Felkai Beáta Olga: az olcsóbb élelmiszerek felé fordult a lakosság, de ez változni fog
A magyar lakosság vásárlási szokásai jelentősen átalakultak az elmúlt két év során a nagy infláció hatására, jelentette ki Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára az Agrárszektornak adott interjújában. 2022-ben és 2023-ban az infláció miatt a fogyasztók többsége kénytelen volt lejjebb adni az elvárásokból, olcsóbb élelmiszereket vásárolni, és sok esetben a márkahűséget is feladni.
2021-ben még pozitív trendeket lehetett látni, amikor a lakosság 41,2 százalékkal többet költött élelmiszerre, mint az előző évben, a 4,1 százalékos élelmiszer-infláció mellett. A vásárlók akkor még több és drágább terméket vásároltak. Ezzel szemben 2022-ben a költés volumene 1,6 százalékkal csökkent, miközben az infláció 26 százalékra ugrott, aminek következtében a reálértéken számolt költés 6,8 százalékkal esett vissza.
2023 további visszaesést hozott: a vásárlás volumene 4,6 százalékkal csökkent, a magas infláció mellett a reálértéken számolt forgalom pedig 11,4 százalékkal zuhant. Ez a tendencia a negatív tartományok elérésével és a forgalom volumenéhez képest jóval nagyobb mértékű reálérték csökkenéssel párosult.
Az államtitkár szerint 2024 elejétől a fogyasztás volumenének növekedése már megkezdődött a mélyponton lévő értékekhez képest. A kérdés az, hogy a fogyasztók visszatérnek-e a márkás és magasabb értékű termékek vásárlásához, miután két év alatt sokan leszoktak ezekről. Az inflációs trendek további alakulása is fontos szerepet játszik ebben, hiszen az áprilisi várakozások szerint a drágulás mértéke ismét emelkedni fog.
Kapcsolódó cikkeink
Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben
Az európai vásárlók 58 százaléka továbbra sem számít vásárlóerejének javulására…
Tovább olvasom >Új, mezőgazdasági termények vizsgálatával foglalkozó mintavételi laboratórium létesült Fóton
Átadták a Mertcontrol csoport új, korszerű mintavételi laboratóriumát és székházát…
Tovább olvasom >Csak két uniós országban magasabb az infláció, mint Magyarországon
A Privátbankár Európai Inflációs Körképe hasonlította össze a márciusi és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly lehetőség rejlik a mandulatermesztésben
Világszerte, így hazánkban is egyre keresettebb termék a mandula. Az…
Tovább olvasom >Egyedi koncepcióval nyílt Mango üzlet az Allee-ban
Új helyszínen, friss belső dizájnnal nyitotta meg újra üzletét a…
Tovább olvasom >Új és megújuló SPAR-áruházak
Nem áll meg 2025-ben sem a SPAR fejlődése: mintegy 580…
Tovább olvasom >