Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 30. 12:00

A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar kiskereskedelemben. A SPAR adatai szerint a 2021–2022-es időszakban 40%-os, 2023-ban pedig további 12%-os növekedést könyvelhetett el az üzletlánc e kategóriában. A növekedést a vásárlói szokások változása, a minőségi italok iránti igény és a hazai márkák térnyerése is táplálja – írja az Agrárszektor friss cikke.

Longdrink, dizájn és tudatosság – így választ a mai ginfogyasztó

„Az elmúlt években az egyre kedveltebb ginek területén jelentős növekedést értünk el a forgalmat tekintve” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. A szezonális hatások is jól látszanak: májustól ugrásszerűen nő az eladás, július–augusztusban duplázódik a kereslet, míg a legkiemelkedőbb hónap továbbra is december – az ünnepek miatt.

A vásárlók egyre tudatosabbak: előnyben részesítik a természetes összetevőket, a különleges ízprofilokat, és az esztétikus csomagolás is döntő tényező, különösen, ha ajándékba szánják az italt. A gin népszerűségét az is növeli, hogy longdrinkekben vagy koktélokban fogyasztva az ital nem feltétlenül az alkoholtartalom, hanem az ízharmónia miatt kerül előtérbe.

A magyar ginek sikere töretlen

A hazai ginek iránti kereslet évek óta folyamatosan nő. „Ma már elképzelhetetlen, hogy egy delikátesz vagy vendéglátóhely ne tartson magyar gint” – hangsúlyozta Bárány Péter, a Gin Market alapító-ügyvezetője. Az idei rendezvényre két új magyar márka is bemutatkozik, ami jól tükrözi a piac dinamizmusát és a fogyasztói igények bővülését.

A magyar termékek nemzetközi megmérettetéseken is jól szerepelnek: számos hazai márka nyert elismerést rangos versenyeken. Bár ár-érték arányban versenyképesek, jelenleg még nem tudják felvenni a harcot a nagy volumenű, alacsonyabb költségű „alap” ginekkel. A hazai gyártók célja, hogy a termelés felfuttatásával csökkentsék az önköltséget, és ezáltal mérsékeljék a fogyasztói árakat.

A ginfogyasztó profilja: fiatalos, ínyenc, nyitott

A tipikus hazai ginfogyasztó 24–50 év közötti, elsősorban longdrink- vagy koktélfogyasztó. A gin tonik iránti keresletet főként a női vásárlók dominálják, de egyre elterjedtebb a férfiak körében is a tisztán, jéggel való fogyasztás – különösen Nyugat-Európában. A gin tonik így sokak számára a prémium minőségű otthoni koktélozás kulcsszereplője lett.

Hazai lehetőségek – nemzetközi trendekkel fűszerezve

Miközben a borfogyasztás volumene évek óta csökken hazánkban, a gin egyre több teret nyer. Ez összhangban van az európai trendekkel is: a karakteres, könnyen variálható ital jól illeszkedik a fiatalabb generációk „élmény-alapú” italválasztási szokásaihoz. A hazai gyártók számára ez kedvező fejlemény, a hosszú távú növekedés kulcsa pedig a versenyképes ár, az egyedi márkaépítés és a stabil elérhetőség lesz.

A ginpiac hazai lendülete nem pusztán trend, hanem piaci potenciál. A vásárlói tudatosság, az esztétika iránti érzékenység és az otthoni koktélkultúra fejlődése egyre inkább a hazai márkák malmára hajtja a vizet – kérdés, mikor tudnak belépni a volumenalapú versenybe is.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink