Felkészülten várja az újabb kihívásokat a Coop

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 04. 19. 11:31

A Coop-csoport az erős piaci versenyben, a kiskereskedelem visszaesése mellett is megőrizte pozícióit, folyamatos fejlesztésekkel, bizakodva tekint a jövőbe. Murányi Lászlóval, a CO-OP Hungary vezérigazgatójával tekintettük át a hazai lánc helyzetét.

Vezérigazgató Úr, hogyan értékeli a Coop elmúlt évét?

M. L.: – Az elmúlt évben a kereskedelmi ágazatot 3-4 százalékos visszaesés jellemezte. A gazdasági válság óta a vásárlók megfontoltabban költenek, tudatosabban vásárolnak. A piaci részesedést tekintve, a válság hatásai ellenére, a Coop az erős versenyben is megőrizte a pozícióját.

2010-ben két jubileumi esemény volt a Coop-csoport életében. Az egyik a Coop üzletlánc létrehozásának 15 éves évfordulója. A másik, számunkra fontos esemény, hogy 2010-ben ötödik alkalommal került megrendezésre a „Coop Rally, a minőségi magyar termékekért” elnevezésű autós vetélkedő. Az elmúlt 5 év tapasztalatai és visszajelzései alapján úgy látjuk, hogy megfelelően sikerült felhívni a figyelmet a magyar élelmiszeripar képességeire, a Magyarországon előállított, biztonságos élelmiszer-ipari termékekre.

A Coop-csoportnak közel 700 franchise-partner a tagja. Az elmúlt években lezajlott és jelenleg is folytatódó koncentrációnak köszönhetően ma már a legnagyobb 20 franchise-partner adja az árbevétel 50 százalékát.

Hány üzlettel, illetve vevővel, milyen forgalmat értek el? Hány alkalmazottjuk van, beszállítói körük milyen széles?

M. L.: – A Coop-csoport 2010. évi teljes forgalma 510 milliárd forint. A csoport az egyik legnagyobb kistelepülési foglalkoztató, foglalkoztatottainak száma eléri a 32 ezret. A Coop a magyar piacon a legnagyobb forgalmú kereskedelmi franchise-rendszer. A csoport nagykereskedelmi rendszere közel ötezer üzletet lát el, ebből háromezer bolt a Coop üzletlánc tagja és nagyjából kétezer, a Coop-csoport tulajdonosai által üzemeltetett, láncon kívüli bolt van. Az üzletek összes eladóterülete megközelíti a 900 ezer négyzetmétert, a vásárlók száma hetente eléri a 4 milliót.

A Coop több mint 350 beszállítópartnerrel (hazai és import, kereskedelmi márkát és saját márkát gyártók) dolgozik.

A Coop választékában nagyjából 6500 cikkelem található, ezen belül az élelmiszer aránya közel 90 százalék. A Coop üzletláncban a saját márkás termékek forgalmi aránya 25-30 százalék, de jelentős eltérés van az egyes termékkategóriákban. Az importtermékek forgalmi aránya 10-15 százalék alatti, de ez is kategóriánként változik.

Milyen nagyszabású fejlesztések folynak jelenleg a Coop életében?

M. L.: – 2010 őszén elkezdődött a Coop üzletlánc korszerűsítését, az új boltkategóriák kialakítását célzó, több mint 3 milliárd forintos összköltségű boltmegújítási program. Tavaly már több száz bolt átalakításra került. A tervek szerint a közel háromezer Coop üzlet átépítése, megújítása legkésőbb 2012. december 31-ig lezajlik. Az új besorolás alapvetően a szolgáltatási színvonal alapján történik. Az új boltkategóriák: Coop szuper, Coop abc, valamint Coop mini. A Coop szuper üzletekben kötelező a Coop-csoport integrált informatikai rendszerének alkalmazása, a törzsvásárlói kártya elfogadása, a látványpékség kialakítása.

A már korábban elindított Coop Klub Törzsvásárlói Program további fejlesztésén és országos kiterjesztésén is dolgozunk.

Milyen területeken fejtenek ki társadalmi felelősségvállalást, szponzorációs tevékenységet?

M. L.: – A tulajdonosok szociális érzékenységének köszönhetően részt vállalunk a helyi közösségek életében. A Coop-csoport a magyar olimpiai sport arany fokozatú főtámogatója. Tavaly a csoportunk jelentős forrásokat különített el az árvízkárosultak és iszapkatasztrófa áldozatainak megsegítésére. Ezt a segélyező tevékenységünket a Coop Segély Alapítvány keretein belül 2011-ben is folytatjuk. (x)

Murányi László

vezérigazgató

CO-OP Hungary

Kapcsolódó cikkeink