Felpörgetve

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 04. 28. 17:41

Az energiaitalok piaca sikeres évet zárt 2024-ben, miközben egyre szélesebb réteget szólít meg. Már nem csupán a fiatalok és sportolók körében népszerű; a fáradtság leküzdésére és a szellemi teljesítmény fokozására is sokan választják.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

A piac bővülése új kihívások elé állította a szereplőket. A szigorodó szabályozások, az alacsonyabb cukortartalmú termékek iránti igény és a tudatosabb vásárlói magatartás mind hatással vannak a szegmens fejlődésére. 2024-ben a kategória értékben és mennyiségben egyaránt növekedni tudott. Az értékesítési adatok alapján jelenleg a független kiskereskedelmi egységek számítanak a legjelentősebb csatornának, ugyanakkor a diszkonterek térnyerése is figyelemre méltó, hiszen – ahogy az NIQ adataiból is látszik – részesedésük már eléri a 12,5%-ot az országos forgalomban.

Limitált kiadások

Popovics Adrienn
marketingigazgató
HELL ENERGY
Magyarország

Popovics Adrienn, a HELL ENERGY Magyarország Kft. marketingigazgatója arról számol be, hogy az energiaitalok piacán teret nyernek a prémium minőségű termékek, a vásárlók az innovatív összetevőket és a funkcionális hatású italokat keresik.

– A hatékonyság mellett elengedhetetlen a harmonikus ízvilág is, hiszen ez a legfontosabb szempont a vásárlás során. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a klasszikus ízek a legfelkapottabbak, ugyanakkor az egyedi aromájú italok iránti érdeklődés is egyre nő. A tavaly bevezetett 500 ml-es portfóliónkban a HELL Classic Epic Edition és a HELL Green Apple Epic Edition vált a legkedveltebbé. Kiszerelésekben is új opciókat vezettünk be: energiaitalaink immár 250 ml-es és 500 ml-es változatban is elérhetők, így kellemes hatásuk hosszabb ideig élvezhető. Emellett megújítottuk a HELL Zero termékcsaládot, amelybe új ízek is bekerültek, hogy a cukormentes verziókat előnyben részesítők számára még több választási alternatívát biztosítsunk. A csomagolást is átalakítottuk, hogy könnyebben megkülönböztethetők legyenek, miközben az új ízek eltávolodnak a hagyományos tutti-frutti vonaltól, és egyedi gyümölcsös aromát kínálnak. Italaink változatlanul 100%-ban újrahasznosítható alumíniumdobozokban kaphatók, minőségromlás nélkül – fejti ki Popovics Adrienn.

A HELL ENERGY-nél azon dolgoznak, hogy szortimentjükben időről időre különlegességeket vonultassanak fel. Ezt a szemléletet tükrözte a HELL Sparkler pezsgőhatású, édes szőlős energiaitala is, amely 2024 végén limitált ideig volt elérhető, és kiváló eredményeket produkált.

A vállalat marketingstratégiája az erőteljes vizuális megjelenésre, a prémium minőségre és az élményközpontú kampányokra épül.

– Hiszünk a figyelemfelkeltő marketingkampányokban, amelyek eltérnek a kategóriában megszokott kommunikációtól. Tavaly kezdtük meg az együttműködést Michele Morroneval, amelyet idén tovább erősítettünk. Célunk, hogy a HELL ne csupán egy energiaital legyen, hanem egy életérzés, amely mindig ott van mellettük – tájékoztat a marketingigazgató.

Az alapízek közül a tutti-frutti dominanciája fokozatosan csökken

Klasszikus és modern

A Coca-Cola HBC Magyarország 2024-ben rekord mennyiségű energiaitalt értékesített hazánkban.

Bojana Nenadovic
marketingigazgató
Coca-Cola
HBC Magyarország

– Márkáink kiemelkedően teljesítenek, a Monster Energy pedig a kategória növekedésének egyik fő hajtóereje volt, amely értékben 21%-os bővülést mutatott az előző évhez képest – ismerteti az NIQ adataira hivatkozva Bojana Nenadovic, a vállalat marketingigazgatója.

Tapasztalatai szerint az energiaitalok iránti kereslet kiegyensúlyozottan emelkedik. A sokszínű palettának és ízvilágnak köszönhetően egyre többen használják frissítőként is.

– Az alapízek közül a tutti-frutti dominanciája fokozatosan csökken, miközben az emberek egyre nyitottabbak az új, innovatív variációkra. Ezt igazolja a Monster Energy márkánkon 2024-ben bevezetett három új termék diadala is: a klasszikus édes-sós Monster ízt cukormentesen megjelenítő Zéró Cukor Monster Energy, a meglepően világos és édeskés Zéró Cukor Ultra Rosá, valamint a frissítően fanyar Bad Apple – sorolja a szakember. Hozzáteszi, hogy a fogyasztók előszeretettel próbálnak ki újdonságokat, ami tökéletes alkalmat kínál az innovációra.

– Ez arra ösztönöz minket, hogy folyamatosan figyeljük a változó igényeket és ízlésvilágot, és ennek megfelelően rendszeresen új receptúrákkal jelenjünk meg a hazai piacon. A Monster Ultra Strawberry Dreams már elérhető az üzletek polcain, márciusban pedig megérkezett az egzotikus ízű Monster Rio Punch is. További innovációk is várhatók, de ezek részleteit egyelőre még nem árulhatjuk el – vetíti előre Bojana Nenadovic.

A marketingtevékenység terén továbbra is a 360 fokos megközelítést alkalmazzák, és a promóciókra 2025-ben is kiemelt figyelmet fordítanak.

– A Monster Energy és a Burn márka esetében is izgalmas kampányokkal készülünk az egész évben, amelyek során nagy hangsúlyt fektetünk a kereskedelmi marketingaktivitásokra és márkaoldalról igyekszünk kiaknázni a közösségimédia-csatornák adta lehetőségeket is – teszi hozzá a marketingigazgató.

A fogyasztók kedvelik a nem mindennapi csomagolásokat és a kedvező árakat, ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a természetes összetevőkre is

Kihívások sűrűjében

Az energiaitalok piaca 2024-ben jelentős változásokon ment keresztül Magyarországon, melyek középpontjában a szabályozási szigorítások, az egészségügyi aggályok és a gazdasági környezet kihívásai álltak. A kormányzat áprilisban egy olyan törvényjavaslatot terjesztett elő, amely megtiltotta volna az energiaitalok értékesítését 18 éven aluliak számára. A javaslat szerint sem boltokban, sem vendéglátóhelyeken nem szolgálhatták volna ki a fiatalkorúakat, és a jogszabály megsértése akár az üzletek átmeneti bezárását is eredményezhette volna. Az iparági szereplők igyekeztek olyan megoldásokat találni, amelyek lehetővé teszik a piac fenntartható működését, miközben megfelelnek az új elvárásoknak.

Az infláció, az emelkedő alapanyagköltségek és a logisztikai nehézségek miatt a gyártóknak hatékony költségoptimalizálási stratégiákat kellett alkalmazniuk annak érdekében, hogy versenyképesek maradhassanak. Mindezek mellett a DRS-rendszer bevezetése is változást hozott, ami kezdetben némi nehézséget jelentett, de a vásárlók gyors alkalmazkodásának köszönhetően nem eredményezett számottevő visszaesést az eladásokban.

Sportra készen

Egervári Gábor
ügyvezető
Sales System Hungary

Egervári Gábortól, a Sales System Hungary Kft. ügyvezetőjétől megtudjuk, az energiaital-piac kihívásai ellenére vevőik száma évről évre gyarapszik. Bár készítményeik a legmagasabb árkategóriába tartoznak, bevételeik szépen emelkedtek.

– A fogyasztók kedvelik a nem mindennapi csomagolásokat és a kedvező árakat, ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a természetes összetevőkre is. Abban, hogy italaink ennyire népszerűek, nagy szerepet játszanak a laboratóriumi minősítések és az elismerések, mint például a Széchenyi-díj, a MagyarBrands, valamint a V-label és a WADA tanúsítvány. A nemzetközi jelenlét az új Mastery RedPower brand bevezetése után tovább erősödött. Az élsportolók körében elterjedt termékünk egyre szélesebb körben válik ismertté – teszi hozzá Egervári Gábor.

Az ügyvezető azt is elárulja, hogy a Mastery RedPower Energy hamarosan új kiszerelésben és friss arculattal kerül forgalomba, a Sport+ termékkel és szuperélelmiszer-alapú fejlesztésekkel együttműködésben. A jövőben kizárólag a sport területére kívánnak összpontosítani, kiemelten a tömegsportokra. Ennek részeként sportprogramok szervezését és támogatását is tervezik. //

Kapcsolódó cikkeink