Ezért buknak el a startupok az első három évben
Az első három év a legkritikusabb a startupok életében, ekkor bukik el ugyanis a legtöbb jó ötlet. A start it @K&H inkubátorprogram szerint ennek két fő oka, hogy egyrészt a startupok ritkán végeznek piackutatást, így nem egy valós, sokakat érintő problémára hoznak megoldást. Másrészt nincs egy jól átgondolt és felépített üzleti modelljük. Mutatjuk, hogy lehet ezeket elkerülni, áthidalni.
Startupot létrehozni menő dolognak számít, de a jó ötlet ellenére is az indulást követő első három évben rengetegen elbuknak.
„A startupoknál jellemzően az első évek a legkritikusabbak. Ha a vállalkozók az elején jól veszik az akadályokat, jól mérik fel a lehetőségeiket és van hová fordulniuk segítségért, nagyobb eséllyel maradnak hosszú távon is működőképesek. Ezeknél a meghatározó kezdeti lépéseknél nyújt támogatást számukra a start it @K&H inkubátorprogram, ahol szakértő mentorok segítenek a nehézségek áthidalásában és előmozdítják a továbbfejlődésüket”
– mondta el Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. A CB Insights 2021-es kutatása szerint a top 5 ok, amiért már az elején csődbe mennek a vállalkozások, a következő: nincs rájuk piaci igény, elfogyott a pénzük és nem sikerült új tőkét előteremteniük, a versenytársak bekebelezik őket, hibás az üzleti modelljük, illetve nem tudtak megbirkózni a szabályozási és jogi kihívásokkal. De hogyan lehet mindezt kivédeni? Az idei Startup Safari rendezvényén, a start it @K&H inkubátorban tartott előadás és workshop során Mészáros Anita, üzletfejlesztési tanácsadó és Paris Noble, az Elevate üzleti tanácsadó cég társalapítója elárulták: ahhoz, hogy egy startup profitábilis legyen és hosszú távon fennmaradjon, két fontos kritériumnak kell teljesülnie.
A jó megoldás önmagában nem elég
Fontos, hogy egy startup olyan megoldást hozzon, amely könnyebbé teszi a fogyasztók életét vagy olyan területet érint, amelyet sokan szívügyüknek éreznek. Ahhoz azonban, hogy egy ötlet profitot is termeljen, a problémának egy széles réteget kell érintenie. Már az elején fontos letisztázni, hogy kik a startup célcsoportjai, nekik milyen problémáik vannak, mire van igényük és miért hajlandók tenni, legyen szó idő- vagy pénzbeli erőfeszítésről. El kell érni ugyanis, hogy az ügyfelek igénye és az érték, amit keresnek, találkozzon azzal, amit a startup kínálni szeretne. Ehhez a sejtés nem elég, alaposan meg kell vizsgálni a piacot és adatokat kell gyűjtenünk a lehetséges fogyasztóink szokásairól, igényeiről. Nem mindegy azonban, hogyan állunk ehhez a kérdéskörhöz: a piackutatás jól átgondolt és célzott legyen, azaz a konkrét célkitűzéseinkhez illeszkedjen. Ez egy kihagyhatatlan első lépés, a pénzügyi tervek alapja.
Az üzleti modell a vállalkozás sikeres működésének a tervrajza
Ház építésekor az első és legfontosabb lépések egyike a precíz tervrajz készítése. Nincs ez másképp vállalkozásindításkor sem: tervrajz nélkül nem érdemes belevágni, ami itt maga az üzleti modell.
„Az üzleti modellnél a legtöbben ott rontják el, hogy nem szánnak elég időt rá és nem fordulnak szakértőkhöz. Ehhez ugyanis nem elég néhány óra, sokszor hónapok kellenek ahhoz, hogy egy teljesen kész üzleti modell összeálljon.
– emelte ki Németh Balázs. Emellett sokan figyelmen kívül hagyják az üzleti stratégiaalkotást, ami arra vonatkozik, hogy a kitűzött célokat hogyan valósítjuk meg. Úgy lehet erre tekinteni, mint egy hídra a célok és a megvalósítás között – hangsúlyozták a szakértők a start it @K&H inkubátorban tartott fejtágítón.
Nemcsak kezdő startupperként kell foglalkozni az üzleti modell megtervezésével, időnként érdemes, sőt olykor elengedhetetlen újragondolni azt. Ez kétféle indíttatásból történhet: az egyik a belső mozgatórugó, amikor például a vállalkozás egy új piacra akar betörni vagy nem sikerül annyi profitot elérnie, mint amire számított. A másik pedig a külső tényezők hatása, amikor a startupnak a változó piaci, gazdasági és társadalmi körülményekhez kell alkalmazkodnia és ezek miatt kell újraterveznie.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >