Ezek az FMCG-piac kihívásai most, Heiszler Gabriella szerint
Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak adott interjújában beszélt az FMCG piac kihívásairól és az ágazat alakulásáról.
A geopolitikai feszültségek, mint az orosz-ukrán háború vagy az Európában kibontakozó gazdatüntetések, jelentős hatással vannak a piacra. Heiszler Gabriella kifejtette, hogy bár a magyar lakosság alapélelmiszer-ellátása biztosított, az árazás már komoly kérdéseket vet fel. A nem élelmiszer termékeknél a geopolitikai feszültségek és az olyan események, mint a Szuezi-csatorna blokádja, komoly áremelkedéshez vezetnek. A SPAR azon dolgozik, hogy megoldásokat találjon az ellátási láncok stabilitása érdekében, és regionális erőforrásokat mozgósít az európai termelés növelésére.
A kereskedelmi szektor versenyképességét tovább nehezíti a 27%-os áfa, amelyet Heiszler Gabriella „világbajnoknak” nevezett. Az áremelkedés, a magas áfa és az ún. „extraprofit adó” együttesen kihívást jelentenek a kereskedőknek. A magas áfa a bevásárlóturizmust is ösztönzi, ahogy a határokon túl alacsonyabb adókulcs mellett történő vásárlás is egyre vonzóbbá válik a magyarok számára.
Az üzleti szereplőknek ki kell egyensúlyozniuk az árak emelkedését, miközben megpróbálják megőrizni a versenyképességüket. A fogyasztók részéről az árrésen keresztül mutatkozó érzékenység és az olcsóbb termékekre való váltás erős trendekké váltak. A saját márkás, olcsóbb kategóriájú cikkek forgalma jelentősen megnőtt, és az árazási nyomás hatására a kereskedőknek alkalmazkodniuk kell az új igényekhez.
Az interjúban szóba került az FMCG szektorban bekövetkezett technológiai változás is. Heiszler Gabriella elmondta, hogy az AI-alapú képfelismerő szoftverek és az okos, önkiszolgáló kasszák elterjedése színesebbé, érdekesebbé teszi a piaci környezetet. Ugyanakkor a teljes digitális átállás még várat magára, és az üzleteknek figyelemmel kell kísérniük az új technológiák fejlesztéseit.
A SPAR Magyarország az online térben is erősít, és az okos marketing stratégiákat alkalmazza. Az online platformok és alkalmazások segítik a vásárlókat a kedvezmények kihasználásában. Az ágazat számára további kihívást jelent a munkaerőhiány és a rugalmas munkakörülmények megteremtése.
A SPAR vezetője a jövő kihívásairól beszélve kiemelte a kereskedelem becsületének és értékének hangsúlyozását. A modern fogyasztói igényekhez és kereskedelmi elvárásokhoz való alkalmazkodásra van szükség a szabályozási környezetben. Heiszler Gabriella kiemelte, hogy szükség van a szabályozási környezet modernizálására, amely jobban illeszkedik a fogyasztói igényekhez és a kereskedelmi elvárásokhoz. Példaként hozta fel az élelmiszer-biztonsági szabályokat, amelyek jelenleg Magyarországon kifejezetten szigorúak. Az ilyen szabályozások néha nehezen illeszkednek a modern kereskedelmi gyakorlatokhoz, és a szektor számára kihívást jelentenek.
A munkaerő kérdése továbbra is fontos téma az FMCG piacon. A magyar munkaerőpiac feszített, és a kereskedelmi szektorban való munkavállalás rugalmasságot követel. Az ágazatnak közösen kell megoldásokat találnia arra, hogy vonzó munkahelyeket teremtsen, és megfeleljen a modern munkavállalók elvárásainak.
A SPAR Magyarország az ágazatban történt változásokra való reagálásként optimalizálja a marketingstratégiáját. Az online térbe való terjeszkedés és az alkalmazások használata a vásárlókhoz való hatékonyabb eljutást eredményezi. A digitális marketing eszközeivel a SPAR megpróbálja elérni a szélesebb rétegeket, és a mobiltelefonok használatától függetlenül mindenkinek kínál értéket.
Az FMCG piac jelenlegi kihívásai között szerepelnek az árazási nyomás, a geopolitikai feszültségek, az adóügyi terhek és a technológiai változások. Az iparág szereplőinek együtt kell működniük az ágazat fejlődése és alkalmazkodása érdekében. Az FMCG szektor további digitalizációja, az árérzékeny fogyasztói szokások kezelése és a rugalmasabb munkakörülmények megteremtése kulcsfontosságú lehet a jövőben. Az FMCG Piac napjainkban dinamikus kihívásokkal szembesül, és a válaszok a szektor egészének együttműködésében és innovációjában rejlenek.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >