Felfedező erő és nagy akarat kell hozzá
Minden gyártó szeretné eladásait növelni, és ebben kulcsszerepet játszanak az innovációk. Többségük azonban már a piaci bevezetésük utáni első három évben eltűnik a polcokról, mert túl kevés fogyasztó vásárolja őket. Mitől függ, hogy egyes újdonságok sikeresek lesznek, mások pedig nem? Közelíthetünk az érdemi válaszhoz, ha elemezzük a Nielsen egyik globális felmérésének eredményeit.
„Felfedezni egy fogyasztói igényt, valódi újdonságot létrehozni, jó marketinget tenni mögé, és erős akarat kell annak befolyásolásához, hogy a piacon az új termék sorsa élet legyen vagy halál ” – állapítja meg a felmérést elemző tanulmány.
Országonként eltér a lehetőség
Rámutat az elemzés arra is: elengedhetetlen a sikerhez, hogy aki új terméket tervez bevezetni egy piacra, felismerje, hogy milyen fogadókészségre számíthat a keresleti oldalon. Ebből a szempontból országonként eltér a lehetőség mind a fogyasztók megközelítése, mind a siker várható esélyei terén.
Például a Nielsen egyik felmérése megvizsgálta tizenkilenc európai országban, hogy a fogyasztók mennyire fogékonyak az újdonságokra, s figyelemre méltó különbségeket tárt fel.
„Szeretem az új dolgokat. Mindig keresem az új márkákat és termékeket.” Ezzel az állítással az olaszok, angolok, írek, törökök és spanyolok értenek egyet a legnagyobb arányban. Számarányuk sorrendben 42, 34, 32, 31, továbbá 30 százalék.
Legkevésbé nyitottak, és nehezebben megnyerhetők – a fenti állítással egyetértők legalacsonyabb aránya miatt – az osztrákok és belgák (19-19 százalékkal), lengyelek, portugálok és magyarok (14-14).
Amiben a magyarok
Európa-bajnokok
A magyar fogyasztók Európa-bajnokok abban a tekintetben, hogy 72 százalékuk ért egyet a következő állítással: „Időnként vásárolok új márkát vagy terméket, de általában ragaszkodom a kedvenceimhez.”
Ennél az attitűdnél a dobogós helyeket a lengyelek, osztrákok és svájciak szerezték meg, 70-70 százalékos említéssel.
Ebből a szempontból legnehezebb hatni a bolgárokra és a románokra. Előbbiek 24, utóbbiak 21 százaléka az alábbi állítással ért egyet: „Néha veszek új dolgokat. De sokkal jobban szeretem tudni, mit akarok, mint megkockáztatni azt, hogy vásárolok valamit, ami aztán nem válik be.”
Nem kapkodjuk el
Egy másik, 31 európai országban végzett vizsgálat azt tárta fel, hogy milyen sokféle tényező befolyásolja a fogyasztókat új termékek vásárlásában. A magyar eredmények egy része szembetűnően eltér az európai átlagtól. Például honfitársaink 61 százaléka mondja azt, hogy ha a boltokban új termék jelenik meg, akkor nem tartozik a korai vásárlók közé. Ez Hollandia mögött a második legmagasabb arány a felmérésben szereplő országok között. Az európai átlag 46 százalék.
Másik érzékeny szempont a költési hajlandóság. „Kész vagyok prémium árat fizetni innovatív új termékért.” Ezzel az állítással nálunk a válaszadók 9 százaléka ért egyet. Európa-rekord. A vizsgált országok átlaga 28 százalék. Az érem másik oldala: a magyarok 73 százaléka NEM ért egyet az állítással.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >