Fejlődés küszöbén a magyar élelmiszeripar – Lezajlott a második Hungarian Food Summit
Két évvel ezelőtt hatalmas érdeklődés övezte a Hungarian Food Summit debütálását, a nemrég zárult 82. OMÉK-on azonban még nagyobb léptékben tért vissza a magyar élelmiszeripar talán legfontosabb exportfejlesztési eseménye. Hogyan segíti a rendezvény a magyar termékek világpiaci érvényesülését, és mi lehet a kiemelkedő siker titka? Többek között ezekről kérdeztük Giczi Gergelyt, az esemény életre hívóját, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettesét.
– Nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországon még nem zajlott ilyen léptékű élelmiszer-exportfejlesztési találkozó. Sikerült elérni a kitűzött célokat?

Giczi Gergely, az
Agrármarketing Centrum ügyvezetőhelyettese
– A Hungarian Food Summit intézménye új műfajt teremtett két évvel ezelőtt, amikor elsőként szerveztünk nemzetközi beszerzők szervezett beutaztatása mellett zajló üzleti eseményt. Akkor meghaladtuk az ezer tárgyalást egyetlen nap alatt, így az idei találkozóra azt a célt tűztük ki, hogy ezt minimum duplázzuk meg. Most, hogy lezajlott minden tárgyalás, büszkén jelenthetjük, hogy elértük a célunkat, sőt, meg is haladtuk azt, hiszen több mint 2500 üzleti megbeszélést hoztunk tető alá. Ez új, ilyet korábban még senki nem ért el. Végtelenül büszke vagyok a csapatomra ezért, és köszönöm a magyar cégeknek, hogy ilyen szép számban és ilyen professzionálisan felkészülve vettek részt az eseményen.
– Miben látják a magyar élelmiszeripar legnagyobb exportpotenciálját jelenleg, milyen termékkategóriák iránt mutatkozott a legnagyobb nemzetközi érdeklődés?
A magyar élelmiszeripar minden szektora egy markáns fejlődés küszöbén áll, annak a mintegy 7-800 Mrd forint támogatási forrásnak köszönhetően, amely a jelenlegi ciklusban rendelkezésre áll. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztések végeztével, azaz az évtized végén egy más arcát mutató, jóval hatékonyabb és versenyképesebb élelmiszeripara lehet hazánknak. Az exportpotenciál, még ha rövid távon sokszor gyorsan változó mértékben is, de hosszú távon ott van minden termékkategóriában. Aki meg tudja valósítani az optimalizált alapanyag-beszerzést vagy -termelést, a méretgazdaságos feldolgozást és a hatékony exportpromóciót, az jó eséllyel indul a nemzetközi versenyben is. A magyar élelmiszeriparnak megvannak a hagyományosan erős szektorai, ilyen a húsipar, a tejipar, a hűtőipar vagy a konzervipar, de a globalizált folyamatoknak köszönhetően a lehetőség minden szektorban adott, csak jól kell vele gazdálkodni.
– Minek köszönhető Ön szerint, hogy az esemény ennyire sikeres mind az exportőrök, mind a beszerzők körében?
– A Hungarian Food Summit minden élelmiszer-exportőr cégnek szól. A célja egyszerű és világos: minden eszközzel elősegíteni a külpiaci kapcsolatok épülését, nyitni a kapukat, támogatni az üzletkötést és ezen keresztül a teljes nemzetgazdaságot. A sikerét annak tudom be, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi résztvevők szinte kivétel nélkül olyanok voltak, akikkel az elmúlt években sikerült személyes nexust kialakítani. Az üzlet ugyanis ember és ember között köttetik, még ha a szerződésen cég és cég szerepel is. Az élelmiszer továbbra is bizalmi termék, nagyon kell bele a humán faktor.
– Mi volt az esemény legemlékezetesebb pillanata?
– Emlékezetes a megérkezés, látni a külföldi vendégeink szemében az izgatottságot. A tárgyalási napok pörgősek ugyan, de ez alapvetően egy monoton műfaj, igénybe veszi az embert, napi 20-30 tárgyalás lebonyolítása és dokumentálása, hiszen ez az utókövetéshez elengedhetetlen.
– A Hungarian Food Summit a már három éve futó Hungarian Food Business Program részeként valósult meg. Melyek a legközelebbi események, amelyekkel a Program égisze alatt találkozhatunk?
– A munka egy pillanatra sem áll meg, hiszen készülünk a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállítására, az ANUGA-ra, amelyet Kölnben rendeznek majd október 4–8. között, az AMC standján több mint 30, összesen pedig mintegy 60-70 magyar cég részvételével. Ezt követően még az idei évben négy külföldi B2B eseményt szervezünk: kettőt a Baltikumban, egyet Görögország, egyet pedig Románia fővárosában. A Hungarian Food Business Program tehát nem áll meg, 2026-ban is mintegy 20 külpiaci eseménnyel várjuk majd a hazai exportőröket. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Kolbászok, szalámik, taktikák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Új struktúrával folytatja a növekedést a Veganz Group
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >75 millió euróból kezd globális terjeszkedésbe az Eataly
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új struktúra, régi erősségek
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A minőség szolgálatában
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >GLS az innováció élvonalában
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >