Fenntartható innovációk a műanyagipar élvonalában
A BS Plastic Kft. több mint két évtizede bizonyítja, hogy egy családi vállalkozás is képes nagyvállalattá nőni, ha a megfelelő időben képes reagálni a piaci igényekre és a technológiai fejlődésre. Innovatív hozzáállásuk nemcsak a termékeikben, hanem a fenntarthatóság iránti elkötelezettségükben is megnyilvánul.
A BS Plastic Kft. 2002-ben egy családi kisvállalkozásként indult, amely főként reklámtáskák és csomagolóanyagok kereskedelmével foglalkozott, majd a bővüléssel egy olyan úton indult el, melynek eredményeként ma kb. 100 főt foglalkoztató, 6000 tonna gyártási kapacitással rendelkező vállalkozássá fejlődött. A cég fő tevékenysége a polietilén alapú (flexibilis) csomagolóanyagok, síkfóliák, tömlők, zsugorfóliák, tasakok és reklámtáskák gyártása.
– A gyártás mellett fontosnak tartjuk partnereink teljes körű szakmai, csomagolástechnikai támogatását is. Ügyfeleink között megtalálhatók multinacionális cégek, élelmiszeripari gyártók/feldolgozók, áruházláncok és számos hazai, külföldi kis- és középvállalkozások.
Műanyagipari vállalkozásként különösen nagy hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre, ezért cégünk már 2012-ben elkezdett foglalkozni a kukoricakeményítő és PLA alapú lebontható, komposztálható környezetbarát termékek gyártásával, így a 2021-ben bevezetett egyszer használatos csomagolóanyagokkal kapcsolatos törvényi változásra azonnal tudtunk reagálni – avat be Büki László, a BS Plastic alapítója és a Fenntartható Csomagolásért Egyesület tiszteletbeli elnöke.
A vállalatnál mindig a változó piaci igényekre való gyors reflektálást tartották szem előtt, az innováció határozza meg működésüket. Folyamatos fejlesztéseiknek köszönhetően, számos új területen sikeresen be tudták vezetni ezen alapanyagból készült termékeiket.
– A hitelességünket bizonyítandóan egy olyan tanúsítási rendszert választottunk, mely nagyon könnyen és jól követhető, testre szabott tanúsítási címkéket kínál minden biológiai lebonthatósági környezethez, így 2019-ben a hazai piacon elsők között szereztük meg a TÜV AUSTRIA OK compost INDUSTRIAL és OK compost HOME minősítéseit. A cég ISO 9001:2015 minőségirányítási rendszer szerint működik, valamint 2017 óta BRCGS Packaging (magas szintű élelmiszer-biztonsági és higiéniás rendszer) tanúsítvánnyal is rendelkezünk – tájékoztat Büki László.
Évek óta az ISO 14001:2015 környezetközpontú irányítási rendszer (KIR) mentén tevékenykednek, az üzemi primer hulladékot 100%-ban visszadolgozzák. Ezenfelül tagjai különböző szakmai szervezeteknek, MMSZ (Magyar Műanyagipari Szövetség), CSAOSZ (Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség), illetve alapító tagja a Magyar Tudományos Klaszternek.
A műanyag nem ellenség!
Az utóbbi években jelentős változás figyelhető meg a csomagolóiparban, mint ahogy a többi iparágban is. Egyre nagyobb jelentőséggel bír a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság kialakítása. A törvényi szabályozások mellett a vevők igényei is nagyban változtak ezirányban. – Magyarországon a fenntartható műanyagipar egyik óriási üzleti akadályozó tényezője az ellenőrző szervek hiánya, pedig a hazai szabályozás egyértelmű. 2021-ben két, a műanyagokat is érintő törvény lépett hatályba. Ennek ellenére a piacon megjelentek a különböző „biotáska/tasak” elnevezésű tanúsítatlan, hamisított, biológiailag nem, vagy csak részben lebontható termékek, amelyekkel nemcsak becsapják a vásárlókat és rossz hírét keltik a valóban lebontható anyagoknak, hanem a költségvetést is megkárosítják, és versenyhátrányt is okoznak azoknak a cégeknek, amelyek a jogszabályoknak megfelelően működnek – osztja meg véleményét a BS Plastic alapítója.
Másik problémaként említi a kommunikációs hiányosságokat. A műanyagipari stratégia kiemelt fontosságú részének kell lennie a tájékoztatás megreformálásának.
– Jelenleg a tájékoztatás alapvetően arról szól, hogy a műanyagok az oka minden rossznak. Nagyon hiányos az ismeret ezen anyagokról. Pedig jelentős részük, amikor hulladékká válik, könnyen újrahasznosítható. Célszerű volna a műanyag termékekre rátenni egy, az újrahasznosíthatóságra vonatkozó, könnyen érthető címkét – hangsúlyozza Büki László.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy önmagában a hagyományos műanyagok lecserélése biológiailag lebonthatóra nem oldja meg a problémát. A fenntartható csomagolás és csomagolóanyag kérdése ennél sokkal komplexebb. Rendszerekben és folyamatokban kell gondolkodni.
– A hagyományos műanyag sem az ellenségünk, csupán felelősségteljesen kell használni, alkalmazni és kezelni az életciklusa végén. Egyrészről nem mindenhol van értelme a kiváltásnak, másrészről pedig funkció szerint is meg kell vizsgálnunk, hogy a kiváltó csomagolóanyag például az eltarthatóság szempontjából megfelel-e a kritériumoknak. Itt viszont mindenképpen a papírt is megemlíteném. Gondoljunk bele, hogy mennyi értelme van egy pékségben papírzacskóba csomagolni a pékárut, amit azután, hogy hazaviszünk rögtön áttesszük egy műanyagba csomagolóanyagba. Vagy felesleges egy hagyományos polietilén anyagot biológiai úton lebontható/komposztálhatóra cserélni, ha az adott területen a csomagolóanyag tisztán, könnyen visszagyűjthetően és újrahasznosíthatóan kerül a körforgásba. Érdemes a kiváltó anyagot az újrahasznosítás szempontjából is alaposan megvizsgálni. Például egy alumínium csomagolóanyag megolvasztásához (újrahasznosításához), mivel 660 oC-on olvad meg, nagy energiára van szükség – magyarázza BS Plastic alapítója.
Kiemeli: annyit használjunk amennyire szükségünk van, használjuk újra ameddig csak tudjuk, majd gyűjtsük szelektíven, vagy komposztáljuk, amennyiben az megoldható.
Közös célok a környezetbarát jövőért
Ezen felvetések voltak az alapjai annak, hogy 2024 februárjában megalapították a „Fenntartható Csomagolásért (FeCso)” Egyesületet, mely egy olyan szakmai szervezet, amely a kölcsönös előnyökkel járó összefogás lehetőségét teremti meg a tudományos szakemberek, a gyártók és az üzleti felhasználók között, megvalósítva a közös gazdasági, társadalmi célokat. Egyik fontos célja, hogy a folyamatosan bővülő tagságának szakmai és kommunikációs felületet biztosítson a gazdasági és tudományos fejlődés eredményeinek hatékonyabb felhasználására és megismertetésére.
– Szeretnénk a csomagolóanyag-felhasználókat, élelmiszeripari cégeket, kereskedelmi láncokat segíteni a fenntartható, környezetbarát csomagolások fejlesztésében. Célunk az edukáció, közös kommunikáció, későbbiekben minősítési rendszer létrehozása, jó gyakorlatok bemutatása, a korrekt, hiteles tájékoztatás, valós tények közlése, tévhitek eloszlatása. Több egyetemmel, minisztériummal, szakmai szervezettel (CSAOSZ, MMSZ) és gazdasági szereplővel felvettük a kapcsolatot. Minden esetben kitörő örömmel fogadták az Egyesület ötletét, céljait – fejti ki Büki László, mint a Fenntartható Csomagolásért Egyesület tiszteletbeli elnöke.
Az egyesület főbb feladatainak tartják az üzleti nehézségek leküzdése érdekében a biológiailag lebontható, komposztálható műanyagok pontos definícióját megismertetni a szabványok alkalmazása által. Elengedhetetlen a megfelelő lakossági tájékoztatás és a lakosság bevonása a probléma megoldásába. A biopolimer termelési értéklánc nyomon követhetőségét szorgalmazzák, amely hatósági ellenőrzéssel, büntetési tételek beiktatásával a rendszerbe fokozná az érvényesítést. Valamint pályázati kiírások a technológiaváltás, technológiafejlesztés segítésére nagyban előremozdítaná a vállalatok törekvéseit.
– A környezeti terhek csökkenthetőek a termék-csomagolás közötti kiegyensúlyozott viszony megteremtésével – nem szabad sem alul, sem túl csomagolnunk. A jövőben az újrahasznosítás szemléletű csomagolástervezést kell előtérbe helyeznünk, mely a legmagasabb szintű termékvédelem mellett az anyagok maximális körforgásban tartásával valósulna meg. Ezek mind elengedhetetlen szempontok a fenntartható csomagolás jegyében – zárja gondolatait Büki László. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >