Fejlődés előtt áll a hazai gázüzemű közlekedés
A gázüzemű közlekedés hazai elterjedését eddig infrastrukturális hiányosságok és a sűrített földgáz, azaz a CNG relatíve magas jövedéki adója akadályozták. A legújabb Európai Uniós irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítése érdekében.
„A sűrített földgáz tömegközlekedésben történő felhasználásával lényegesen tisztább lehet a városok levegője, mindamellett az üzemeltetők költségei is jelentősen csökkenhetnek. A haszonjárművek mellett azonban kiemelt fontosságú a gázüzemű személyautók elterjedésének elősegítése is” –hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
Akadályok a CNG és az LNG előtt
A környezetbarát üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya. Jelenleg Magyarországon mindössze három nyilvános CNG töltőállomás található, Budapesten, Szegeden illetve és Győrött, mely utóbbi kettőt a GDF SUEZ üzemelteti. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül azonban a tiszta meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben. Az Európai Bizottság ezért idén februárban a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére.
Közös, európai szabványok
A tagállamoknak 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. Becslések szerint mintegy 181 LNG állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.
Gázüzemű autóbuszok a közlekedésben
Magyarországon 1993-ban kezdődött meg földgáz üzemanyagként való felhasználása az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. tevékenységének keretein belül. Az azóta Magyarország piacvezetőévé vált Társaság közel 50 darab földgázüzemű járművet használ illetve több mint 40 buszt lát el CNG-vel. Hazánkban összességében jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, holott a tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan a levegőben mérsékelhető az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, a szmog fejlődéséért felelős nitrogénoxidok mennyisége és még az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) idén pályázatot hirdetett gázüzemű autóbuszok vásárlására. Az önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok vissza nem térítendő, úgynevezett „utófinanszírozású támogatásra” pályázhatnak a Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében. A pályázók a támogatás negyedéig előleget is igényelhetnek, ezzel könnyebbé válhat a tiszta üzemű autóbuszok beszerzése.
Franck Néel, a GDF SUEZ Energia Magyarország általános-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy Magyarországon hatalmas fejlődési lehetőség van a CNG piacon, mert habár regionálisan nem, de a nyugat-európai országokhoz képest Magyarország messze el van maradva a CNG töltőállomások számának terén.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.
GDF SUEZ Csoport:
A világ legnagyobb közüzemi szolgáltatója, a GDF SUEZ tevékenysége a teljes energialáncot átfogja a földgáz és elektromos áram területén, továbbá élen jár energetikai és környezeti szolgáltatások tervezésében és értékesítésében. A GDF SUEZ cégcsoport az egyik legfontosabb referenciának számít Európában a földgázüzemű járművek piacán. Csak Franciaországban 25 üzemanyagtöltő állomással és 1760 darabos busz flottával rendelkezik. Belgiumban 3 üzemanyagtöltő állomást üzemeltet és 2 új állomás jelenleg is épít.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >