FAO: 12 hónapon belül először csökkentek az élelmiszerárak júniusban
Júniusban 12 hónapon belül először csökkentek globálisan az élelmiszerárak havi összevetésben.
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) számításai szerint a júniusi árindex 124,6 pont lett, 2,5 százalékkal (3,2 ponttal) alacsonyabb a májusinál, de még mindig 33,9 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál.
A FAO élelmiszerár-indexe kereskedelemmel súlyozott mutató, amely az öt legfontosabb élelmiszer-alapanyag – növényi olajok, szemestermények, húsfélék, tejtermékek és cukor – nemzetközi piaci árát veszi figyelembe.
Júniusban a növényi olaj árindexe 9,8 százalékkal esett májushoz képest és ezzel négyhavi mélypontra került. Júniusban elsősorban a pálmaolaj, a szójaolaj és a napraforgóolaj ára csökkent.
A szemestermények árindexe májushoz képest 2,6 százalékkal mérséklődött, de még így is 33,8 százalékkal volt magasabb tavaly júniushoz képest. A terménycsoporton belül havi összevetésben júniusban a kukorica ára csökkent a legjelentősebben, 5 százalékkal, de 0,8 százalékkal esett a búza ára is.
A tejtermékek árindexe 1 százalékkal süllyedt, különösen a vaj ára esett az importkereslet mérséklődésére, valamint a készletek bővülésére, egyebek között Európában.
A cukor ára júniusban 0,9 százalékkal nőtt, a harmadik egymást követő hónapban emelkedett, míg a hústermékek árindexe 2,1 százalékkal nőtt, és ezzel már kilencedik hónapja tart a drágulás.
Az átfogó árindex tavalyi átlaga 97,9 pont, három éve a legmagasabb volt, 3,1 százalékkal meghaladta a 2019. évit, de több mint 25 százalékkal alacsonyabb volt a 2011. évi történelmi csúcsnál. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A FAO elismerésben részesíti a fiatal gazdákat
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) jelöléseket vár a Fiatal…
Tovább olvasom >Bőséges termés, drága kenyér – Horvátországban a jó búzaév ellenére is nőnek az árak
Bár kivételesen jó búzaterméssel zárul a 2025-ös aratási szezon Horvátországban,…
Tovább olvasom >A Burberry negyedéves bevétele 5,5 százalékkal csökkent
A brit Burberry Group, a világ egyik vezető luxus ruházati…
Tovább olvasom >További cikkeink
Provident: magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből
A magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből, a…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Mesterséges intelligencia a munkahelyeken: kik használják az AI-t?
Mesterséges intelligencia a munkahelyeken: kik használják az AI-t? A GKI…
Tovább olvasom >Továbbra is stabil a hazai munkaerőpiac
Továbbra is stabil a hazai munkaerőpiac, a foglalkoztatottak száma évek…
Tovább olvasom >