Felkai Beáta Olga: az olcsóbb élelmiszerek felé fordult a lakosság, de ez változni fog
A magyar lakosság vásárlási szokásai jelentősen átalakultak az elmúlt két év során a nagy infláció hatására, jelentette ki Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára az Agrárszektornak adott interjújában. 2022-ben és 2023-ban az infláció miatt a fogyasztók többsége kénytelen volt lejjebb adni az elvárásokból, olcsóbb élelmiszereket vásárolni, és sok esetben a márkahűséget is feladni.
2021-ben még pozitív trendeket lehetett látni, amikor a lakosság 41,2 százalékkal többet költött élelmiszerre, mint az előző évben, a 4,1 százalékos élelmiszer-infláció mellett. A vásárlók akkor még több és drágább terméket vásároltak. Ezzel szemben 2022-ben a költés volumene 1,6 százalékkal csökkent, miközben az infláció 26 százalékra ugrott, aminek következtében a reálértéken számolt költés 6,8 százalékkal esett vissza.
2023 további visszaesést hozott: a vásárlás volumene 4,6 százalékkal csökkent, a magas infláció mellett a reálértéken számolt forgalom pedig 11,4 százalékkal zuhant. Ez a tendencia a negatív tartományok elérésével és a forgalom volumenéhez képest jóval nagyobb mértékű reálérték csökkenéssel párosult.
Az államtitkár szerint 2024 elejétől a fogyasztás volumenének növekedése már megkezdődött a mélyponton lévő értékekhez képest. A kérdés az, hogy a fogyasztók visszatérnek-e a márkás és magasabb értékű termékek vásárlásához, miután két év alatt sokan leszoktak ezekről. Az inflációs trendek további alakulása is fontos szerepet játszik ebben, hiszen az áprilisi várakozások szerint a drágulás mértéke ismét emelkedni fog.
Kapcsolódó cikkeink
Neubauer Katalin: „A folyamatosság és az aktív piaci jelenlét elengedhetetlen a sikeres kereskedelmi tevékenységhez”
A magyar kereskedelmi szektor számára 2023-ban a nagymértékű infláció jelentette…
Tovább olvasom >A fogyasztói magatartás változását a „digitális bennszülöttek” mozgatják Ázsiában
Jelentős átalakuláson megy keresztül az ázsiai kiskereskedelmi szektor, amelyet a…
Tovább olvasom >A magyar árak egyre tetszetősebbek, erre a külföldiek is rájöttek
Hosszabb időtávon, azaz az utóbbi másfél-két évtizedben komoly fordulat állt…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Kifli.hu márka tulajdonosa 170 millió dollár növekedési tőkét kap
A Rohlik online élelmiszer-szogláltatással foglalkozó nemzetközi cégcsoport, a hazai Kifli.hu…
Tovább olvasom >Egyre átgondoltabb AI-fejlesztések zajlanak
Az innovációban élenjáró és a digitális átállást kiemelten kezelő cégeknél…
Tovább olvasom >MTÜ: először ünneplik a kempingezés világnapját, jelentősen nőtt a vendégéjszakák száma a magyar kempingekben
Idén első alkalommal hirdette meg az ENSZ turisztikai szervezete, az…
Tovább olvasom >