Félelem és biztonság

Szerző: Hermann Zsuzsanna Dátum: 2024. 02. 20. 15:28

Az utóbbi időben egyre több aspektusból, egyre több eseményen halljuk ezt a két fogalmat egymással szembeállítva. A fogyasztók és vásárlási döntéseik oldaláról éppúgy, mint a vállalatvezetőkéről.

Persze lehet árnyalni a félelmet, és hívhatjuk inkább aggódásnak is, de a lényegen sokat nem változtat, mert a zsigeri érzés erősségének szintje befolyásolja gondolkodásunkat és cselekedeteinket. És ettől az érzéstől szabadulni vágyva törekszünk a biztosat és biztonságosat megtalálni.

Az elmúlt évek megannyi gazdasági kihívása, válsága rányomja bélyegét a mai döntésekre is. Noha az idei évre már felfelé ívelő pályát látnak maguk előtt a vállalatvezetők, még megoszlik véleményük, hogy ennek pontos ideje melyik negyedévre várható, így több terv hever idén is az asztalokon.

Persze arra ne gondoljunk, hogy varázsütésre minden a helyére kerül, hogy nem lesz áremelés és infláció, de lesz elegendő mennyiségű és minőségű munkaerő, és vásárlóerő, és egyik reggel beköszönt a régi jó új világ. De azért az beszédes, hogy a PwC vezérigazgató-felmérése szerint 1,7%-os GDP-­növekedést várnak, 8%-os inflációval, 394 Ft/EUR árfolyammal a vállalatvezetők 2024-re. Magyarországon 47%-uk vár növekedést a saját vállalatában idén, míg ez a szám világviszonylatban csak 37%. Ettől függetlenül a közös mumust éppúgy, ahogy a fogyasztók számára, továbbra is az infláció jelenti. Bár az elmúlt napokban sok helyen különböző mértékű inflációs várakozás jelent meg, a januári infláció már 3,8%-ra csökkent.

Ennek ellenére például az NRC kutatása alapján a lakosság 36%-a ugyanebben a hónapban még mindig legnagyobb félelemként az inflációt jelölte meg.

Ahogy a Trade Marketing Klub idei konferenciáján elhangzott, a vásárlási döntések minden körülmény között is 70%-ban emocionálisak és csak 30%-ban racionálisak. Így, bár az infláció számok szintjén már nem mérv­adó, a további válságoktól való félelem mégis képes visszafogni a költéseket még ott is, ahol az anyagi feltételek megvannak.

De bíznunk kell abban, hogy végéhez közeledik ez az állapot, és idén negyedévről negyedévre egyre jobban erősödik a fogyasztás, a vállalatok teljesítménye és mindezzel a gazdaság.

És ezeket a pozitív törekvéseket mi is nyomon követjük majd folyamatosan az FMCG-piacon. Kezdjük is a SIRHA Budapest kiállítással, március elején. Várunk mindenkit a Future Store standon és a Startup-Szigeten, sikeres innovációkkal, jövőbe mutató fejlesztésekkel. Minderről bővebb információ a következő rovatokban és a trademagazin.hu oldalon olvasható.

Üdvözlettel:

Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő

 

Kapcsolódó cikkeink