Magazin: Fenntarthatóság az üzletben és a mindennapokban
A fenntarthatóság új korszaka köszönt be a világ minden táján. A fogyasztók egyre környezettudatosabbak és mindinkább odafigyelnek, a vásárlások alkalmával is mind nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek a szempontnak, és fenntartható termékekre és szolgáltatásokra váltanak. Ez a trend megállíthatatlanul terjed, és nemcsak élelmiszer-vásárláskor figyelhető meg. Napjainkban már az erőforrások kezelésétől a termék csomagolásáig mindenre odafigyelnek a vásárlók.
A Nielsen egy legutóbbi online felmérése szerint a fogyasztókat világszerte a levegő- és vízszennyezés foglalkoztatja leginkább. A felmérésből kiderül, hogy ökolábnyomuk redukálása érdekében globálisan a fogyasztók 73%-a biztosan vagy valószínűleg megváltoztatná a vásárlási döntéseit. A vásárlók azonban még mindig a kényelmet és az árat helyezik előtérbe a világ jobbá tétele mellett. A cégektől várják a támogatást, hogy partnerként lépjenek fel a világ segítésére.
Globálisan ötből négy válaszadó úgy gondolja, rendkívül fontos, hogy a vállalatok tegyenek a környezetért. Generációkra bontva is hasonló számokat láthatunk. A Nielsen felmérése arra mutat rá, hogy az Y-generáció a legtámogatóbb (85%), de az X és a Z sem marad el messze ettől (79 és 80%). A baby boomernél 72, a csendes generáció esetén ez az arány 65%-os.
Fenntarthatóság a vállalati kultúrában
A gyártók és kereskedők által leggyakrabban használt 5 fenntarthatósági stratégia egyike bizonyos összetevők vagy a csomagolás csökkentése, megváltoztatása. Van, hogy a szállítási mechanizmuson változtatnak, szélesítik a portfóliót, esetleg átalakítják a meglévő üzleti modellt a környezetvédelem figyelembevételével. A marketingbe és a fogyasztókkal való találkozási pontokba is igyekeznek minél inkább beleszőni a fenntarthatóságot.
A fenntarthatóság implementálása élénkítheti a vállalat innovációs kultúráját, amely pedig új módszerekhez, technológiákhoz és ötletekhez segíthet hozzá. A környezettudatosság ugyanakkor fogyasztóközpontú stratégia is. Szükséges tehát hozzá, hogy a vállalat minél átfogóbban megértse és átérezze a fogyasztók aggodalmait, valamint megoldást tudjon rájuk kínálni, megkönnyítve ezzel életüket.
A fenntarthatóság nagyobb hatékonyságot is eredményez. Sok cég kötelezettséget vállal arra, hogy a gyártási folyamatokban csökkentse a hulladékot, ami beruházásokat igényel a kutatás és fejlesztésbe, és gyakran együtt jár az ellátási láncok újításával is. A kezdeti befektetés azonban megtérülhet: a fejlesztések nyomán a vállalkozást hatékonyabb folyamatok és jobb hírnév jellemzi majd.
Márkák új utakon
Az eredményesség érdekében elengedhetetlen a fogyasztók valódi megértése, illetve nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a márka alapjaiba építse be a fenntarthatóságot, teljesen integrálja a különböző folyamatokba. Ezekkel a lépésekkel elérhetjük az autentikusságot, miközben teljes átláthatóságot biztosítunk a fogyasztók számára. Szükséges ehhez a részlegek és csapatok közötti együttműködés, a beszállítóktól a kategóriamenedzsereken át a marketingvezetőig. A sikerhez elengedhetetlen a fenntarthatóságot nemcsak a rövid, hanem a hosszú távú stratégiai tervezésbe is bevonni.
A fenntarthatósággal való tervezés kétségkívül a márkák egyéni útja. Akkor vehető sikeresnek a stratégia, ha a vállalatok egyéni megközelítést alkalmaznak, hitelesen és átláthatóan. A márkákat ez a szemlélet fogja hozzásegíteni ahhoz, hogy a polcokon láthatóbbak legyenek és erőfeszítéseiket jutalmazva a fogyasztók hajlandóak legyenek megvenni termékeiket. A vásárlók ugyanis igyekeznek tenni a környezetükért és pozitív változást elérni a világban.Mindez természetesen a vásárlásaikat is befolyásolja: mindinkább elvárják a vállalatoktól a fenntarthatóság melletti elköteleződést, irányába tett lépéseket.
A vállalati felelősségvállalás és a fenntarthatósági stratégiák számos tényezőtől függően különbözőek lehetnek. A Nielsen kutatásából ugyanakkor világosan kiderül, hogy a fogyasztók hajlandóak többet fizetni azért, hogy az általuk látni kívánt változásokhoz hozzájárulhassanak. Érdemes tehát ebben az irányban gondolkodni a vállalatoknak és a fenntarthatóságra és környezetvédelemre fókuszálni értékesítési és marketingstratégiájuk megtervezésénél. //
Kapcsolódó cikkeink
Az LG immár a 13. egymást követő évben került be a Dow Jones Fenntarthatósági Világindexbe
Az LG Electronics (LG) ismét bekerült a Dow Jones Fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Inkább nehézség, mint lehetőség a fenntarthatóság a magyar cégek számára
A K&H fenntarthatósági index legújabb adatai rávilágítanak arra, hogy a…
Tovább olvasom >Kőrösi Csaba: a világgazdaság újratervezése zajlik a fenntarthatósági célok mentén
A 2015-ben megfogalmazott fenntartható fejlődési célok (SDG) megvalósítása nem halad…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: célba veszik a lakáspiacot a harmincasok
A középkorúak körében tízből majdnem négy ember – 37 százalék…
Tovább olvasom >K&H: ennyivel drágultak a lakások a leginkább érintettek szerint
A középkorú magyarok pesszimistábban látják a lakások árának alakulását 2024…
Tovább olvasom >Megújult a PTE szőlő- és boranalitikai vizsgálatok elvégzésére alkalmas laboratóriuma
Átadták a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete (PTE SZBKI)…
Tovább olvasom >