

– A piaci verseny élesen és zavartalanul folyik, kongresszusunk ideje alatt is – kezdi a választ a svéd Lars Olofsson, a francia Carrefour elnök-vezérigazgatója. Cége a világ második, és Európa legnagyobb kereskedelmi vállalata. – Közös szervezetünk, amelynek jelenleg egyik társelnöke vagyok, a The Consumer Goods Forum azonban nem a versennyel foglalkozik. Feladata ugyanis, hogy feltárja és képviselje a tagvállalatok közös érdekeit. Az egész ágazat problémáinak megoldását keressük. Közös nevezőre hozzuk törekvéseinket, hogy hiteles tárgyalópartnerei lehessünk kormányoknak, nemzetközi politikai, kormányzaton kívüli, valamint fogyasztói szervezeteknek.

Szavainak súlyát érzékelteti, hogy a The Consumer Goods Forum 70 ország 650 FMCG-vállalatát tömöríti. Együttes forgalmuk 2,1 trillió euró.

– Ami pedig a konkrét kérdést illeti, úgy gondolom, hogy az élelmiszer mellett a többi napi fogyasztási cikk drágulása és a tárgyalások túlságosan kemény hangja skandináv jelenség.

A Forum másik társelnöke, Muhtar Kent, a The Coca-Cola Company elnök-vezérigazgatója megjegyezte:

– Mostani rendezvényünket olyan időszakban tartjuk, amikor ágazatunk a legutóbbi évek során drámai ütemben lett sebezhetőbb, mint előtte. Elsősorban a kereslet oldaláról, de az időjárás is sok kárt okoz a termelésben. Azonkívül megjelent az élelmiszer-kereskedelemben a spekuláció, és megnehezíti a jövő tervezését, amivel bizonytalanságot okoz a piacokon.

Fogyasztók egészsége
és jó közérzete

A sajtótájékoztató fő témájának a szervezők az egészséget és wellnesst szolgáló táplálkozás ösztönzéséről szóló határozatot szánták. Ahogyan idén sok más nemzetközi fórumon, úgy a Nestlé itt is vezető szerepet játszott. A svájci vállalat belga elnök-vezérigazgatója, Paul Bulcke, a Forum munkacsoportjának társelnöke hangsúlyozta:

– Véleményünk szerint gyártók és kereskedők kulcsszerepet játszanak a fogyasztók egészségének és jó közérzetének javításában. Ha együttműködnek, és ebben partnereik például egészségügyi hatóságok, egészségvédő szervezetek, akkor pozitívan befolyásolhatják egyének, illetve társadalmak egészségi állapotát, valamint közérzetét.

A munkacsoport másik társelnöke, Dick Boer, a holland Ahold elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy egyes vállalatok már sokat tettek az egészséges étkezés támogatásáért:

– Ezirányú tevékenységeinket eddig nem hangoltuk össze. Új kezdeményezésünkben alapvetően fontos a felelősségre vonhatóság. Figyelemmel kísérjük, mi történik ezen a területen, hogy lássuk, haladunk-e előre. A munkacsoport határozata az ágazat vállalatait három fontos területen hívja fel szorosabb együttműködésre:

1. Szorgalmazzák, hogy világszerte minél több ember férjen hozzá olyan termékekhez és szolgáltatásokhoz, amelyek támogatják egészségesebb étrendjüket, valamint életmódjukat.

2. Síkra szállnak azért, hogy a fogyasztók átlátható, tényeken alapuló információkhoz jussanak, amelyek birtokában tudatosabban választanak a kínálatból.

3. Tájékoztató programokat javasolnak, amelyek révén a fogyasztók jobban odafigyelnek az étkezésre, és ösztönzést kapnak az egészségesebb életmódra.
(Folytatjuk)

Kapcsolódó cikkeink