Fizetés érintés nélkül
A legtöbb technológia sikere az időzítésen múlik. Az Apple Pay érintés nélküli fizetési technológiát rendkívül jól időzítette a kaliforniai számítástechnikai óriás. Lépésével felforgatta a piacot, konkurensei sorban rukkolnak elő a hasonló megoldásokkal.
Tavaly ősszel nagy csinnadrattával jelentette be az Apple az iPhone 6 és a nagyobb képernyővel bíró Apple 6 plus okostelefonjait. Akkor jelentették be a már régóta várt Apple Watchot is. De a pénzügyi világ számára az igazi meglepetést és újdonságot az Apple saját fizetési rendszere, az Apple Pay jelentette. Az érintés nélküli fizetési technológia a tengerentúlon újdonságszámba megy, ott a hagyományos mágnescsíkos kártyák a megszokottak.
Nem tárolnak adatokat
Az almás cég fizetési rendszerének lényege: a bankkártyaadatokat bepötyögjük a telefonba, és ott tároljuk egy erre a célra kifejlesztett alkalmazásban. A telefon hátlapjába egy NFC-chipet (Near Field Communication) ültettek be, hasonló lapkák működnek a Mastercard által itthon elterjesztett Paypass kártyákban is. Fizetéskor elég a készüléket közel vinni a chipolvasóhoz, majd az ujjlenyomat-olvasóra helyezve ujjunkat engedélyezni a tranzakciót. És már ki is fizettük a kiválasztott terméket.
Az Apple saját üzletében már a vásárlás továbbfejlesztett változata is elérhető: be kell szkennelni telefonunkkal a kiválasztott termék vonalkódját, amelyet az alkalmazás felismer. A képernyőn megjelenik a termék, majd ha kiválasztottuk jellemzőit, csak meg kell nyomni a fizetés gombot, és kész.
Az óriáscég közleménye szerint a telefonkészülékben megadott bankkártyaadatokat az Apple nem tárolja saját szerverén. A bankkártyaadatok az érintés nélküli fizetés folyamatában sem cserélnek gazdát, a kereskedő termináljára titkosított adatsor megy át. A szolgáltatásba vetett bizalmat erősíti, hogy jelszóval vagy az ujjlenyomatunkkal kell engedélyezni a vásárlást, tehát még akkor sem tudnak vele fizetni, ha elveszítjük készülékünket.
Nem véletlen
Az Apple nem bízta a véletlenre a bevezetést. A szolgáltatás ismertetésekor már több óriási amerikai bankkal és kártyatársasággal kötöttek szerződést. Idén tavaszra pedig az Amerikai Egyesült Államokban használt bankkártyák 90 százalékánál működhet az Apple Pay. Rengeteg kereskedővel, üzletlánccal, benzinkúttal stb. megegyeztek, hogy elfogadják ezt a fizetési módszert. Az időzítés sem véletlen: az amerikai kiskereskedők többségének jövő őszre le kell cserélnie elöregedett kártyaelfogadó terminálját, és az NFC-chipet is leolvasó terminál csupán pár dollárral kerül többe – így nem fogják túl nehezen meghozni a döntést, hogy milyen típust válasszanak.
A megoldás európai terjedését segíti, hogy a Visa Europe idén tavasszal bejelentette tokenizációs szolgáltatását. Hogy ez mit is jelent: a Visa kártyák esetében a telefonon tárolt bankkártyás adatokat egy tokenné változtatják fizetés esetén, tehát nem a kártyás adatokat adják át az érintés nélküli fizetés esetén, hanem a tokent. Így a fizetés még biztonságosabbá válik.
A riválisok mozgolódnak
Az Apple Pay fizetési rendszer megjelenését nem hagyhatták figyelmen kívül az évtizedes iparági tapasztalattal rendelkező szereplők, így például a PayPal sem. Az internetes fizetést megreformáló rendszert 2002-ben vásárolta meg az eBay 1,5 milliárd dollárért – miután az aukciós oldal másfél évig tiltotta a PayPal használatát tagjai között, és a saját fejlesztésű Billpoint rendszert erőltette. A fizetési rendszer az aukciós oldal alapértelmezett pénzügyi eszközévé vált. Azonban kevéssel azután, hogy az Apple ismertette fizetési rendszerét, jött a meglepetés: bejelentették, hogy a PayPal kiválik az eBayből, önálló cégként működik tovább. A kiválást nyilván nem egyedül az Apple új rendszerének megjelenése váltotta ki, de mindenképp hatással volt a döntéshozókra.
Sokan várták, hogy az okostelefonok piacát három éve vezető Samsung is előrukkol egy hasonló megoldással. Idén tavasszal, a barcelonai 3GSM mobilkiállításon a Samsung már jelezte, nyáron az amerikai piacra dobják Samsung Pay mobilfizetési megoldásukat. Ez a megoldás is csak egy telefonon, a Samsung Galaxy 6-on működik, NFC-s, de az Apple-től eltérően hagyományos, régi, mágnescsíkos fizetési terminálokon is lehet használni.
A sikerhez még kell dolgozni
Az iparági elemzők abban egyetértenek, hogy az Apple Pay rendszerén van még mit finomítani. A terjedésnek gátja továbbá maga az iPhone, a rendszer csak ezen a készüléken, illetve a legújabb iPadeken működik. Ha igazán el szeretne terjedni, az Android operációs rendszerre is át kellene ültetni, de az almás cég fejlesztési hagyományait ismerve senki sem tartja valószínűnek ezt a lépést. Bár arról nincs adat, hogy a Samsung Pay működne más készülékeken is, logikus lépés, hogy az okostelefonok 80 százalékát kitevő androidos operációs rendszeren belül bármilyen más NFC-s mobillal működővé tehetnék – így az Apple kezdeti előnye megszűnne, hisz sokkal többen tudnák igénybe venni.
A kereskedők számára további akadályt jelent az elfogadásban, hogy az Apple megoldását egyelőre nem tudják összekötni semmilyen vásárlói hűségprogrammal, így nem tudják az adott vásárló szokásait megfigyelni és személyre szabott ajánlatokat kiküldeni. A Samsung Payről bővebb adat sajnos nem áll rendelkezésre, így nem tudni, hogy ezen a téren javítottak-e riválisuk megoldásához képest.
Mobilfizetési megoldások itthon
Nem sima mobilfizetési eszköznek, hanem integrált mobilkereskedelmi alkalmazásnak tartja a Simple alkalmazást Nyéki Zsolt, az appot fejlesztő OTP Mobil kereskedelmi és fejlesztési igazgatója. Az alkalmazást a fiatalokhoz igazították, így lehet parkolódíjat kifizetni, autópályamatricát vásárolni, a partyfunkcióval szórakozóhelyek programjaiban böngészhetnek a felhasználók, de fesztiváljegyet, mozijegyet, ételt és italt is lehet vásárolni – még egyes italautomatáknál is lehet fizetni vele.
Nyéki Zsolt elmondása szerint az alkalmazás fejlesztésekor végiggondoltak több élethelyzetet, és ezeket képezték le. Vagyis egy integrált mobilkereskedelmi alkalmazást fejlesztettek. Ahhoz, hogy az életünkben adódó helyzeteket megoldjuk, nem lesz szükségünk nyolc külön mobilalkalmazásra, hanem integráltan, egyben megtalálja a felhasználó mindazt, amire szüksége lehet, és könnyedén, élményszerűen tudja igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.
A Simple alkalmazás a hivatalosan december elejétől a hazai boltokba kerülő Samsung okosórán, a Gear S-en is működik. Piller Gábor, a Samsung vállalati üzletágának vezetője szerint az a céljuk, hogy az egyébként önálló mobiltelefonként is használható Gear S okosórán minél több alkalmazás elérhető legyen. Ezért fogadták örömmel a Simple-lel való együttműködés lehetőségét. Minden felhasználó számára hasznos funkció, ha parkolásának pillanatnyi állásáról vagy a hívott taxi érkezéséről az okosórán kaphat információkat. Sokkal diszkrétebb, mint egy mobiltelefon képernyőjét nézni és folyamatosan ellenőrizni az adatokat – fejezte be Piller Gábor.
Bluetoothos fizetés
A Simple mellett egy másik hazai magyar cég, a SenseNet is piacra dobott egy mobilfizetési megoldást, a Bariont. A megoldás a PayPalhez hasonlóan lehetővé teszi, hogy e-mailen küldjünk pénzt barátunknak – ahhoz, hogy pénzéhez jusson a barát, nyilván neki is regisztrálnia kell a rendszerben. Az elképzelés szerint egy belső egyenleget tölthetünk fel adott összeggel: utalással, bankkártyával vagy készpénz befizetésével is. Mikor belépünk egy olyan boltba, ahol a Barion megoldásával lehet fizetni, ez azonnal meg is jelenik az okostelefonunkon. Ezután csak rá kell koppintani a megjelenő logóra, meg kell adni a fizetendő összeget, és kész, máris fizettünk. A megoldás nem az NFC-t, hanem a Bluetooth 4.0-ás technológiát használja fizetéskor – ez a technológia teszi lehetővé, hogy a fizetőhelyen telepített kis doboz folyamatosan pásztázza a közelben lévő, hasonló technológiát használó telefonokat, és jelezze, itt vagyok, így is fizethetsz. Egyelőre elég kevés helyen működik itthon, az elfogadóhelyek száma cikkünk írása pillanatában 16 volt. Izgalmasabb a GPS-alapú parkolás, mely kijelzi, hogy kell vagy sem fizetni a parkolásért tartózkodási helyünkön.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >