Fél év a teraszon?
Annak a vendéglátósnak, aki üzemeltetett már teraszt, nem kell
magyarázni a nyári „kitelepülés” által generált forgalomnövekedést.
De min múlik ennek a növekedésnek a mértéke?Tavasztól őszig óriási vonzerőt jelentenek a teraszok a vendégek számára. Befolyásolják egy város hangulatát, sőt a róla kialakított képet is. Bár hazánkban is fejlődik a „teraszkultúra”, színvonala még mindig elmarad az európai átlagtól. Pedig egy jól kialakított terasz az éves bevétel nagy százalékát is kiteheti, érdemes hát befektetni, felújítani, s ha kell, átalakítani.
A teraszra fordított összeg általában csak kis részét képezi a vendéglátóhely egészére fordított beruházásoknak. Annak ellenére, hogy komoly forgalomnövekedést eredményez, tőkehiány miatt sokan pont a terasz berendezésén spórolnak. Érthető ez ott, ahol a tulajdonos koncepcionálisan, vagy éppen az engedélyező önkormányzat „megbízhatatlansága” miatt csak egy szezonban gondolkodik. Viszont – még ha paradox módon hangzik is – a terasz bútorzatán takarékoskodni hosszú távon nem kifizetődő.
Egy adott területen működő, több hasonló kategóriájú hely közül a vendégek nem az árlapot böngészve döntenek, sokkal inkább a látvány alapján. Persze a teraszbútorok kiválasztásánál nem csak az ár és a dizájn fontos tényező, a kényelmi szempontok és az élettartam mellett a tárolhatóságra is érdemes figyelni.
Ami a teraszberendezést illeti: sok szakember szerint elvben illik illeszkednie a belső tér enteriőrjéhez, de talán nem tűnik cinikusnak, ha azt mondjuk: valójában már az is eredmény, ha valamennyire harmonizál vele. Hiszen a kétféle térben mind a bútorok, mind a felhasználható dekorációs „eszközök” eltérnek egymástól – alapanya-gokban, dizájnban, használati módban egyaránt. Álláspontunk szerint nem baj, ha a terasz és a belső tér nem alkotnak egységet, fontos, hogy pozicionáltságuk és igényszintjük legyen hasonló.
A gyártók és a forgalmazók követik, bizonyos értelemben meg is határozzák a divatot; többnyire itthon is meg lehet már találni a különböző elképzelésekhez, új irányzatokhoz illő berendezéseket.
Konkrét jóslásokba bocsátkozni arról, mik lesznek az idei szezon kedvencei, még a forgalmazók sem igen mernek, hiszen a tapasztalatok szerint az üzlettulajdonosok sokszor szezon közben „éreznek rá” egy-egy stílusra, fajtára. Mindemellett a 2008 januárjában szervezett kölni bútoripari kiállításon európai dizájnerek megfogalmaztak olyan tendenciákat, amelyek a teraszberendezéseket is érintik. Egyes bútortípusok esetében szerintük egyre nagyobb lesz az átjárhatóság a kül- és beltéri berendezések között. A legmodernebb számítástechnikai programok segítségével tökéletesen fogják utánozni a természetes formákat és struktúrákat. Fentiekkel talán nem is mondtak újat – ezt a két „trendet” meg is testesítik a Nyugat-Európában már 1-2 éve divatos, olyan kültérre szánt bútorok, mint például a rattanszövés utánzatú ülőgarnitúrák. Kölnben kihangsúlyozták még a modulos bútorok előnyeit is.
A teraszberendezés azonban nem csak a kényelmes ülőalkalmatosságokról, praktikus asztalokról szól. Sőt! Pont a bevezetőben említett üzleti elképzelésekből kiindulva: a cél a terasz által generált haszon növelése. Javíthatunk szolgáltatásaink minőségén, alkalmazhatunk marketingötleteket – a legtöbbet ígérő ezek mellett is a szezon meghosszabbítása. Bár nyilvánvaló, hogy „…azért a víz az úr!”, mégsem minden múlik a természeten. A vendégek a klasszikus szezonon kívül is örömmel ülnek a teraszon, ha megvédik őket az időjárás viszontagságaitól. Tőlünk nyugatra a vendéglátósok szívesen költenek eső- és szélelvezető ernyőkre, de önmagában a teraszt a széltől védő üveg- vagy műanyag falrendszerek, kvázi-sátrak sem tűnnek elképzelhetetlen magas költségű beruházásnak.
És ez még mindig nem a vége: a vendégnek akkor sem muszáj zárt térbe vonulnia, ha jön a hűvösebb idő, szabadtéri hősugárzók már itthon is elérhetők (és megfizethetők). Változatosak mind üzemeltetésük rendszerében (gáz és elektromos), mind formájukban és funkciójukban, lehetnek lámpaoszlopszerűen különálló, falra szerelhető, vagy éppen asztalra helyezhető alkalmatosságok.
Találkozzunk novemberben az Ön teraszán is!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
6-os pakk, 2024 – A nap képe
A kanadai sziklagleccserből származó Rök víz arculatához a fenntarthatóság gondolat…
Tovább olvasom >A legjobb sriracha – A nap videója
Innen, a magyar polcok mellől nézve a világ legnépszerűbb chiliszósza…
Tovább olvasom >Rendhagyó Fórum a CEONET Klub és az Egyensúly Intézet együttműködésében
November 12-én a Zwack Ház Füves Bárjában rendezték meg azt…
Tovább olvasom >