Felkai Beáta Olga: az olcsóbb élelmiszerek felé fordult a lakosság, de ez változni fog
A magyar lakosság vásárlási szokásai jelentősen átalakultak az elmúlt két év során a nagy infláció hatására, jelentette ki Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára az Agrárszektornak adott interjújában. 2022-ben és 2023-ban az infláció miatt a fogyasztók többsége kénytelen volt lejjebb adni az elvárásokból, olcsóbb élelmiszereket vásárolni, és sok esetben a márkahűséget is feladni.
2021-ben még pozitív trendeket lehetett látni, amikor a lakosság 41,2 százalékkal többet költött élelmiszerre, mint az előző évben, a 4,1 százalékos élelmiszer-infláció mellett. A vásárlók akkor még több és drágább terméket vásároltak. Ezzel szemben 2022-ben a költés volumene 1,6 százalékkal csökkent, miközben az infláció 26 százalékra ugrott, aminek következtében a reálértéken számolt költés 6,8 százalékkal esett vissza.
2023 további visszaesést hozott: a vásárlás volumene 4,6 százalékkal csökkent, a magas infláció mellett a reálértéken számolt forgalom pedig 11,4 százalékkal zuhant. Ez a tendencia a negatív tartományok elérésével és a forgalom volumenéhez képest jóval nagyobb mértékű reálérték csökkenéssel párosult.
Az államtitkár szerint 2024 elejétől a fogyasztás volumenének növekedése már megkezdődött a mélyponton lévő értékekhez képest. A kérdés az, hogy a fogyasztók visszatérnek-e a márkás és magasabb értékű termékek vásárlásához, miután két év alatt sokan leszoktak ezekről. Az inflációs trendek további alakulása is fontos szerepet játszik ebben, hiszen az áprilisi várakozások szerint a drágulás mértéke ismét emelkedni fog.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Folytatódhat jövőre a hitelezés fellendülése?
Akár még a 2021-es rekordévet is túlszárnyalhatja idén a lakossági…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >