A fiatal felnőttek harmada a szükségesnél jóval kevesebb kalciumot fogyaszt
Világszinten tendencia a csonttörések számának növekedése, amelynek egyik oka a nem elégséges kalciumbevitel. Egy friss kutatás szerint Magyarországon a lakosság 70 százaléka a javasoltnál kevesebb kalciumot fogyaszt. A megfelelő ételek, tejtermékek és kalcium tartalmú tabletták mellett a napi javasolt kalciummennyiség pótlásának hatékony formája a magas kalciumtartalmú ásványvíz, amely a laktózérzékenyek számára is megfelelő megoldást jelent.
Társadalmi szinten egyre kevesebb figyelem esik a csontritkulásra, ugyanakkor világszinten egyre több a csonttörések száma. Az október 20-i Osteoporosis Világnap kapcsán mutatták be a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) legfrissebb, a Theodora Kékkúti ásványvíz támogatásával megvalósult reprezentatív kutatásának eredményeit.
„A csontritkulás talaján kialakult csonttörésen átesett betegeknél – megfelelő kezelés nélkül – a következő törés kockázata két-háromszorosára nő. A megfelelő kezelés azért is különösen fontos, mert a betegség az esetek jelentős részében megelőzhető vagy késleltethető, illetve ha már kialakult, eredményesen kezelhető” – magyarázta Dr. Takács István, a MOOT elnöke.
A felmérés szerint sem a fiatal, sem a fiatal felnőtt lakosság nem fordít kellő figyelmet a napi kalciumbevitelre, amelynek eredményeképp a fiatal felnőttek harmada a szükségesnél jóval kevesebb kalciumot fogyaszt. Ez azért is jelent problémát, mert a kalciumhiány már fiatal korban is egyértelmű kockázatot jelent a fokozódó csontvesztés tekintetében, hosszútávon pedig szív és érrendszeri kockázat növekedéséhez is vezethet. A javasolt napi kalciumbevitel 1000 mg, amely alól csak a terhesség időszaka és a tinédzser kor kivétel, amikor 1200-1500 mg kalciumot szükséges bevinni naponta.
A magyar fiatal felnőtt lakosság kb. 70 százaléka a javasolt 1000 mg alatti mennyiséget visz be, az emberek 50 százaléka pedig 800 mg-nál is kevesebb kalciumot fogyaszt. A fiatal felnőtt lakosság kb. 20-30 százaléka visz be kifejezetten kevés, 600 mg-nál is kevesebb kalciumot.
A megfelelő kalciummennyiséget számos módon lehet a szervezetbe juttatni, többek között magas kalciumtartalmú ételek (pl. tej, tejtermékek, sóska, spenót, petrezselyem, szezámmag, mandula, mák), tabletta vagy ásványvíz formájában.
Magyarországon 3 millióan szenvednek laktózérzékenységben. Számukra is különösen ajánlott a kalcium ásványvízzel való bevitele, amellyel így természetes forrásból lehet biztosítani a kalciumot, amely legalább olyan jól szívódik fel az ásványvízből, mint a tejtermékekből. A javasolt napi kalciumbevitel 1000 mg; egy liter Theodora Kékkúti ásványvíz 280 mg kalciumot tartalmaz, amely az ajánlott napi bevitel közel 30 százaléka.
A kutatás eredményeit bemutató sajtótájékoztatón együttműködési megállapodást írt alá a MOOT és a Theodora Kékkúti azzal a hosszú távú céllal, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét a megfelelő kalciumbevitel fontosságára.
„A Theodora Kékkúti a magyarországi palackozott ásványvizek közül a legmagasabb kalciumtartalmú ásványvíz, ezért úgy gondoljuk, bizonyos mértékben mi is hozzá tudunk járulni a csontbetegségek megelőzésének ügyéhez. Támogatásunk első mérföldköve a reprezentatív felmérés, az együttműködést pedig a következő hónapokban folytatjuk” – mondta el Balogh Levente, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Egy csésze kávé a hosszú, egészséges életért? 30 évnyi kutatás adta meg a választ
A reggeli kávé nemcsak ébresztő – a legfrissebb kutatások szerint…
Tovább olvasom >A csendes gyilkos: keringési betegségek okozzák a halálesetek egyharmadát
Miközben életünk egyre kényelmesebbé válik, olyan láthatatlan veszélyeknek tesszük ki…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >A H&M megérzi a kereskedelmi háború és az ázsiai keresletcsökkenés hatásait
A kereskedelmi háború és az ázsiai keresletcsökkenés negatívan hat a…
Tovább olvasom >Túlad a Cinzanón és a Frattinin a Campari
Az olasz Campari csoport eladja két ismert márkáját, a Cinzano…
Tovább olvasom >