Felmérés: egyre többünknek fontos a zöld karácsonyozás
A Jófogás online felmérése szerint tavalyhoz képest többen vannak, akik környezetvédelmi megfontolásból már inkább nem csomagolják be a karácsonyi ajándékokat, de minden tizedik ember még mindig a kommunális szemetesbe dobja a papír és műanyag csomagolást. A többiek azokat vagy szelektív hulladékgyűjtőbe helyezik, vagy – ami még jobb megoldás lehet – újrahasznosítják. Az ünnepi csomagolási szokásokkal kapcsolatos felmérést csaknem 10 000 Jófogás-felhasználó töltötte ki.
A Jófogás által korábban elvégzett, általános karácsonyi felmérés alapján kiderült, hogy a piacvezető apróhirdetési oldal felhasználói mit gondolnak a valóban zöld ünnepekről: a válaszadók nagy része karácsonykor is nagyon fontosnak tartja a környezetvédelmet, és odafigyel, hogy ilyenkor se terhelje jobban a környezetet. Emellett pedig mindenképpen biztató, hogy egyre többen vannak, akik idén először erre is szeretnének jobban odafigyelni, hogy közösen csökkenthessék a decemberben keletkező csomagolási hulladék mennyiségét.
A Jófogás ezért ebben a témában, részletesebben is „kifaggatta” a felhasználóit. A december elején elvégzett felmérésben csaknem 10 000 válaszadó vett részt, a tavalyi eredményekhez képest pedig egy fontos, pozitív változásra is fény derült: 2018-hoz képest 13%-kal nőtt azoknak az aránya, akik fenntarthatósági és hulladékcsökkentési megfontolásból idén már nem tervezik egyszer használatos papírba vagy műanyagba becsomagolni a karácsonyra szánt ajándékokat.
Az is mindenképpen örömteli, hogy a csomagolóanyagok a felmérés szerint elsősorban a szelektív hulladékgyűjtőkben landolnak (55%), vagy azokat a legközelebbi ünnepi alkalommal újra felhasználják (35%). Viszont még így is minden 10. ember úgy dönt, hogy ezzel nem foglalkozik, így a kommunális hulladék közé kerülhet olyan anyag is, amit egyébként könnyedén újra lehetne hasznosítani, csökkentve a környezetterhelést.
A karácsonyi időszakban rengeteg többlethulladékkal kell számolni, ezért a Jófogás azt is megkérdezte a felhasználóitól, hogy a fenntartható, zöld szemlélet terjedése ellenére miért tartják fontosnak az ajándékok becsomagolását. A válaszadók 36%-a elsősorban az esztétikai okokat jelölte be, szerintük ugyanis az ajándék szebben fest becsomagolva. A megkérdezettek egyharmada ezzel szemben úgy gondolja, hogy a csomagolás mutatja igazán, hogy törődött az ajándékkal, míg 22%-uk szerint egyenesen udvariatlanság csomagolás nélkül másnak ajándékot adni. A válaszadók 6%-a pedig nemes egyszerűséggel szeret csomagolni.
Ám ne feledjük, nem csak a „csomagolásrajongók” tudnak számos alternatíva közül választani, hogy kiváltsák a hagyományos értelemben vett csomagolóanyagokat:
• érdemes odafigyelni a 100%-ban újrahasznosított csomagolópapír beszerzésére,
• a környezetbarát, barna papírra akár személyes üzenetet is írhatunk, vagy egyedi mintát rajzolhatunk,
• a kisebb méretű ajándékokat a nagyobbakba is „csomagolhatjuk”,
• a papírtáskát vagy mi, vagy az ajándékozott tudja egy következő ünnepi alkalom során felhasználni,
• és érdemes már nem használt cipősdobozt, újságpapírt vagy képregényt is felhasználni, a ragasztó- és műanyagszalagot pedig mellőzni.
Ha fontos számunkra a bolygónk jövője, tudassuk szeretteinkkel is, hogy nem csak az ajándék becsomagolásával tudják a törődésüket kifejezni, és egyáltalán nem udvariatlan dolog, ha a karácsonyi ünnepek során is odafigyelünk arra, hogy csökkentsük az ország- és világszerte keletkező hulladék mennyiségét.
Kapcsolódó cikkeink
Közel 6 milliárd euró bírság a GDPR óta
2024-ben az uniós adatvédelmi hatóságok összesen 1,2 milliárd euró bírságot…
Tovább olvasom >Mindent elhisznek a fiatalok a mesterséges intelligenciának
A Z generációs fiatalok körében szinte mindenki használja a mesterséges…
Tovább olvasom >Szeret boltban vásárolni a Z generáció
Az Adyen fizetéstechnológiai vállalat felmérése szerint a digitális világban felnőtt…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >