Fenntarthatóság és innováció a csomagolásban

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 09. 06. 10:06

A fenntarthatóság napjaink egyik legégetőbb kérdése, különösen az FMCG szektorban, ahol a csomagolás jelentős környezeti terhelést jelent. Az iparág szereplői egyre inkább felismerik a környezettudatos hozzáállás fontosságát, és különböző megoldásokkal igyekeznek csökkenteni ökológiai lábnyomukat.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

A hulladékkoncesszió indulása óta a MOHU számos intézkedést tett az elkülönítetten gyűjtött és hasznosított hulladék arányának növelésére, valamint a begyűjtés és válogatás hatékonyságának és minőségének javítására.

Runtág Tivadar
operatív igazgató
MOHU

– Az eredmények már ilyen rövid időtávon is megmutatkoznak, hiszen a legtöbb hulladéktípus elkülönített begyűjtésében és újrafeldolgozásában is mennyiségi növekedést értünk el. A lerakási arány – amikor a hulladékot a szeméttelepen elássák – 50% alá csökkent, az újrafeldolgozás aránya pedig 34%-ra emelkedett. Mindkét mutató kedvezőbb, mint a 2022-es adatok. A kiemelt hulladéktípusok elkülönített gyűjtési aránya összességében gyarapodott, miközben több, érdemi előrelépést ígérő intézkedés hatása még nem mutatkozik meg a számokban – tájékoztat Runtág Tivadar, a MOHU operatív igazgatója.

A szakember azt is elárulja, hogy a koncesszió első 10 évében több száz milliárd forint értékben ruháznak be a hazai hulladékgazdálkodás fejlesztésébe. Az italcsomagolások visszaváltási rendszerén kívül a koncesszió indulását követően a MOHU egységesítette és könnyebben elérhetővé tette a lakossági hulladékudvarok működését, így 2023 júliusától lakcímkártya felmutatásával minden magyarországi lakos igénybe veheti bármelyiknek a szolgáltatásait.

– Esztergomban megnyílt egy nagy, új hulladékudvar, a következő tíz évben pedig további 82 hasonló, korszerű létesítményt építünk országszerte. Kaposváron pilot projektként elindítottuk a biodízel alapanyagként újrahasznosítható használt sütőolaj háznál történő begyűjtését szolgáló rendszert. Ezen felül 14 város társasházas övezetében megkezdtük a házhoz menő konyhai zöld- és élelmiszerhulladék-gyűjtést, amit a tervek szerint folyamatosan bővítünk majd. A textilgyűjtő konténerek számát pár éven belül megnégyszerezzük az országban, évente 1500 új konténert telepítünk. Fontos lépés, hogy Magyarország közelebb került ahhoz, hogy 90%-os legyen az italcsomagolások visszaváltása a MOHU által bevezetett REpont rendszerrel. Emellett folyamatos szemléletformáló kampányok, roadshow-k keretében tájékoztatjuk a lakosságot a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatban – tudjuk meg Runtág Tivadartól.

Arra is felhívja a figyelmet, hogy Európában egyedülálló módon a vásárlók számára lehetővé tették, hogy a visszaváltási díj összegét azonnal a saját bankszámlájukra utalják. Szintén a visszaváltási rendszerhez kötődik az egyedi fejlesztésű mobil visszaváltó automaták megjelenése, amilyen szintén nem található meg máshol. Több mint 80 olyan kis teherautót állítanak forgalomba, amelyek a kisebb településeken kézi visszaváltóként működő üzletek számára nyújtanak hatékony módot az egyszer használatos italcsomagolások visszaváltására. A hasznosításhoz vezető következő lépés a hulladékok megfelelő szintű válogatása. Erre a célra a MOHU nagy kapacitású, modern automatizált válogatók építését vállalta.

– Az EU-s szabályok szerint az újrafeldolgozás arányát 2035-ig 65%-ra kell növelni, a lerakásét pedig 10% alá kell csökkenteni. A célok teljesítésének feltétele, hogy a különféle hulladéktípusok gyűjtése a lehető legnagyobb mértékben szelektív legyen, a szűkös hazai újrahasznosítási kapacitás pedig bővüljön – emeli ki a MOHU operatív igazgatója.

Támogatás a változásban

Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) szakmai titkára arra emlékeztet, hogy a csomagolásnak a fenntarthatóság szempontjából meghatározó jelentősége van, de az értékláncban a megelőző folyamatok sokkal jelentősebb hatást gyakorolnak a környezetre.

Nagy Miklós
szakmai titkár
CSAOSZ

– Ne feledjük, bármely termék környezetterhelése – víz-, energiafelhasználás, szállítás – jelentősen nagyobb, mint a csomagolásé. A tavaszi konferenciánkon hangzott el egy igen szemléletes példa: ha az élelmiszer-pazarlás ország lehetne, akkor Kína és az Egyesült Államok után a harmadik legnagyobb kibocsátó lenne a világon. A csomagolás nem a probléma, hanem a megoldás, csak míg az energiaveszteség nem látható, addig a csomagolási hulladék szem előtt van – hangsúlyozza Nagy Miklós.

A szakterület nagy kihívások előtt áll, mert ugyan ezen a téren az elvárások még nem teljesen letisztultak, az adható válaszok még nem kiforrottak, a határidők még adnak felkészülési időt, a jogszabályi környezet – EU-rendelet – is épp változik, mégis, a vevők már kész megoldásokat várnak a gyártóktól.

– Innovációs oldalról ma kiemelt fókuszt kap a hajlékony falú, társított (kompozit) csomagolóanyagok egynemű (mono) anyaggal való kiváltása. Az elmúlt időszakban a társított anyagok védelmi tulajdonságait mérnöki módszerekkel szinte a tökélyig fejlesztették, ami azt jelenti, hogy folyamatosan csökkenő anyagfelhasználás mellett a csomagolás védelmi funkcióját, eltarthatósági, használhatósági idejét jelentősen meghosszabbították. A jelenlegi szabályozás és a közvélemény ezt a kivételes teljesítményt sajnálatosan nem ismeri el, sokkal inkább a bűnöst, a szemetelésért hibáztathatót látja benne – fejti ki a CSAOSZ szakmai titkára.

A szövetség már nem is egy, hanem évente két konferenciát szervez, amelyek elsődleges célja az új ismeretek, a jogszabályok, illetve az azokból következő elvárások értelmező bemutatása.

– A csomagolásban érdekelt társaságok munkatársainak nincs könnyű helyzetük, főként a hazai kis- és középvállalkozásoknak, amelyek az új követelmények tanulmányozásában magukra kell hagyatkozzanak. Ebben segítenek a CSAOSZ-programok, amelyek nemcsak konferenciák, hanem egy-egy témát alaposan feldolgozó tréningek, tanfolyamok is lehetnek. A Csomagolási Világszövetség (WPO) két éve jelentette meg a „Packaging Design for Recycling” című kiadványát, amely világos útmutatást ad a csomagolás számos területén alkalmazandó jó (zöld), még elfogadható (sárga), illetve a nemkívánatos (piros) csomagolási megoldásokhoz. A WPO-tagországok között elsőként fordítottuk le nemzeti nyelvünkre a tanulmányt, ezzel is segítve a tervezésben érdekelt kollégák munkáját. A kiadvány ingyenesen letölthető a CSAOSZ honlapjáról – teszi hozzá Nagy Miklós.

Zöldülő szállítás

A DHL Vállalatcsoport célja, hogy 2050-re elérje a nettó zéró kibocsátását, azaz nullára csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Bory László
kereskedelmi igazgató
DHL Express Magyarország

– A DHL vállalatcsoport ESG-stratégiájának 4 pillére van: zöld operáció, nagyszerű munkaadó, megbízható vállalat és hosszú távú hatás. A DHL a GoGreen kezdeményezésén keresztül a fenntarthatósági célokat beépíti globális logisztikai hálózatába. Ez olyan intézkedéseket foglal magában, mint a szállítási útvonalak és raktárak optimalizálása, alternatív vezetési technológiák, csomagolás és üzemanyagok használata, valamint ökobarát termékek és szolgáltatások biztosítása az ügyfeleknek és a partnereknek – informálja lapunkat Bory László, a DHL Express Magyarország kereskedelmi és marketingigazgatója.

A DHL Group jövőbeli céljai között szerepel, hogy 2050-re a logisztikával kapcsolatos összes kibocsátást nettó nullára csökkentse. A terv szerint ezt az elektromos járművek folyamatos üzemeltetésével, megújuló energiával és felelős logisztikai megoldások fejlesztésével kívánják elérni.

– Egyedülálló az iparági expressz szolgáltatók között, hogy fenntartható repülőgép-üzemanyag használatán alapuló GoGreen Plus szolgáltatásunkkal a légi szállításunk karboncsökkentett, a cégek átlagosan 30%-ban tudják csökkenteni a CO2-kibocsátásukat – jelzi Bory László.

A DHL Express Magyarország igazodik a globális célkitűzésekhez. A budapesti kézbesítési flottát elektromos furgonokkal és biciklikkel látják el, a cégautóflottákat pedig folyamatosan hibridre/elektromosra cserélik. A budapesti telephelyen 100%-ban zöld áramot használnak, míg a győri telephelyen napelemeket telepítettek. A 2016–2023-ig terjedő időszakban 45%-kal mérsékelték teljes energiafogyasztásukat.

A DHL Group innovatív technológiákat alkalmaz a fenntartható csomagolás és a hulladékcsökkentés érdekében, például újrafelhasználható anyagokat.

– Minden dobozunk jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható. Új csomagolást vezettünk be idén, sárga dobozok helyett eredeti barna színű kartondobozokat veszünk igénybe, amivel csökken a csomagolásaink gyártásának környezetterhelése és nő az újrahasznosíthatósága. Folyamatosan kísérletezünk a környezettudatos opciók – nem csak a dobozok, de például a raklapfóliák esetében is – és a körkörös hulladékgazdálkodás témakörében – nyilatkozza a kereskedelmi és marketingigazgató.

Alternatív megoldások

A Smurfit Westrock Group egy globális fenntarthatósági kezdeményezést talált ki, melynek neve Better Planet Packaging, amelyben javasolja, hogy a legtöbb jelenlegi fenntarthatatlan csomagolási megoldást környezetbarát verziókkal váltsanak fel. Sok esetben ezek az ipari vagy elektronikai szegmenshez kapcsolódnak, például a polisztirol védőbetétek papírral való helyettesítéséhez. Az élelmiszeriparban az ömlesztett és gyűjtőcsomagolás területén nyújtanak útmutatást, ahol főként a zsugorfólia dominál. Néhány raklap csomagolásához a zsugorpapír egy alternatív változatát kínálják, amely ugyanolyan jól teljesít, mint a zsugorfólia, de emellett nincs természetkárosító hatása.

Julius Mazan-Smurfit Kappa

Mazan Gyula
innovációs manager
Smurfit Westrock

– A Smurfit Westrock Group számos olyan alkalmazást talált fel és szabadalmaztatott, amelyek segítenek a természet védelmében. Az Aqua Stop egy speciális papír, amely magasabb vízzáró tulajdonságokkal rendelkezik a hagyományos papírokhoz képest, így magas páratartalmú körülmények között, akár kültéren is megállja a helyét. Az Agro Life papír jól kezeli a gyümölcsök és zöldségek érését. Ezen papír segítségével hozzájárulhatunk az áruk boltban történő eltarthatóságának meghosszabbításához és az élelmiszer-hulladék minimalizálásához – részletezi Mazan Gyula, a Smurfit Westrock innovációs managere.

A csoport célja az FMCG szektorban, hogy a fenntarthatóságot jobban megértsék az üzleti életben. Úgy vélik, minél jobban megértjük a kockázatokat és a lehetőségeket, annál jobban tudjuk előmozdítani a változást, és kommunikálni azt mind cégen belül, mind azon kívül.

– A Smurfit Westrock Group célja, hogy 2050-re legalább nettó nulla kibocsátást érjen el minden területen és minden üzletágában. Köztes célunk, hogy 2030-ra 55%-kal csökkentsük a fosszilis tüzelőanyag-kibocsátás intenzitását a papír- és kartongyárainkban, mivel ezek adják az említett terület kibocsátásainak körülbelül 80%-át – vetíti előre Mazan Gyula. //

 

A Smurfit Westrock New Yorkban és Londonban debütált

A Smurfit Kappa és a WestRock egyesülésének július 5-ei lezárását követően a cégcsoport 2024. július 5-én „SW” kód alatt a New York-i tőzsdére került. A vállalatot a Londoni Értéktőzsdén is jegyzik „SWR” jelöléssel.

A 40 országban működő és több mint 100 000 ember szakértelmét hasznosító Smurfit Westrock egyedülálló és páratlan képességgel rendelkezik arra, hogy ügyfeleinek a megújuló és újrahasznosítható csomagolási megoldások legváltozatosabb, leginnovatívabb és legfenntarthatóbb választékát nyújtsa.

– A Smurfit Kappa és a WestRock egyesülésével a világ vezető fenntartható csomagolóipari szereplője jött létre, amely a két vállalat óriási tapasztalatát és szakértelmét egyesíti – mondta Tony Smurfit, a Smurfit Westrock vezérigazgatója.

– Mind a Smurfit Kappa, mind a WestRock részvényesei elsöprő többséggel támogatták az egyesülésünket. A Smurfit Westrock egyedülálló földrajzi jelenléttel rendelkezik, és iparágvezető alkalmazásainkon keresztül rendkívüli módon vagyunk képesek értéket nyújtani ügyfeleinknek – tette hozzá Ken Bowles, a Smurfit Westrock pénzügyi igazgatója. //

 

Műanyagmentes hónap a SPAR-ban

A SPAR Magyarország a műanyagmentes júliust választotta, hogy felhívja a figyelmet a műanyaghulladék csökkentésének fontosságára. Az egész hónapot felölelő kezdeményezés célja a vásárlók és a cég több mint 14 ezer munkatársának érzékenysége a fenntarthatóság területén.

A vállalat különböző platformokon, többek között a SPAR Youtube oldalán, Instagramján és az áruházain keresztül oszt meg hasznos információkat és tippeket. Kiemelkedik az ÖKO KALAND animációs sorozat, amely az óvodásokat és kisiskolásokat célozza meg, és a „Tervezz okosan!” online kiadvány, amely praktikus tanácsokkal látja el a fogyasztókat a környezettudatos vásárlásra.

A SPAR emellett kedvezményes áron kínál újrahasználható zöldség-gyümölcs tasakokat, és buzdítja vásárlóit, hogy használjanak saját kulacsot, valamint újrahasznosított alapanyagból készült bevásárlótáskákat. A kampány során a vállalat munkatársai számára is szerveznek programokat, például fenntarthatósági előadásokat, hogy otthon és munkahelyükön egyaránt csökkentsék a műanyag és egyéb hulladékok mennyiségét. //

Kapcsolódó cikkeink