Ezek a gyorsétteremláncok uralják az amerikai piacot
Ismét látványos összeállítással jelentkezett a Visual Capitalist, melyben az USA nagy gyorsétteremláncainak amerikai rangsorát mutatja be – írja az origo. A McDonald’s elsősége talán nem okoz meglepetést, de vajon mennyivel maradnak el mögötte a többiek? S mennyi pénzt hagynak az amerikaiak a nagy franchise-oknál?
A „fast food” az egész világon, különösen pedig az Egyesült Államokban, óriási biznisz. A 2017-es adatok alapján, az ottani piac 30 legnagyobb franchise hálózat tagjainál őrületes pénzeket hagynak a vásárlók. Mielőtt azonban a cikk második oldalán lévő ábrán tekintenénk ezt meg, érdemes figyelembe venni néhány más következtetést, illetve pénzügyi adatot is.
Egy átlagos amerikai minden évben 1200 dollárt költ gyorsétteremben, ez nagyjából 360 ezer forintnak felel meg.
Persze ezek átlagolt adatok, nem minden ott élő látogatja egyforma gyakorisággal az ilyen típusú vendéglátóhelyeket – ugyanakkor az USA felnőtt népességének negyede heti három, vagy ennél is több alkalommal étkezik gyorsétteremben. A 2-19 éves korú, tehát a gyermek-, illetve a fiatalkorú lakosság körében az arány ennél is jóval nagyobb: 34 százalékuk naponta betér egy-egy franschise egységbe.
Az átlagos amerikai háztartások évente 3,008 dollárt hagynak a gyorséttermek kasszáinál.
Azt, hogy ez ténylegesen mekkora üzletet jelent a vállalatoknak, jól mutatják a működésüket leíró számok. A profit ugyanis nagymértékben függ attól, hogy az adott cég egy egységére vetítve milyen eredményességgel bír az értékesítések tekintetében. Például, hiába a McDonald’s áll a lista élén, egy-egy éttermére vetítve átlagosan 2,8 millió dolláros bevételt gyűjt össze egy évben. Ezzel szemben a Chick-fil-A nevű láncnak 4,3 millió dollárra jön ki az egy étteremre jutó bevétel, ami 53 százalékkal magasabb, mint az összbevételben egyébként listavezetőé.
Szintén másképp sikeres a Subway, mely franchise-díjait tudatosan tartja alacsonyan versenytársaihoz képest és nem is ad senkinek kizárólagos jogokat egy-egy területre vonatkozóan. A 30 legnagyobb lánc közül ennek van a legkevesebb, egy egységre jutó bevétele, 419.792 dollárral egy évben. Csakhogy a Subway több mint 25 ezer egységgel van jelen a piacon, ami azt jelenti, hogy az „üzletek” számát tekintve ez a legnagyobb gyorsétteremlánc az országban, egyúttal – bármennyire is szokatlan – a legnagyobb kiskereskedő is egyben (még az egydolláros boltok hálózatát is lekörözi).
Íme, az amerikai piacot uraló 30 legnagyobb gyorsétteremlánc:
Látható, hogy a bevételi adatok szerint, a McDonald’s toronymagasan vezeti a listát. 2017-ben akkora bevételt ért el a belföldi hálózat – 37 milliárd dollárt meghaladóan -, amely közel háromszorosa volt a második helyen álló Starbucks bevételének. A mezőny utánuk már szorosabb, az első helyezettek kapcsán külön említésre méltó, hogy a Wendy’s láncot a Taco Bell is leszorította bevételeit tekintve (a Wendy’s korábban Magyarországon is jelen volt). Az első 30 helyezett között természetesen találni olyan láncokat is, melyek a magyar fogyasztó számára ismeretlenek – legalábbis belföldről -, de az USA-ban és akár más országokban is, komolyan versenyben vannak a fogyasztók pénzéért. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Az amerikai kiskereskedelmi forgalom a vártnál jelentősebben bővült júliusban
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősebben bővült a…
Tovább olvasom >Júliusban lassult az infláció az Egyesült Államokban
Júliusban a várakozásoknak megfelelően lassult az infláció és a maginfláció…
Tovább olvasom >Az élelmiszer- és energiaárak nélkül kalkulált maginflációs ráta havi bázison nem változott az USA-ban
A várakozások alatt alakult júliusban a termelőiárak emelkedése mind havi,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >