A „szomszédok” kiskereskedelmi teljesítménye
A Nielsen negyedévente közzéteszi az európai országok kiskereskedelmi forgalmának mutatóit, amely az élelmiszer- és vegyiáru-piacban bekövetkező változásokat regisztrálja. A Nielsen Growth Reportere az európai kontinens átlagát tekintve 2016-ban enyhe, de gyorsuló növekedést mutatott; az utolsó negyedévben 1,8%-os növekedéssel. 2017 első negyedéve azonban stagnált, mindössze 0,2%-kal nőttek értékben átlagosan az európai piacok.
A növekedés motorja – hasonlóan a korábbi negyedévekhez – továbbra is Közép-Kelet-Európa. A következőkben Szlovákia, Csehország és Ausztria FMCG-piacán zajló, 2017 első negyedévében bekövetkezett jelenségeket járjuk körbe.
Csehország
Csehországban szintén bővül a kiskereskedelem forgalma, különösen a kontinens átlagához viszonyítva: értékben 2,3 százalékkal nőttek az eladások 2017 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest. Az első negyedévben enyhén negatív tartományban mozgott a mennyiségi eladás: a 2016 utolsó negyedévi 3,1%-os emelkedést követően 0,9 százalékot csökkent. Az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 3,2 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban.
Ausztria
Az egyik közvetlen szomszédunknál értékben 2,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelem forgalma 2017 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest. Mind a mennyiség, mind egységár tekintetében pozitív irányú az elmozdulás: 1,7 és 1,1 százalékos.
Az összértékesítés felgyorsulásához jelentősen hozzájárul az organikus és prémium termékek iránti megnövekedett kereslet a különféle kategóriákban. Egy másik fontos befolyásoló tényező a Zielpunkt 2015 év végi csődje: a vállalat egykor bezárt egységeinek mintegy felét 2016 őszén más piaci szereplők újra megnyitották, ami szintén hozzájárult az idei első negyedév nominális értékbeli emelkedéséhez.
A fogyasztók továbbra is pozitív kilátásokkal rendelkeznek, ami mögött az optimista munkahelyi kilátások és a tavalyi osztrák adóreform kedvező hatása áll.
Szlovákia
A közvetlen nyugati szomszédok közül legkimagaslóbban Szlovákia teljesített: 2017 első negyedévében 3,9 százalékkal bővült a kiskereskedelem forgalma. A szlovák FMCG-piac az elmúlt három évben nominális értéket tekintve sohasem mozdult negatív tartományba.
Az idei év első negyedévében a mennyiségi eladás az európai átlagot messze meghaladó mértékben, 2,5 százalékkal nőtt, míg az átlagos egységárszínvonalban bekövetkezett változás 1,4 százalékos volt.
Viszonyításul: Európában átlagosan 0,7 százalékos mennyiségi csökkenés következett be a kiskereskedelemben, míg az átlagos egységárak 0,9 százalékkal emelkedtek.
A többi környező országot tekintve Szlovénia kiskereskedelmi piaca 3,9 százalékkal csökkent, ezzel szemben Bulgária és Horvátország növekedett (2,5 és 1,1 százalékkal), míg Románia 9,0 százalékkal húzott el.
Kovács Gergely
ügyfélkapcsolati vezető
Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >20%-kal növelte forgalmát az Action 2024 első kilenc hónapjában
Európa egyik vezető non-food diszkontlánca, az Action 2024 első kilenc…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >