Ezek a régió kedvenc péksüteményei: pizzás mini, sajtos pogácsa, hot dog
A magyaroknál a sajtos pogácsa a sláger a finompékárut vásárlók körében, a cseheknél a ketchupos hot dog, a horvátok és szlovákok pedig a pizzás minire esküsznek – derül ki a 6 országban jelen lévő, régiós hálózattal rendelkező Pek-Snack Csoport elemzéséből. Az adatok alapján kirajzolódnak a különböző országokra jellemző ízek: nálunk például kevésbé a ketchupos, inkább a mustáros hot dogot vásárolják, helyi kedvenc a túrós táska, míg a délszláv államokban a túrós termékek közül a sós verziók népszerűek, addig Horvátországban a nagy kedvenc a burek.
Miközben a nemzetközi trendek, így a fánkok és a croissant-ok növekvő népszerűsége mindenhol jellemző, érdekes különbségek is kirajzolódnak az egyes országok között a legkedveltebb finompékáruk alapján – állapítja meg a Pek-Snack Csoport elemzése. A 6 országban jelenlévő, kiterjedt régiós franchise-hálózattal és stratégiai jelentőségű kiskereskedelmi partnerségekkel rendelkező finompékáru-gyártó adatai szerint Magyarországon verhetetlen a sajtos pogácsa. A kimérten (nem darabra) árult, ezért az úgynevezett „mini” kategóriába tartozó termék a teljes magyar franchise-hálózatból származó értékesítés 15 százalékát adja. Hazánkban szintén nagyon népszerű a grissini (olasz kenyérrúd), valamint a barackos mini is. A régió más országaiban ettől eltérő sorrendet látunk: miközben a pizzás ízvilágot mi sem vetjük meg, a többieknél ez olyannyira népszerű, hogy az ilyen termékek rendre a legkeresettebbek között szerepelnek. Horvátországban, Szlovákiában és Boszniában is az egyik legkedveltebb termék a pizzás mini, míg Csehországban a szintén pizzás twister került az élmezőnybe. Švejk hazájában külön érdekesség, hogy egy „maxi”, tehát darabonként árult terméket imádnak: a ketchupos hot dogot vásárolják a legtöbben.
Lokális különlegesség a tepertős mini, amely Magyarországon az egyik legnépszerűbb termék a kategóriájában. Ugyanakkor a tepertő több piacon is megjelenik, ám ott más ízvilág jellemzi: míg a magyar vásárlók a fűszeres, pikáns verziót kedvelik, addig a bosnyák piacon a natúr, nagyobb tepertődarabos változat számít kedvencnek. Szintén helyi érdekesség, hogy a bosnyák piacon kiemelkednek a chia magos péksütemények, amelyek a teljes sós kategórián belül az értékesítés 15 százalékát adják. Ezek gyakran sajttal vagy hússal töltöttek, így tehát a chia itt sós töltelékekkel készült, hagyományos péksütemények hozzávalójaként jelenik meg.
Novák Zoltán, a Pek-Snack ügyvezetője elmondta, hogy a különböző piacok jellegzetességei mellett vannak regionális kedvencek is, amelyek minden országban megállják a helyüket. Ilyenek például a csokoládéval bevont donut fánkok, az édes croissant-ok vagy a pizzás termékek. A slágertermékekhez és az országspecifikus kedvencekhez a Pek-Snack rugalmasan alkalmazkodik a termékfejlesztés során, és rendre igyekeznek saját innovációkkal, új termékekkel és ízekkel is ellátni a fogyasztókat.
Maxi termékek: kinek a túrós táska, kinek a burek
Magyarországon a maxi (darabra árult) termékek közül a sajtos rúd, a kakaós csiga, valamint a magyar klasszikus (máshol kevésbé ismert) túrós táska a legnépszerűbbek. A hot dogoknál eltér a magyarok ízlésvilága a régió többi országáétól. Míg nálunk toronymagasan vezet a mustáros változat – több mint kétszer annyi fogy belőle, mint a ketchuppal ízesítettből –, addig Horvátországban és Csehországban éppen fordított a helyzet: ott a paradicsomos ízvilág hódít. Boszniában viszont kiegyenlítettebb a kép: a két termék szinte azonos arányban részesedik az eladásokból. Horvátországban az egyik legnagyobb kedvenc a burek, amely kizárólag sós ízekben kapható, és a sajtos kiszerelés a legnépszerűbb – az eladások felét ez a változat teszi ki –, de a húsos és a sajtos-spenótos verziók is kelendőek. Érdekesség, hogy míg Magyarországon a spenótos péksütemények kevéssé kedveltek, a környező országokban szinte minden formájukban keresettek.
Pizzaszeletek: kolbász, sonka-kukorica, bacon
A pizzaszeletek közül a magyarok a kolbászosat szeretik legjobban, hasonlóan a horvátokhoz. Ezzel szemben a szlovákoknál és a cseheknél a sonkás-kukoricás az első – amely egyébként nálunk is nagyon népszerű. Keresett a baconos-hagymás kenyérlángos is, amelyik a legtöbb országban felfért a kategória valamelyik dobogós helyére.
Fánk: minden mennyiségben, főleg, ha baracklekváros
A nemzetközi trendeknek megfelelően a finompékáru termékek piacán egyre meghatározóbbak a különböző fánkok – köztük a hagyományos alakú berliner fánk és az amerikai lyukas fánk (donut). A Pek-Snack adatai alapján a baracklekváros berliner a vásárlók kedvence Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, míg Boszniában és Horvátországban a csokis bevonatú amerikai állhatott a dobogó tetejére. Utóbbiak, tehát a lyukas fánkok közül az eper ízű bevonattal készültet is sokan keresik, Horvátországban pedig a pisztáciás került be a top 5 közé.
A különböző országok ízlésvilága nemcsak kulturális érdekesség, hanem aktív termékfejlesztési iránytű is a Pek-Snack Csoport számára, amely a helyi kedvencekhez igazodó választékkal kíván hosszú távon is meghatározó szereplő lenni a régió finompékáru-piacán. A vállalat eredményessége mögött évek óta stabil növekedés áll: konszolidált árbevétele tavaly 5 százalékkal 12,7 milliárd forintra, árbevétel-arányos EBITDA-ja pedig az előző évi 15 százalékról 19 százalékra emelkedett. A nemzetközi értékesítés aránya 2024-ben már elérte a 40 százalékot, és a cél ennek további növelése.
Kapcsolódó cikkeink
Rekorderedmény és nemzetközi növekedés a Pek-Snack Csoportnál
Rekordszintű, 12,7 milliárd forintos árbevétel mellett 2,5 milliárdos EBITDA-nyereséggel zárta…
Tovább olvasom >Magyarország legkedveltebb hot-dogja: a MOL Fresh Corner hot-dog!
A MOL Fresh Corner hot-dogja immár hivatalosan is Magyarország legkedveltebb…
Tovább olvasom >A brit Urban Legendbe fektet a Mondelēz
Kisebbségi részesedést szerzett a Mondelēz International SnackFutures Ventures, a vállalat…
Tovább olvasom >További cikkeink
November vége után is megmaradhat az árrésstop
Ahogyan arról mi is írtunk, meghosszabbította a kormány az élelmiszerek…
Tovább olvasom >Újabb pályázat segíti az élelmiszer-feldolgozást: húszmilliárd forintos keret nyílik ősszel
Az itthon megtermelt mezőgazdasági alapanyag minél nagyobb arányú, hatékonyabb és…
Tovább olvasom >Szeptembertől jön a digitális SZÉP-kártya – nő a keretösszeg is
Idén szeptember 1-jétől életbe lépnek a tavaly bejelentett változások a…
Tovább olvasom >