Felkai Beáta Olga: az olcsóbb élelmiszerek felé fordult a lakosság, de ez változni fog
A magyar lakosság vásárlási szokásai jelentősen átalakultak az elmúlt két év során a nagy infláció hatására, jelentette ki Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára az Agrárszektornak adott interjújában. 2022-ben és 2023-ban az infláció miatt a fogyasztók többsége kénytelen volt lejjebb adni az elvárásokból, olcsóbb élelmiszereket vásárolni, és sok esetben a márkahűséget is feladni.
2021-ben még pozitív trendeket lehetett látni, amikor a lakosság 41,2 százalékkal többet költött élelmiszerre, mint az előző évben, a 4,1 százalékos élelmiszer-infláció mellett. A vásárlók akkor még több és drágább terméket vásároltak. Ezzel szemben 2022-ben a költés volumene 1,6 százalékkal csökkent, miközben az infláció 26 százalékra ugrott, aminek következtében a reálértéken számolt költés 6,8 százalékkal esett vissza.
2023 további visszaesést hozott: a vásárlás volumene 4,6 százalékkal csökkent, a magas infláció mellett a reálértéken számolt forgalom pedig 11,4 százalékkal zuhant. Ez a tendencia a negatív tartományok elérésével és a forgalom volumenéhez képest jóval nagyobb mértékű reálérték csökkenéssel párosult.
Az államtitkár szerint 2024 elejétől a fogyasztás volumenének növekedése már megkezdődött a mélyponton lévő értékekhez képest. A kérdés az, hogy a fogyasztók visszatérnek-e a márkás és magasabb értékű termékek vásárlásához, miután két év alatt sokan leszoktak ezekről. Az inflációs trendek további alakulása is fontos szerepet játszik ebben, hiszen az áprilisi várakozások szerint a drágulás mértéke ismét emelkedni fog.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a csillag számít: a negatív véleményt is látni akarja a magyar vásárló
A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az…
Tovább olvasom >A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az…
Tovább olvasom >Tovább erősödött a magyar termék védjegyek szerepe
Az élelmiszerek esetében a vásárlók 86,6 százaléka előnyben részesíti a…
Tovább olvasom >