Ezek a gyorsétteremláncok uralják az amerikai piacot
Ismét látványos összeállítással jelentkezett a Visual Capitalist, melyben az USA nagy gyorsétteremláncainak amerikai rangsorát mutatja be – írja az origo. A McDonald’s elsősége talán nem okoz meglepetést, de vajon mennyivel maradnak el mögötte a többiek? S mennyi pénzt hagynak az amerikaiak a nagy franchise-oknál?
A „fast food” az egész világon, különösen pedig az Egyesült Államokban, óriási biznisz. A 2017-es adatok alapján, az ottani piac 30 legnagyobb franchise hálózat tagjainál őrületes pénzeket hagynak a vásárlók. Mielőtt azonban a cikk második oldalán lévő ábrán tekintenénk ezt meg, érdemes figyelembe venni néhány más következtetést, illetve pénzügyi adatot is.
Egy átlagos amerikai minden évben 1200 dollárt költ gyorsétteremben, ez nagyjából 360 ezer forintnak felel meg.
Persze ezek átlagolt adatok, nem minden ott élő látogatja egyforma gyakorisággal az ilyen típusú vendéglátóhelyeket – ugyanakkor az USA felnőtt népességének negyede heti három, vagy ennél is több alkalommal étkezik gyorsétteremben. A 2-19 éves korú, tehát a gyermek-, illetve a fiatalkorú lakosság körében az arány ennél is jóval nagyobb: 34 százalékuk naponta betér egy-egy franschise egységbe.
Az átlagos amerikai háztartások évente 3,008 dollárt hagynak a gyorséttermek kasszáinál.
Azt, hogy ez ténylegesen mekkora üzletet jelent a vállalatoknak, jól mutatják a működésüket leíró számok. A profit ugyanis nagymértékben függ attól, hogy az adott cég egy egységére vetítve milyen eredményességgel bír az értékesítések tekintetében. Például, hiába a McDonald’s áll a lista élén, egy-egy éttermére vetítve átlagosan 2,8 millió dolláros bevételt gyűjt össze egy évben. Ezzel szemben a Chick-fil-A nevű láncnak 4,3 millió dollárra jön ki az egy étteremre jutó bevétel, ami 53 százalékkal magasabb, mint az összbevételben egyébként listavezetőé.
Szintén másképp sikeres a Subway, mely franchise-díjait tudatosan tartja alacsonyan versenytársaihoz képest és nem is ad senkinek kizárólagos jogokat egy-egy területre vonatkozóan. A 30 legnagyobb lánc közül ennek van a legkevesebb, egy egységre jutó bevétele, 419.792 dollárral egy évben. Csakhogy a Subway több mint 25 ezer egységgel van jelen a piacon, ami azt jelenti, hogy az „üzletek” számát tekintve ez a legnagyobb gyorsétteremlánc az országban, egyúttal – bármennyire is szokatlan – a legnagyobb kiskereskedő is egyben (még az egydolláros boltok hálózatát is lekörözi).
Íme, az amerikai piacot uraló 30 legnagyobb gyorsétteremlánc:
Látható, hogy a bevételi adatok szerint, a McDonald’s toronymagasan vezeti a listát. 2017-ben akkora bevételt ért el a belföldi hálózat – 37 milliárd dollárt meghaladóan -, amely közel háromszorosa volt a második helyen álló Starbucks bevételének. A mezőny utánuk már szorosabb, az első helyezettek kapcsán külön említésre méltó, hogy a Wendy’s láncot a Taco Bell is leszorította bevételeit tekintve (a Wendy’s korábban Magyarországon is jelen volt). Az első 30 helyezett között természetesen találni olyan láncokat is, melyek a magyar fogyasztó számára ismeretlenek – legalábbis belföldről -, de az USA-ban és akár más országokban is, komolyan versenyben vannak a fogyasztók pénzéért. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >Aranykorát élik a magyar-amerikai agrárdiplomáciai kapcsolatok
A magyar-amerikai kétoldalú kapcsolatok egyre csak erősödnek, legyen szó politikáról,…
Tovább olvasom >Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gelato Day 2025
13. alkalommal hirdették meg az Európai Kézműves Fagylalt Napját –…
Tovább olvasom >Visit Hungary: Nyíregyházára és Varsányba látogatott az Európai Virágos Városok és Falvak zsűrije
Nyíregyháza és Varsány képviseli Magyarországot az Entente Florale Europe, azaz…
Tovább olvasom >Kötöttfogású késbajnok – A nap videója
Egy „modern” thaiföldi gasztrosport bajnoka: mi lenne, ha a…
Tovább olvasom >