Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar kiskereskedelemben. A SPAR adatai szerint a 2021–2022-es időszakban 40%-os, 2023-ban pedig további 12%-os növekedést könyvelhetett el az üzletlánc e kategóriában. A növekedést a vásárlói szokások változása, a minőségi italok iránti igény és a hazai márkák térnyerése is táplálja – írja az Agrárszektor friss cikke.
Longdrink, dizájn és tudatosság – így választ a mai ginfogyasztó
„Az elmúlt években az egyre kedveltebb ginek területén jelentős növekedést értünk el a forgalmat tekintve” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. A szezonális hatások is jól látszanak: májustól ugrásszerűen nő az eladás, július–augusztusban duplázódik a kereslet, míg a legkiemelkedőbb hónap továbbra is december – az ünnepek miatt.
A vásárlók egyre tudatosabbak: előnyben részesítik a természetes összetevőket, a különleges ízprofilokat, és az esztétikus csomagolás is döntő tényező, különösen, ha ajándékba szánják az italt. A gin népszerűségét az is növeli, hogy longdrinkekben vagy koktélokban fogyasztva az ital nem feltétlenül az alkoholtartalom, hanem az ízharmónia miatt kerül előtérbe.
A magyar ginek sikere töretlen
A hazai ginek iránti kereslet évek óta folyamatosan nő. „Ma már elképzelhetetlen, hogy egy delikátesz vagy vendéglátóhely ne tartson magyar gint” – hangsúlyozta Bárány Péter, a Gin Market alapító-ügyvezetője. Az idei rendezvényre két új magyar márka is bemutatkozik, ami jól tükrözi a piac dinamizmusát és a fogyasztói igények bővülését.
A magyar termékek nemzetközi megmérettetéseken is jól szerepelnek: számos hazai márka nyert elismerést rangos versenyeken. Bár ár-érték arányban versenyképesek, jelenleg még nem tudják felvenni a harcot a nagy volumenű, alacsonyabb költségű „alap” ginekkel. A hazai gyártók célja, hogy a termelés felfuttatásával csökkentsék az önköltséget, és ezáltal mérsékeljék a fogyasztói árakat.
A ginfogyasztó profilja: fiatalos, ínyenc, nyitott
A tipikus hazai ginfogyasztó 24–50 év közötti, elsősorban longdrink- vagy koktélfogyasztó. A gin tonik iránti keresletet főként a női vásárlók dominálják, de egyre elterjedtebb a férfiak körében is a tisztán, jéggel való fogyasztás – különösen Nyugat-Európában. A gin tonik így sokak számára a prémium minőségű otthoni koktélozás kulcsszereplője lett.
Hazai lehetőségek – nemzetközi trendekkel fűszerezve
Miközben a borfogyasztás volumene évek óta csökken hazánkban, a gin egyre több teret nyer. Ez összhangban van az európai trendekkel is: a karakteres, könnyen variálható ital jól illeszkedik a fiatalabb generációk „élmény-alapú” italválasztási szokásaihoz. A hazai gyártók számára ez kedvező fejlemény, a hosszú távú növekedés kulcsa pedig a versenyképes ár, az egyedi márkaépítés és a stabil elérhetőség lesz.
A ginpiac hazai lendülete nem pusztán trend, hanem piaci potenciál. A vásárlói tudatosság, az esztétika iránti érzékenység és az otthoni koktélkultúra fejlődése egyre inkább a hazai márkák malmára hajtja a vizet – kérdés, mikor tudnak belépni a volumenalapú versenybe is.
Kapcsolódó cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Digitális ugrás a HR-ben – mesterséges intelligenciával és e-learninggel újít a SPAR
Új karrieroldallal, toborzási rendszerrel és e-learning lehetőségekkel várja munkavállalóit a…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >860 milliárdos árbevételt ért el 2024-ben a Coop
Mintegy 4 százalékos növekedésnek köszönhetően 860 milliárd forintos árbevételt ért…
Tovább olvasom >