FAO: 12 hónapon belül először csökkentek az élelmiszerárak júniusban
Júniusban 12 hónapon belül először csökkentek globálisan az élelmiszerárak havi összevetésben.
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) számításai szerint a júniusi árindex 124,6 pont lett, 2,5 százalékkal (3,2 ponttal) alacsonyabb a májusinál, de még mindig 33,9 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál.
A FAO élelmiszerár-indexe kereskedelemmel súlyozott mutató, amely az öt legfontosabb élelmiszer-alapanyag – növényi olajok, szemestermények, húsfélék, tejtermékek és cukor – nemzetközi piaci árát veszi figyelembe.
Júniusban a növényi olaj árindexe 9,8 százalékkal esett májushoz képest és ezzel négyhavi mélypontra került. Júniusban elsősorban a pálmaolaj, a szójaolaj és a napraforgóolaj ára csökkent.
A szemestermények árindexe májushoz képest 2,6 százalékkal mérséklődött, de még így is 33,8 százalékkal volt magasabb tavaly júniushoz képest. A terménycsoporton belül havi összevetésben júniusban a kukorica ára csökkent a legjelentősebben, 5 százalékkal, de 0,8 százalékkal esett a búza ára is.
A tejtermékek árindexe 1 százalékkal süllyedt, különösen a vaj ára esett az importkereslet mérséklődésére, valamint a készletek bővülésére, egyebek között Európában.
A cukor ára júniusban 0,9 százalékkal nőtt, a harmadik egymást követő hónapban emelkedett, míg a hústermékek árindexe 2,1 százalékkal nőtt, és ezzel már kilencedik hónapja tart a drágulás.
Az átfogó árindex tavalyi átlaga 97,9 pont, három éve a legmagasabb volt, 3,1 százalékkal meghaladta a 2019. évit, de több mint 25 százalékkal alacsonyabb volt a 2011. évi történelmi csúcsnál. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Az élelmiszerárak gyorsuló ütemben emelkedtek Németországban
Lassult a németországi infláció júniusban a szövetségi statisztikai hivatal, a…
Tovább olvasom >Törökországban lassult a kiskereskedelmi eladásnövekedés májusban éves szinten
Törökországban 5,8 százalék, 2022 júliusa óta a legkisebb ütemű volt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >