A kedvezőbb árat és a gyorsaságot tartjuk a közösségi gazdaság legfőbb vonzerejének
Főként a felsőfokú végzettségűek és a városlakók használják előszeretettel Magyarországon a közösségi gazdasági szolgáltatásokat – derül ki a Sharing Economy Szövetség friss felméréséből. A nem reprezentatív kutatás szerint a közösségi szolgáltatások legfőbb vonzerejének a kedvezőbb árat, a gyorsaságot és a könnyű elérhetőséget tartjuk.
Hazánkban is egyre népszerűbbek a közösségi szolgáltatások, a nemrégiben alakult magyar Sharing Economy Szövetség pedig a hazai felhasználói szokások kapcsán a június 4 és 11. között megrendezésre kerülő Global Sharing Week (Nemzetközi Közösségi Hét) apropóján hiánypótló felmérést készített a témában.
UBER, Airbnb, MOL Bubi
A kutatás szerint a megkérdezettek közel harmada (32%) számolt be arról, hogy esetenként vagy rendszeresen használ valamilyen közösségi szolgáltatást. A legtöbben a hazánkban már nem aktív UBER-t, illetve az Airbnb-t és a MOL Bubit használták már a különböző közösségi szolgáltatások közül.
A felmérés rámutat arra, hogy egyelőre elsősorban a felsőfokú végzettséggel rendelkező, városi lakosság körében terjedt el a közösségi gazdasági szolgáltatások használata. Ennek a csoportnak a kétharmada használ időnként, vagy rendszeresen valamilyen közösségi szolgáltatást. Ellentétben a középfokú vagy alacsonyabb végzettségű kisvárosi lakossággal, mely körében viszonylag még ismeretlenek a sharing economy szolgáltatások, hiszen több mint négyötödük (81%) még nem is hallott ezekről.
Kedvezőbb ár, gyorsaság – a legfőbb előnyök
A közösségi szolgáltatások előnyei kapcsán a legtöbb megkérdezett a kedvezőbb árat, a gyorsaságot és a könnyű elérhetőséget emelte ki, míg hátrányként a szolgáltatóval és a sharing economy szolgáltatások esetében szinte kizárólagos online fizetéssel szembeni bizalmatlanságot, illetve információhiányt nevezték meg.
A felmérésben a Szövetség arra is kíváncsi volt, hogy milyen hatása van a közösségi szolgáltatásoknak a gazdaságra általánosságban, melyre válaszul a megkérdezettek az árverseny kialakulását, a jobb erőforrás-kihasználást, illetve az élénkítő hatást emelték ki.
„A Shairng Economy Szövetség fontos célja, hogy feltérképezze a közösségi gazdaság magyarországi helyzetét, beleértve a felhasználási szokásokat, illetve a szolgáltatói oldalt is. Első felmérésünk rögtön számos érdekes, izgalmas információt hozott a napvilágra, melyek segítségével tisztább képet kaphatunk és ezáltal még inkább elősegíthetjük a terület fejlődését. A Szövetség a továbbiakban is aktívan térképezi majd fel a közösségi gazdaság hazai sajátosságait” – fogalmazott Pataki Gábor, a Sharing Economy Szövetség elnöke.
A Szövetség a Global Sharing Week kapcsán egy akció keretében a magyar közösségi gazdasági modellre épülő vállalkozások kipróbálására és az ezekkel kapcsolatos tapasztalatok megosztására buzdít, melyről további részletek itt érhetők el. A Global Sharing Week célja, hogy felhívja a figyelmet a hazai közösségi gazdasági szolgáltatók működésére, tevékenységére, munkájuk eredményeire.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >