Fenntartható flották, új kihívások

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 09. 13. 11:59

Az FMCG szektor folyamatos változásai új kihívások elé állítják a vállalatokat, amelyek egyre inkább támaszkodnak a modern technológiákra és szolgáltatásokra versenyképességük fenntartása érdekében. Az egyik legdinamikusabban fejlődő terület a haszongépjármű- és flottakezelés. Az innovációk, mint a digitális flottamenedzsment rendszerek, a fenntartható üzemanyag-megoldások és az elektromos haszongépjárművek más dimenziókat nyitnak meg a hatékonyság és a költségcsökkentés terén.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

A lízingpiac szintén jelentős átalakuláson megy keresztül. Az új finanszírozási konstrukciók és a flexibilis lízingmegoldások egyre népszerűbbek a vállalatok körében. Ezek az új megközelítések lehetővé teszik számukra, hogy gyorsan és rugalmasan reagáljanak a változásokra, miközben optimalizálják működési költségeiket és minimalizálják kockázataikat.

Piaci fordulatok

Ambrózi Csaba
értékesítési vezető
Mercarius Flottakezelő

Ambrózi Csaba, a Mercarius Flottakezelő Kft. értékesítési vezetője arról tájékoztat, hogy az elmúlt években olyan problémákkal és nehézségekkel kellett szembenézni, melyek korábban ismeretlenek voltak. A pandémia és az orosz–ukrán háború okán kialakult gyártási fennakadások hosszú szállítási időt és keresleti piacot eredményeztek. A gyártók nem tudtak annyi járművet előállítani, mint amennyire igény lett volna. Ez az időszak azonban gyorsan véget ért: leküzdötték az elmaradásokat, és a gazdasági körülmények miatt a kereslet is hanyatlásnak indult, így újból kínálati piac alakult ki. Ennek és a meggyengült keresletnek a hatására egyes gyártók és kereskedések magas készletet halmoztak fel, ami az árak csökkenéséhez és a kedvezmények növekedéséhez vezetett.

– A kedvezőtlen kamatkörnyezet ugyan napjainkra valamelyest javult, de közel sem értük el a pandémiát megelőző időszak szintjét, ami negatív hatással van a piac bővülésére. A devizafinanszírozás, hiába kedvezőbb, továbbra is kockázatokat rejt. Jelenleg ezek a tényezők a meghatározóak, és eredményezik azt, hogy a szereplők egy része továbbra is kivár, meglévő bérleti szerződéseit hosszabbítja, saját tulajdon esetén tovább használja az eszközöket, míg egyes iparágakban már elindult az érdeklődés a járművek megújítása, esetleg a flottapark bővítése irányába – fejti ki a szakember.

Digitális technológiák

Az elmúlt évben köttetett, illetve a folyamatban lévő szerződéskötések között megnövekedtek az FMCG szektor képviselői, a Mercarius Flottakezelő Kft. is felkészül az olyan nagyobb flották kezelésére is, amelyek például az élelmiszerek hűtésre is alkalmasak.

– A gazdasági körülmények változása ellenére is első helyen szerepel a hosszú távú bérleti konstrukció, amely teljes egészében leveszi a flottabeszerzés és -üzemeltetés terhét az ügyfelekről, és gondtalan mobilitást biztosít. Hasonlóan kiemelt szolgáltatás a rövid távú (1–12 hó) bérlet, amely hasznos alternatíva, rugalmas megoldás bizonyos helyzetekben. Továbbá egyre nagyobb az érdeklődés a meglévő, saját flották kezelése kapcsán is. Hatékonyabb üzemeltetés és alacsonyabb költségek érhetők el a kiszervezéssel – világít rá Ambrózi Csaba.

Cégük folyamatosan arra törekszik, hogy tevékenységének színvonalát javítsa, ezért a feladataik túlnyomó részét maguk látják el. Jelenleg Budapesten négy, Debrecenben egy saját telephellyel rendelkeznek.

– Folyamataink és ügyintézésünk digitális platformra terelését szorgalmazzuk. Az elektronikus számlázásra való áttéréssel támogatni kívánjuk a papírmentes működést, a számlák könnyedebb feldolgozhatóságát és az átfutási idők lerövidülését – teszi hozzá az értékesítési vezető.

Marketingcsapatuk nagy hangsúlyt fektet a meglévő ügyfeleik megtartására, rendszeresen szervezve számukra ügyfélrendezvényeket. Emellett online kommunikáció és digitalizációs projektek támogatásával is növelni kívánják az ügyfélélményt.

A keresleti után most már ismét kínálati a flottapiac

Sokszínű felhasználási mód

A kishaszonflották alakulása szorosan követi a kereskedelmi trendeket.

Pesti Tímea
vezérigazgató
LeasePlan Hungária

– A koronavírus-járvány ideje alatt az online vásárlásé volt a főszerep, így a házhozszállítást végző haszonjárművek száma jelentősen megnőtt. Ezt követően flottát csökkentettek a vállalkozók, és jelen gazdasági és piaci környezetben sem dübörög a piac, tükrözve a kiskereskedelem és a szállítmányozás gyengélkedését – ad betekintést Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója.

Meglátása szerint a gépjárművek típusát az áru méretei, jellege vagy a cég működési köre határozza meg. Kis puttonyos autókkal járnak értékesítők is, akiknek a bemutató árumintát vagy magát a terméket kell szállítaniuk nap mint nap potenciális vagy meglévő ügyfeleikhez.

– Egyre több szállítmányozó tartós bérletben használja ezeket, de vannak, akik inkább megvásárolják, esetleg finanszíroztatják, és addig használják, amíg csak mozognak. Végül, de nem utolsósorban bizonyos kiszállításokat végző társaságoknál már elektromos kishaszonjárművek is csatasorba álltak. Városon belüli fuvarteljesítésekre tökéletesen alkalmasak, de a paramétereiket kellő alapossággal érdemes megválasztani, hogy a szállítandó súly és az autó erőkapacitása ne okozzon gondot – hívja fel a figyelmet Pesti Tímea.

 

Többféle bérleti forma

A legtöbb cég életében gazdasági bizonytalanság érzékelhető, ami miatt a költségcsökkentésre fókuszálnak, miközben meg kell oldaniuk a kollégák mobilitását is. A LeasePlan Hungária Zrt. rövid távú flottája sokat segíthet ebben, mert hosszú távú elköteleződés nélkül tudnak a vállalatok közlekedési eszközt biztosítani a kollégáiknak versenyképes áron. Emellett az első ciklusból visszaérkező autók másodlagos bérbevétele szintén gyors és pénztárcakímélő megoldás, akár 1-2 évre is.

– Természetesen a tartós bérletben is vannak olyan lehetőségek, amelyek a gazdasági helyzethez igazodnak, ilyen a változó kamatozású finanszírozás vagy az euróalapú finanszírozás változása, amit ajánlani tudunk. Fejlesztéseink a digitalizációra, automatizációra törekednek, illetve a környezeti terhelés és közlekedés egyensúlyának a megtalálásában segítünk ügyfeleinknek, és ezt erősítjük a következő időszakokban is – jelzi Pesti Tímea, vezérigazgató.

Fennakadások nélkül

Az úgynevezett „Disztributor”, vagy terítő autók esetén komoly szakmai próbatétel a rendkívül nagy igénybevételű felhasználás zökkenőmentes biztosítása.

Kovács András
márkaigazgató
Porsche Hungaria

– Ilyen a karosszéria extrém igénybevétele (pl. akár napi több száz ajtónyitás és csukás), valamint a motor gyakori indítása, megállítása. Belső égésű motorok esetén a részecskeszűrő regenerálásának biztosítása is egy fontos elvárás, amit a Volkswagen Haszonjárművek márkánál már aktív regeneráláskikényszerítő vagy épp késleltető funkcióval oldunk meg. Ebben a szektorban sok esetben jó alternatíva lehet az elektromos meghajtás, itt a rövid hatótáv, a sok hidegindítás, mind-mind a villanyhajtás mellett szólhat – mutat rá Kovács András, a Porsche Hungaria Kft. márkaigazgatója.

Magas felszereltség

A Porsche Hungaria Kft. Smart Care szervizcsomagja tervezhető, kalkulálható költségeket jelent a gépkocsi tulajdonosának. A vállalat által biztosított 4 éves, vagy 200 000 km-es garancia pedig biztosítja a gépkocsik folyamatos használhatóságát.

– A július 7-én életbe lépő GSR 2.0 szabályok változása miatt a határidő után csak a szigorúbb szabályoknak megfelelő gépkocsik hozhatók forgalomba. Az előírások betartásának érdekében a Volkswagen Haszonjárművek márkánál magasabb szériafelszereltséggel, több asszisztens rendszerrel, felfrissített Infotainment rendszerrel és fejlesztett elektronikai (kiberbiztonsági) rendszerekkel értékesítjük a gépkocsikat. Törekszünk arra, hogy ez a többletfelszereltség-változás ne befolyásolja a gépkocsik árát. Jelenleg a magasabb felszereltségű gépkocsikat értékesítjük a korábbi áron – ismerteti Kovács András, akitől azt is megtudjuk, hogy legfőbb vásárlókörükbe a 35–55 év közötti, vállalkozók vagy középvezetők tartoznak. Elérési útjuk a közelmúltban nem változott, a hagyományos online és social media színtereket használják marketingtevékenységük során.

– Kampányjelleggel egyéb felületeket – TV és óriásplakát – is alkalmazunk. Mindemellett kiemelten fontos a rendezvények, kitelepülések szervezése és lebonyolítása is, tekintettel arra, hogy a Volkswagen Haszonjárművek márkának a kezdetek óta az egyik legnagyobb értékesítési érve a gépkocsik vezetési élménye, ergonómiája és funkcionalitása – mutat rá a márkaigazgató.

Változó szabályozások

A gépjárműpiac folyamatosan és dinamikusan változik, változó igényekkel és szereplőkkel.

– A szabályozások is évről évre egyre szigorúbbak, például ami a károsanyag-kibocsátási adatokat illeti, ez pedig elképesztő erőfeszítéseket és fejlesztéseket igényel a gyártók részéről.

Idén júliustól a személyautók, furgonok és nagyhaszongépjárművek alapfelszereltségébe új, kötelező biztonsági elemek kerültek be (GSR 2.0), amelyek drágulást okoztak. Ezenkívül a PHEV típusok zöld rendszámának érvényességében és az ezzel járó kedvezmények határidejében is változások várhatók, ami elbizonytalaníthatja a vásárlókat az elektromobilitásra való átálláskor. A 95 g/km-es CO2-kvóta pedig 2025-től 15%-kal szigorodik, ami néhány gyártónak nehézséget okozhat, ami által árkorrekcióra kényszerülhetnek – hívja fel a figyelmet az előttünk lévő lényeges változásokra Banovic Aleksandra, az MHC Mobility Magyarország kereskedelmi vezetője.

ESG-kompatibilis megoldások

Banovic
Aleksandra
kereskedelmi vezető
MHC Mobility
Magyarország

Az MHC Mobility Magyarország egy japán hátterű, nemzetközi vállalat, több kontinensre kiterjedő, széles tapasztalat van a birtokában. Folyamatosan monitorozzák a trendeket, és ha valamelyik leányvállalatuknál bevezetnek egy új, jól működő szolgáltatást, azt mielőbb honosítják Magyarországon is.

– Cégünk több évtizedes szakértelemmel kínálja speciális, egyedi igényekre szabott áruszállító furgonok tartós bérletét, legyen szó dízel vagy elektromos meghajtású járművekről – közli Banovic Aleksandra.

Innovációjuk, az ESG-kompatibilis flottaszolgáltatás, amely naprakész, pontos adatokkal ellátott online riportot biztosít. VillanyFlotta szolgáltatásuk töltő kiépítésével, belső égésű autóra történő visszacserélési lehetőséggel vakációk és üzleti utak esetén is ideális választás.

– Az All-in Standard bérleti csomag kiemelt előnye, hogy többletköltség nélkül biztosítunk csereautót, amíg a bérjármű újra üzemképessé nem válik. Az ESG-kompatibilis flottaszolgáltatás szintén elérhető az ajánlataink között. Rövid távú bérautó-szolgáltatásunkat az ügyféligényekhez igazítva, testre szabva kínáljuk, akár dedikált csereautóval, közvetlenül a bérlő telephelyén. Széles körű finanszírozási tartós bérlet szolgáltatásainkkal jelen vagyunk az e-bike, a személygépjármű és a könnyű és nehéz haszongépjármű szegmensekben. Az idei év legfontosabb újdonsága az ESG-kompatibilitás, amely mostantól elérhető – vázolja a kereskedelmi vezető.

Két kiemelkedő szolgáltatásuk a Mobility Club, amely egy saját szervezésű, kéthavi ingyenes klub flottamenedzserek és beszerzési vezetők számára; és a Mobility Magazin, saját kiadású, negyedéves print magazin flottatanácsokkal, tesztekkel, interjúkkal.

A kiszállításokat végző társaságoknál már elektromos kishaszonjárművek is csatasorba álltak

Széles kínálat

Zlatniczky Gergő
kereskedelmi vezető
Emil Frey – M5 Center DS

Zlatniczky Gergő, az Emil Frey – M5 Center DS kereskedelmi vezetője úgy érzékeli, hogy a piac szereplői még mindig nehezen tudnak lépést tartani az utóbbi években végbement árváltozással és az elekrifikáció túlzott ütemű jelenlétével.

– 3,5 t össztömegig minden ügyféligényt ki tudunk elégíteni, teljes a választékunk. Lehetőség van speciális felépítményre és hűtős átalakításra is, ami igen elterjedt az FMCG szektorban üzemeltetett gépjárművek között. Nagy népszerűségnek örvend ügyfeleink körében a használtgépkocsi-beszámítás, a biztosítási kárügyintézés és a teljes körű szervizszolgáltatások. Free2Move néven megjelentünk rövid és hosszú távú bérleti opciókkal és haszongépjárműparkkal is. Mindezeken túl meglévő ügyfeleinknek online bejelentkezési lehetőséget, a leendőknek pedig online ajánlatkérést biztosítunk – részletezi Zlatniczky Gergő.

Márkáikat folyamatosan népszerűsítik social media felületeken és rendezvényeken való megjelenéssel.

Extra elvárások

A haszongépjármű szegmensben az egyik legfontosabb változást az igények emelkedése hozta. Manapság egy pick-up vagy egy dobozos modell beszerzésekor egyre inkább szempont a kényelem, a komfort, az extrák és a termékhez tartozó szolgáltatások is.

Bondar Edwin
flottaértékesítési
igazgató
Reálszisztéma

– Szolgáltatás alatt már nemcsak a hozom-viszem, a kategória azonos csereautó- vagy gumiszolgáltatás érthető, hanem akár online szolgáltatások is, amelyek a személyautók esetében már korábban elterjedtek voltak. Gondolok akár távvezérlésre, mint például az applikációról vezérelhető klíma, ülésfűtés/szellőztetés stb., különböző térképszolgáltatásra és valós idejű információáramlásra, ami eddig főként a személyautók kiváltsága volt, most már gyakran megjelenik haszon­autók körében is – emeli ki Bondar Edwin, a Reálszisztéma Kft. flottaértékesítési igazgatója.

Hatékony ügyfélkezelés

A Reálszisztéma Kft. egyéni preferenciáikhoz és igényeikhez igazítva biztosítja partnereinek a legmegfelelőbb haszongépjárműveket, amelyekkel napi ingázásaiknak eleget tudnak tenni.

– A hozom-viszem, a gumicsere/tárolás és a csereautó szolgáltatásunk a népszerűbbek közé sorolható, ezek mellett azonban büszkék vagyunk az ügyfélelégedettségért tett erőfeszítéseinkre is. Azt tapasztaljuk, hogy a termék mellett az egyik legfontosabb szempont egy forgalmazó vagy márka kiválasztásánál az ügyfelekkel való bánásmód, és valójában ez az, amivel ki tud tűnni egy piaci szereplő egy olyan piacon, ahol a termékek között egyre kisebb a különbség – nyilatkozza Bondar Edwin.

A cégnél számos fejlesztés van napirenden. Jelenleg egy különálló szalon megépítésén dolgoznak, amely a haszonjármű-palettájuk teljes körű bemutatását könnyítené meg, a még személyre szabottabb kiszolgálás érdekében.

Rövid vagy hosszú távon

Páll Zsombor
ügyvezető
VIARENT

Páll Zsombor, a VIARENT Kft. ügyvezetője fontosnak tartja kiemelni, hogy a mai világban minden felgyorsul, azonnali információáramlásra van szükség, ezért fokozottan figyelni kell az online értékelésekre, mellette pedig a lehető legjobb és legköltséghatékonyabb szolgáltatást kell garantálni maximális ügyfélelégedettséggel.

– Minden ágazattal kapcsolatban állunk, nemcsak az FMCG szektor szereplőivel. Általánosságban érvényes, hogy a környezetvédelem egyre hangsúlyosabb, aminek jelentős részét befolyásolja, hogy a termékek vagy szolgáltatások értékesítéséhez igénybe vett szállítóeszközök milyen környezetterhelést jelentenek. Cégünk a nulla emissziójú, teljesen elektromos járműveket és a jelenlegi legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő, hagyományos motoros eszközöket is rendelkezésre tudja bocsátani.

Egyformán népszerű a rövid távú bérleti konstrukciónk és a hosszú távú megoldást ígérő bérlési szolgáltatásunk is. Szolgáltatásaink népszerűek minden ágazat B2B szereplői körében, csakúgy, mint a magánszemélyek kiszolgálásában – jegyzi meg Páll Zsombor.

Minden csatornán kommunikálnak és minden elérhető eszközt felhasználnak annak érdekében, hogy cégük hírnevét minél szélesebb körben megismertessék az emberekkel. //

 

Intelligens sebességasszisztens, alkoholszonda és feketedoboz

Júliustól csak olyan újonnan gyártott jármű helyezhető forgalomba Európában, amelyik rendelkezik az előírt, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel.

Az EU-s jogszabály értelmében minden gyártósorról lekerült autónál a kötelező alapfelszereltség része kell legyen az intelligens sebességszabályozó, a vezető figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszer, a vészfékjelzés, a tolatóradar, valamint az eseményadat-rögzítő és az indításgátló alkoholszonda későbbi beszerelését is lehetővé kell tenni.

A cél a közlekedés biztonságának növelése, a vezetők, a gyalogosok és kerékpárosok hatékonyabb védelme. Egy ilyen jelentős változás azonban számos kihívást és kérdést is felvet, legyen szó az új autók áráról, a várható szállítási időkről, az adminisztrációs problémákról vagy akár a személyes adatok védelméről. Kövesdán Balázs, az ALD Automotive | LeasePlan kereskedelmi igazgatóhelyettese összefoglalta a legfőbb tudnivalókat.

Elmondta, hogy a jogszabály miatt nem kell hirtelen áremelkedéstől tartani, ugyanis a gyártók ezeket a tételeket már korábban beárazták az alapfelszereltség listaárába.

Az ügyfelek számára a legfontosabb a kiszámíthatóság, tehát a várható szállítási határidő is, ami az év eleje óta folyamatosan javuló tendenciát mutat. Az elmúlt 3 évvel ellentétben idén már nem kell minimum 12 hónapot várni egy gyári rendelésű gépjárműre – természetesen extrém modelleknél vagy távoli gyártási helyszínek esetén előfordulhat hosszabb várakozási idő – de így flottabővítés esetén sem kell egy évvel korábban tervezni. Az előírt új biztonságtechnikai rendszerek miatt sem várható fennakadás, annak köszönhetően, hogy erre már a gyártók többsége időben felkészült.

Abban az esetben merülhet fel adminisztrációs probléma, ha olyan darabot választ az ügyfél, amely nem rendelkezik az újonnan előírt, kötelező biztonságtechnikai elemekkel, de már csak július 7. után lehetne forgalomba helyezni. Ilyenek lehetnek a raktáron elérhető modellek, amelyek már korábban beérkeztek a kereskedésekhez. Ezekben az esetekben az importőr és a kereskedés együttesen kérvényezheti a forgalomba helyezési halasztást, azaz az előírt elemek megléte nélkül is forgalomba helyezhető legyen az elkövetkezendő egy éven belül. Korlátozott az erre kiadható igazolások száma, de ez a helyzet várhatóan nem fog érzékelhető fennakadást okozni. //

 

Dízel az elektromos kamion ellen

Az ALDI Magyarország ismét bővítette elektromosteherautó-flottáját. A kiskereskedelemi lánc az országban elsőként állított forgalomba 2021 végén elektromos nyerges vontatót, később szóló teherautót, nemrég pedig két újabb e-teherautóval lett gazdagabb az elektromosjármű-park: még egy nyerges vontató és egy 26 tonnás teherautó szolgálja a fővárosi és a Pest vármegyei üzleteket.

A bővítésre azok után került sor, hogy a vállalat kielemezte az e-teherautók eddigi, több mint 150 000 km-es futásteljesítménye során szerzett működési és üzemeltetési tapasztalatokat. A döntésben fontos szerepet játszott, hogy a cég különböző időjárási körülmények és útviszonyok közepette és terítő útvonalakon is összehasonlító fogyasztásméréseket végzett ugyanolyan kialakítású és terhelésű dízel-, illetve elektromos meghajtású járművek között. A mérés után egyértelműen bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtáslánc nulla lokális emissziója pontosan kimutatható mértékben járul hozzá a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez és a levegőminőség javulásához, egyúttal az e-meghajtás gazdaságosabb fogyasztású, mint a dízelverzió.

A vállalat 2024-ben, egy tavaszi napon, ugyanakkora terheléssel, ugyanolyan időjárási és forgalmi körülmények között végzett árukiszállítást a biatorbágyi logisztikai központ és a XIII. kerületi Pannónia utcai üzlete között. A dízel szóló teherautó 117 km-en 28,89 liter gázolajat használt fel, ami a gyári adatok alapján 64,35 kilogramm CO2 kibocsátását jelentette. Az elektromos változat ugyanezen az útvonalon 183 kWh fogyasztást ért el.

– Úttörő kezdeményezés volt 2021-ben, a COVID-járvány idején az elektromos hajtásláncú teherautó napi forgalomba állítása a logisztikai központunk 100 km-es körzetében lévő üzleteink kiszolgálására. Döntésünk megelőzte a korát, hiszen ekkor tradicionális nemzetközi gyártónak még nem volt megvásárolható e-kamionja, első nyerges vontatónkat egy dízelváltozatból alakíttattuk át elektromos meghajtásúvá. Az azóta eltelt időszakban egyetlenegyszer sem hagyott minket az út szélén az e-változat, és 150 000 km futásteljesítmény, illetve a fogyasztásmérés után flottánk megduplázásáról döntöttünk – mondta Bernhard Haider, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. országos ügyvezető igazgatója. //

 

Korlátozásokkal járó felújítások

Nehéz feladat elé állítják a következő években kezdődő közúti és vasúti fejlesztések, felújítások a logisztikai szakmát, mert a most is gyakran túlterhelt szállítási vonalakon jelentős korlátozások lesznek. A fuvarozóknak, szállítmányozóknak ilyen körülmények között kell kiszolgálniuk a gazdaság egyre növekvő szállítási igényét.

A MÁV és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) ezért rendszeres egyeztetésről állapodott meg, hogy a fuvarozók és megbízóik időben értesüljenek a várható korlátozásokról, és fel tudjanak készülni azokra, akár nagyobb árukészlet felhalmozásával, kerülőútvonalak megtervezésével, vagy számolni tudjanak a hosszabb menetidővel.

A következő hat évben, a tervek szerint, mintegy ezeregyszáz kilométernyi gyorsforgalmi utat és csaknem ezerhatszáz kilométernyi vasútvonalat fejlesztenek, több esetben egymással párhuzamosan. A lezárások, terelések nehézséget jelentenek a logisztikában, amely a bruttó hazai termék (GDP) 5%-át teszi ki, ráadásul a jelentős ipari fejlesztési hullám – például autó- és akkumulátorgyárak – miatt megugrik az igény a fuvarozásra. A felújítások levezénylése minden eddiginél nagyobb szervezési és koordinációs feladatokat igényel a résztvevőktől.

Az érintett vasútvonalak közé tartozik az ország legforgalmasabb pályaszakasza, a budapesti déli körvasút, a miskolci vonal, Debrecen térségében több pályaszakasz, illetve a Csepeli Szabadkikötő elérése szempontjából kulcsfontosságú Gubacsi híd is. Emellett épül a Budapest–Belgrád vasútvonal, és elkezdődhet a fővárost elkerülő V0 építése.

A gyorsforgalmi utakon folytatódnak az elmúlt években kezdett „szintre hozó” felújítások, valamint az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése is több más beruházás mellett.

A fontosabb hazai és a környező országokat érintő közlekedésfejlesztési projektekről és hatásukról szól a Kelet-Európai Intermodális Konferencia is, amelyet október 18-án, Budapesten tart az MLSZKSZ. //

Kapcsolódó cikkeink