Fellendülhet idén a kiskereskedelmi forgalom
Az ünnepi szezon visszaigazolta az őszi, bizakodó kereskedői várakozásokat. A nagy áruházláncok közül volt, amelyiknek két számjegyű növekedést hozott a karácsony, igaz, egyre több az olyan kereskedő is, aki az idénre várt fellendülés közepette is veszteséges marad.
A jelek szerint lassú hegymenetbe kapcsolt a hazai kiskereskedelem: a tavaly év végi ünnepi szezonban elkezdett visszakapaszkodni a 2007 óta tartó visszaesés előtti szintre. Bár a KSH adataira még jócskán várni kell, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint már biztosnak tűnik, hogy a tavalyi ünnepi szezon az egy évvel korábbihoz képest 4-5 százalékos bővülést hozott, ami annyit jelent, hogy a végre nekibátorodott vásárlók 840-850 milliárd forintot költöttek el decemberben, szemben a 2009-es 805 milliárddal.
A piac nagyjai jobbára sikerként értékelték a szezont. A korábbi években a műszaki láncok voltak a kiskereskedelmi recesszió legnagyobb vesztesei, a termékkör forgalma igen komoly mértékben esett. A szegmensben piacvezető Media Marktnál úgy látták, hogy bizonyos termékcsoportokban az ünnepek alatt egyenesen két számjeggyel nőtt a forgalom.
Némileg másképp alakult a vásárlási láz koreográfiája a kiskereskedelem legnagyobb szereplőjénél, a Tescónál: míg a bronzvasárnap forgalma felülmúlta a várakozásokat, addig az ezüst- és az aranyvasárnap nem volt olyan erős, mint várták – mondták el a cégnél. Ugyanakkor – alighanem a jó időnek is betudhatóan – az utolsó két nap dugig voltak az áruházak, s akkor a forgalom meghaladta a tavalyi év átlagát.
Az erősödő forgalom egyértelmű jele, hogy az egy főre jutó vásárlás – kosárérték – is nőtt, az egy évvel korábbihoz képest, értékben mintegy három százalékkal. Vámos György szerint idén az első fél évben lanyhább, majd az év második felében valamivel gyorsabb forgalomnövekedésre számítanak, összességében egy-két százalékkal bővülhet a kiskereskedelmi forgalom. A hosszú évek után végre felívelő keresletnek több oka van. A piackutatók felmérései szerint tavaly tavasz óta jelentős erősödést mutatnak a fogyasztói bizalmi indexek, igaz, ennek a piaci forgalomban mérhető eredményeire nyár közepéig várni kellett. Az időközben bejelentett adóváltozások, így a személyi jövedelemadó egykulcsossá alakítása nyomán, főként a tehetősebb vásárlók közül sokan úgy látták, hogy jövőre több elkölthető pénzük lesz, de a természetbeni juttatásként adott cafeteriajegyek egységesítése is a kereskedők kezére játszik, így idén már a meleg étkezési utalványokkal is lehet a hideg élelmiszerért fizetni. (Ennek mértékére jellemző lehet, hogy mielőtt a Bajnai-kormány magas adót vetett ki a hidegélelmiszer-jegyekre, az eladott élelmiszer 5–15 százalékáért ilyen jegyekkel fizettek a vásárlók.)
A kormány idén 2,5 százalékos belföldi fogyasztásnövekedésre számít. (Ennek jó része a szolgáltatói szektorban csapódik le.) Jelenleg a kiskereskedelem kilátásait leginkább a svájci frank árfolyama (a lakossági devizahitelek okán) és a benzinár alakulása befolyásolja. Az élelmiszerárak 2006 őszén tapasztalt „elszállására” jelenleg nem számít a szakma, ezen a téren ami megtörténhetett, az már tavaly lezajlott –véli Vámos György.
Az utóbbi időszakban felerősödött kiskereskedelmi forgalomból nem egyformán részesedtek az egyes piaci szereplők. Hírek szerint a toplistás nagy kereskedelmi láncok között is mára jókora eltérések alakultak ki a forgalomrészesedésben. Nem is beszélve a nyereségességről, amit jelentősen megkavar a kormány által nemrég bevezetett és legalább 2013-ig beszedni szándékozott extraadó. A KSH adatai arra utalnak, hogy a kiskereskedelem nyáron kezdődött pezsdülése először a lakóhely közeli kisebb üzletekben csapódott le, ugyanakkor megfigyelők szerint 2010-ben is folytatódott a kisebb üzletek lemorzsolódása.
A tavaly év végi ünnepi városnéző körúton úgy tűnt: a bevásárlórohamból szinte kizárólag a nagy – fűtött – bevásárlóközpontok, illetve hipermarketek profitáltak. Az utcai kereskedők jobbára a tavalyihoz képest is gyengébb forgalomról számoltak be, a kisebb, plázákon kívüli üzletek közül is sokan zárva tartottak a bronz-, ezüst- és aranyhétvégéken, csak a karácsony előtti utolsó egy-két enyhe időjárású nap szépített valamicskét a forgalmukon – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >