Finomabb a csoki, ha azt hisszük, hogy svájci
Ha tudományosan ellenőrizzük, kiderül, hogy nem a csokoládégyártás fellegvárában készült svájci csokit vagy a híres és drága kaliforniai bort érezzük finomabbnak, hanem a kínai csokoládészeletet, vagy az Indiában szüretelt szőlő levét. Amerikai kutatók a Journal of Consumer Research szaklapban megjelent tanulmányukban csattanós pofont adtak mindenkinek, aki azt hiszi, hogy ízérzésünk és véleményalkotásunk igen objektív.
Keith Wilcox és munkatársai érdekes vizsgálatsorozatot folytattak annak tanulmányozására, hogy milyen módon és mértékben befolyásolja ízlelésünket és azután alkotott véleményünket az, hogy mit mondtak nekünk kóstolás előtt.
A vásárlás lélektanának kutatói bizonyították, hogy ha valakinek megkóstolás előtt azt mondják, hogy a csokoládé Svájcban készült, kivétel nélkül úgy érzi, hogy ez finomabb, mint ha azt mondták neki, hogy a csemege kínai. Ám, ha csak a a kóstolás után tudták meg az édesség eredetét, a legtöbb vizsgált személy a kínai csokit szerette jobban. Az már teljesen mindegy, hogy a letört csokoládé kocka valójában ugyanaz az amerikai tucatáru volt.
A vizsgált személyek egyetemi hallgatók voltak. „Ha a vizsgálat előtt azt közölték velük, hogy a csokoládé Svájcból való, a csokoládégyártás csúcsaként közismert svájci csokit érezték finomabbnak, mint a kínainak mondott szeletkét” – mondta a vizsgálat vezetője. Ha viszont a megkóstolás után közölték velük, hogy amit ettek, az kínai volt, jobbnak érezték, mint a svájcit, mert a kínai árútól eredetileg rosszabbat vártak.
A kutatók ugyanezzel magyarázták Boston egyik borkereskedésében folytatott vizsgálatukat, ahol 21-72 éves törzsvásárlók kaptak borkóstolót. Ha a kóstolás előtt az olasz vagy az indiai bor között lehetett választani, a törzsvendégek az olasznak mondott pohár után mondták, hogy az jobb, mint az indiai. Ha kortyintás után fedték fel a bor eredetét, a vendégek jobbnak minősítették a híresnek aligha minősíthető indiait.
A vizsgálók egyébként azért választottak az összehasonlításhoz a népszerű és híres olasz borhoz az indiait, mert mint megjegyezték: India jelentős területe ideális szőlőtermesztésre és most robbanásszerűen készülnek az indiai borok, melyek a szakértők szerint is rendkívül jó minőségűek – közli az MTI.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >