Felelős csomagolás, fenntartható jövő
Az FMCG szektor csomagolásainak szerepe messze túlmutat a termékek védelmén vagy egyszerű szállíthatóságán. Napjainkban a fogyasztók és a márkák számára egyaránt fontos tényezővé vált a fenntarthatóság és az újrahasznosíthatóság, amely mind a piaci trendeket, mind a szabályozási irányelveket áthatja. Ebben a környezetben a cégek folyamatos innovációval és környezettudatos megoldásokkal próbálnak megfelelni az egyre szigorúbb elvárásoknak.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Az európai és hazai piacokon egyaránt érzékelhető a kiskereskedelmi forgalom visszaesése. A kartonalapú csomagolóanyagok felhasználóit ugyanakkor a piaci környezet változása költséghatékonyabb, egyszerűbb megoldások keresésére ösztönzi. Az ofszetnyomással kasírozott prémium csomagolásokat egyes felhasználási területeken felváltják a flexo nyomtatással készült vagy nyomatlan csomagolások, a kisebb szériák esetében a digitális nyomtatással készült hullámkartonok, melyek gazdasági szempontból kedvezőbbek. Ezzel párhuzamosan az Európai Unió SUP-direktívája jelentős nyomást gyakorol az innovációra, új alapanyagok és technológiák megjelenését eredményezve, miközben szigorúbb ellenőrzések is tapasztalhatók.
Folyamatos fejlesztések
A BS Plastic Kft. életében meghatározó szerepet játszik a fenntarthatóság és a környezetvédelem.
– Működésünk során is erre törekszünk a mindennapokban. Termékeinknél pedig mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy több mint egy évtizede fejlesztünk és gyártunk biopolimer alapú termékeket, amelyek tökéletesen illeszkednek a fenntartható és körforgásos gazdaságba. Jelenleg is több fejlesztésen dolgozunk az élelmiszeripar és a mezőgazdaság részére is – tájékoztat Büki-Kovács Kitti marketingvezető.
Fontosnak tartja kiemelni, hogy vevőik elégedettsége számukra mindennél lényegesebb. Szorosan együttműködnek velük a csomagolás tervezésében, a megfelelő vastagság kiválasztásában és az optimális felhasználás meghatározásában.
– Szolgáltatásaink közé tartozik a kommunikáció és a marketing támogatása ügyfeleink részére, amely az utóbbi időben egyre nagyobb jelentőséggel bír – mutat rá Büki-Kovács Kitti.
Változó szabályozás
Az Európai Parlament 2024 májusában elfogadta a PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) rendeletet, amelynek célja a csomagolási hulladék csökkentése és az újrahasznosítási kritériumok bevezetése. A jogszabály felülvizsgálata jelenleg folyamatban van, várhatóan a magyar elnökség ideje alatt fogadják el véglegesen. A rendelet olyan intézkedéseket tartalmaz, mint bizonyos csomagolástípusok betiltása, az újrahasználati követelmények szigorítása, valamint a kötelező másodnyersanyag-tartalom előírása, még az élelmiszerrel érintkező anyagok esetében is.
A „zöld” csomagolóanyag-gyártás élvonalában
Fazekas Attila, a Box Print-FSD Packaging Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a piacon műanyag csomagolóanyagok helyettesítése újrahasznosított és újrahasznosítható kartonalapú csomagolásokkal egyre nagyobb hangsúlyt kap, kiemelve, hogy a szelektív hulladékként való kezelhetőség továbbra is elsődleges a vállalat számára.
– A fenntarthatóság és a környezetvédelem tekintetében elkötelezettek vagyunk, és jelentős erőfeszítéseket teszünk ebbe az irányba. Idén, 2024. szeptember végén elnyertük a GPwA (Green Printworld Award) „Az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártó” díját maximális, 5*-os minősítéssel. Rendszeresen monitorozzuk a megrendelői igényeket, és ennek érdekében folyamatos fejlesztési tevékenységet végzünk. A felhasznált alapanyagaink 95%-ban hulladék bázisú reciklált alapanyagok, ráadásul a gyártásból kikerülő technológiai hulladékok túlnyomórészt pontosan azokhoz a beszállítókhoz, kartongyártókhoz kerülnek, akiktől mi feldolgozás után újra megvesszük a kész hulladékbázisú kartonokat vagy hullámkarton lemezeket, így megvalósítva a körforgásos gazdálkodást – vázolja Fazekas Attila.
Csökkenő falvastagság
A csomagolásokra vonatkozó trendekben egyre nagyobb figyelmet kap a fenntarthatóság, amely magában foglalja a csomagolások tömegének és térfogatának minimalizálását, az újrahasznosítható anyagok alkalmazását, valamint az aggodalomra okot adó anyagok – például ólom, kadmium, higany és hat vegyértékű króm – korlátozását. Ezek koncentrációja nem haladhatja meg a 100 mg/kg-ot, biztosítva a biztonságos felhasználást.
A piaci szereplők folyamatosan törekednek a költséghatékony megoldásokra, ugyanakkor a fogyasztók részéről erősödik a fenntartható csomagolások iránti igény. A vásárlói trendek azt mutatják, hogy az egyneműsítés és a falvastagság csökkentése ott valósul meg, ahol gazdasági és környezetvédelmi szempontból is indokolt.
Továbbá, a testreszabott csomagolóanyagok – különösen poharak, zsírpapírok és elviteles papírtáskák – iránti kereslet is növekszik, míg a greenwashing jelenség is erősödik, ahol az egyszer használatos műanyagokat többször használatosként forgalmazzák.
Fenntartható fesztiválok
A Greenstic Kft.-nél elsősorban az alapanyagok terén tapasztalnak innovációt.
– Műanyagmentes, lebomló poharak, pálmalevél, farost – ezek mind megtalálhatók a szortimentünkben. Nyugat-Európában egyre nagyobb teret nyernek a tengeri hínárból készült dobozok is – jelzi Burai Zsófia, a Greenstic Kft. értékesítési vezetője.
A műanyagok csökkentésére irányuló szabályozások és a fogyasztói nyomás miatt nő a komposztálható, biológiailag lebomló anyagok népszerűsége.
– Minden termékkörünkben kínálunk fenntartható alternatívát, edukációval segítjük a piac szereplőit az átállásban, fesztiválok és rendezvények esetében biztosítjuk a komposztálás lehetőségét az arra igényt tartóknak. Az idei fókusz a fenntartható fesztiválozás irányába fordult, ahová elsősorban a fiatalabb korosztályok járnak. Ha egy átmulatott éjszaka után nem marad utánunk egy hegynyi PET-palack, ha a szervezők gondolnak arra, hogy tányérok és evőeszközök lebomló anyagból készüljenek, akkor még önfeledtebben lehet bulizni, és ezt termékeinkkel mi is örömmel támogatjuk. Emellett saját belső folyamatainkban is igyekszünk csökkenteni a műanyaghasználatot, például a kiszállítás során felhasznált töltőanyagok és ragasztószalagok esetében – mondja Burai Zsófia, a Greenstic Kft. értékesítési vezetője. //
Az IKSZ új igazgatót nevezett ki
IKSZ – az Italos Karton Egyesülés (IKSZ) Nyikos Ágnest nevezte ki a szervezet új igazgatójának. Az új vezető széles körű és releváns tapasztalattal rendelkezik a hulladékgazdálkodási politikák, valamint a nemzetközi kapcsolatok és projektmenedzsment területén.
Az IKSZ azon magyarországi italoskarton-gyártók szövetsége (Tetra Pak Hungária Zrt., SIG Combibloc GmbH & CO KG, Elopak Kft.), amelyek fontosnak tartják felhívni a figyelmet az italoskartonok környezetvédelmi és gazdasági előnyeire. A szervezet az italoskartonok szelektív gyűjtését szorgalmazza és népszerűsíti Magyarországon a környezetvédelem, az értékes alapanyagok újrahasznosítása és az energiatakarékosság érdekében.
Nyikos Ágnes korábban 17 évig dolgozott hulladékgazdálkodási és környezetvédelmi vállalatokat összefogó nonprofit szervezetnél, ahol kezdetben nemzetközi kapcsolatokért felelős menedzserként, később ügyvezető igazgatóként tevékenykedett. Emellett a Nemzeti Hulladékgazdálkodási és Vagyonkezelő Zrt.-nél stratégiai főmunkatársként és projektmenedzserként dolgozott magyarországi hulladékgazdálkodási infrastruktúra-projekteken.
– Izgalmas és nagy kihívás az IKSZ-hez csatlakozni ebben az időszakban – nyilatkozta Nyikos Ágnes. – Szívügyem a fenntarthatóság, bízom a sikeres együttműködésben a többi szereplővel a közös céljaink eléréséért, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak Magyarország környezeti fenntarthatóságához.
Az új igazgató az IKSZ tevékenységét fogja irányítani, együttműködve az italoskarton-gyártókkal és a hulladékgazdálkodókkal, valamint a magyarországi és európai érintettekkel. //
Átadták a Sipospack új gyártóüzemét
A Sipospack Kft. hazánk egyik legmeghatározóbb csomagolástechnikai cége. A beruházásnak köszönhetően megduplázták a gyártócsarnok méretét, és az új gépek révén a hulladékfelhasználás is hatékonyabbá vált.
A Sipospack Kft. negyven éve fejlődik, folyamatosan bővül. Sokszor úttörő szerepet vállalva új technológiákat vezet be. Sipos Gyula, a Sipospack Kft. ügyvezető tulajdonosa a raktár és gyártói sor átadása során kiemelte:
– Tavaly novemberben tettük le az új épületünk alapkövét, ma pedig bejelenthetem – hogy 3000 négyzetméterrel bővítettük a sóskúti raktárat és gyártói sort, ezzel öt új munkahelyet is teremtve. A zöld logónk a kezdetektől azt hirdeti: környezetbarát módon működünk, zöld termékeket állítunk elő. Alternatív energiaforrásokat használunk: napelemet, biomassza-kazánt. A környezettudatosság a Sipospack Kft stratégiájának egyik alappillére. A sóskúti beruházás első ütemét kilenc éve adtuk át. Már akkor éreztük, hogy ki fogjuk nőni, és tervezni kezdtük a bővítést. Erre az új innovációs ötlet megvalósításához is szükség volt.
Azt is elmondta, hogy a különböző munkafolyamatok során sok műanyag melléktermék keletkezik. Ezek azonban tiszta, jól hasznosítható anyagok, amelyeket visszaforgatnak a gyártásba. A két éve elindított Doypack tasakológéphez például kitűnő ZIP zárószalag készíthető belőle. A melléktermékeket összegyűjtik, granulálják, majd ezt a granulátumot tudják újra felhasználni.
A cég a bővítést, az új gépek beszerzését pályázati támogatással és saját tőke hozzáadásával tudta véghez vinni. Az elnyert és kigazdálkodott összeget 3000 m2-es új üzemcsarnok felépítésére, 1db regranuláló-, 2 db ZIP extruder-, 1db aprítógép és 1 db homlokrakodó beszerzésére fordították. Létrehoztak egy faapríték-tüzelésű hőközpontot, ahol a közterületi zöldhulladék felvásárlásából adódó biomasszát tudják hasznosítani. A csarnok villamosenergia-igényét pedig jelentős mértékben egy újabb napelemfarm fogja lehetővé tenni a tetőn. //
Tudatosság az ételrendelésben
A Greenstic Europe fogyasztói kutatása az ételrendeléssel kapcsolatos tudatosságot vizsgálta. A cél az volt, hogy mélyebb megértést nyerjenek a vásárlói igényekről és elvárásokról, különösen az ételcsomagolás területén. A több mint 1000 válaszadót érintő online kérdőív eredményei rámutatnak arra, hogy a környezeti fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a fogyasztói döntésekben.
A kutatás legfontosabb eredményei közé tartozik, hogy a válaszadók több mint fele kiemelte a műanyag csomagolás csökkentésének fontosságát. Sokan úgy vélik, hogy a fenntartható, újrahasznosítható anyagok használata alapvető elvárás, és hajlandóak lennének többet fizetni az ilyen csomagolási megoldásokért. Az adatokat tovább elemezve kiderült, hogy a fiatalabb korosztályok (18–40 év) különösen nagy hangsúlyt fektetnek a környezetbarát csomagolásokra, míg az idősebbek (51 év felett) inkább a csomagolás funkcionalitását, mint például az étel hőmérsékletének megőrzését tartják fontosnak.
Nemcsak a fenntarthatóság, hanem a csomagolás funkcionális és esztétikai jellemzői is kiemelkedő fontosságúak a válaszadók számára. Sokan úgy vélik, hogy a csomagolásnak meg kell őriznie az étel minőségét, megakadályozva a szivárgást és biztosítva, hogy az étel melegen maradjon. A válaszadók egy része a papírcsomagolásokat részesíti előnyben, miközben elvárja, hogy a csomagolás jól tükrözze az adott vendéglátóhely arculatát is.
A kutatásból az is kiderült, hogy a fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a csomagolás környezeti hatásaira. A megkérdezettek 80,5%-a szerint befolyásolná vásárlási döntésüket, ha előre tudnák, milyen csomagolásban érkezik az étel. Ez arra ösztönzi a vendéglátóhelyeket, hogy fejlesszék csomagolási kommunikációjukat, és világosan jelezzék, milyen anyagokat használnak.
A csomagolási költségek kérdése szintén fontos téma volt. A válaszadók többsége hajlandó külön díjat fizetni a minőségi, környezetbarát csomagolásért, de elvárják, hogy a csomagolás ára átláthatóan legyen feltüntetve. A kutatás arra is rámutatott, hogy a fogyasztók egy része kifejezetten érzékeny a műanyaghasználatra, és szívesebben választanák azokat a helyeket, ahol fenntartható alternatívákat kínálnak. //
Kapcsolódó cikkeink
Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átszervezi Tegut leányvállalatát a svájci Migros Zürich
Átfogó átszervezést tervez végrehajtani német leányvállalatánál, a Tegutnál a svájci…
Tovább olvasom >Felhagy a Fresh házhozszállítási szolgáltatással az Amazon Németországban
Az amerikai Amazon hét év után megszünteti németországi Fresh élelmiszer-kiszállítási…
Tovább olvasom >150 millió dollárból bővíti a Nestlé USA dél-karolinai üzemét
A projekt keretében a vállalat egy újabb gyártósort telepít az…
Tovább olvasom >