Felrázva, de nem összekeverve
A költségvetésnek nagyobb bevételre van szüksége – az emberek zsebében egyre kevesebb, „szabadon” elkölthető pénz van.Nem a legkedvezőbb párosítás, ha alkoholos italokat akarsz értékesíteni.
A legálisan kereskedelmi forgalomba hozott szeszes italok forgalma egyre gyorsuló mértékben csökken. A visszaesés – a befizetett jövedéki adó alapján – az első negyedévben -25 százalék. Leszoktunk az italról? Nem valószínű.
A fogyasztói árakban megjelenő egyre magasabb jövedéki adó jelentősen rontja a törvénytisztelő piaci szereplők és termékeik versenyképességét, elősegíti az illegális szeszesital-előállítás és -forgalmazás élénkülését.
Az adóztatás mértéke elérte azt a szintet, amikor minden érintett rosszul jár. Mielőtt még részrehajlással vádolnának – nem csak a gyártók. A fogyasztók egészségügyi kockázata növekszik az ellenőrizhetetlen gyártás és beszerzési források miatt. Az állam közvetlen (jövedéki adó és áfa) és közvetett adóbevételei (kevesebb szja, társasági adó, iparűzési adó) az emelt kulcsok ellenére csökkennek.
Ha a jelenleg tapasztalható folyamatok megerősödnek, akkor később a visszarendeződés mindig lassúbb – ha egyáltalán megtörténik. Ráadásul addigra jelentős forgalom- és adókiesést szenvedünk el, amit már semmilyen utólagos intézkedés nem tud visszahozni.
A megoldás az azonnali jövedékiadó-csökkentés lenne, minimálisan a 2010. január 1-jét megelőző szintre. A jelenlegi fokozott versenyhelyzet biztosítja, hogy az adócsökkentés a fogyasztói árakban is megjelenjen. Így a forgalom visszatérne a legális kereskedelmi csatornákba. Emellett feltétlenül szükséges, hogy a magyar pénzügyi kormányzat az iparág bevonásával az alkoholos italok olyan adóztatási politikáját alakítsa ki, amely az érintettek kölcsönös, hosszú távú érdekeit támogatja.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >