EY: sikeres évet zárt tavaly a magyarországi felvásárlási piac
Az EY felmérése szerint a magyarországi akvizíciós piac becsült mérete 150 százalékos éves növekedéssel tavaly meghaladta a 4 milliárd dollárt, ami a legmagasabb érték a vállalat M&A Barométereinek történetében és majdnem 40 százalékkal nagyobb a 2010-ben becsültnél.
A szerdán ismertetett vizsgálat szerint tavaly több mint 20 százalékos éves növekedéssel 133 nyilvános tranzakció zajlott, ezzel szintén 7 éves rekord dőlt meg. Folytatódott az ingatlanpiaci fellendülés – Magyarország lett a térség ingatlanpiacának egyik legaktívabb szereplője -, de kiemelkedően teljesített a bankszektor és a telekommunikáció is a felvásárlási piacon – közölték. A tavalyi öt legnagyobb tranzakciójából kettőt egy magyar vállalat, az OTP Bank indított Szerbiában és Romániában összesen csaknem 265 millió dollár értékben. A legnagyobb értékű vásárlás 327 millió dollár – az Aréna Pláza felvásárlása – volt, de jelentősen meghaladta a 100 millió dollárt az Invitel, valamint az Invitel lakossági és kisvállalati portfóliójának értékesítése.
Dezső Virág, az EY tranzakciós tanácsadási szolgáltatások szakértője a felmérés eredményeiből kiemelte, hogy a 100 millió dollár alatti felvásárlások átlagos értéke majdnem a háromszorosára emelkedett, de kisebb mértékben a 100 millió dollár felettiek is bővülni tudtak. A legaktívabb iparágak közül az ingatlanpiacon a tranzakciók ötöde jött létre, de jelentős mennyiségű felvásárlás történt a telekommunikáció és média terén, valamint az IT-szektorban – tette hozzá. Megjegyezte, hogy a korábbi évektől eltérően tavaly a második fél évben nem esett vissza az M&A-piac, kis mértékben még erősödni is tudott 2017 első hat hónapjához képest.
Dezső Virág a piac bővülését elsősorban az ingatlanpiaci tranzakciók felfutásával magyarázta és hozzátette, hogy Magyarország régiós szinten megtartotta pozícióját, valamint 10 százalék körüli részesedését a térség államaiban lebonyolított tranzakciók számában.
Nagy Ferenc, az EY tranzakciós tanácsadási szolgáltatások menedzsere ismertette, hogy a külföldi vásárlók magyarországi és a magyarországiak külföldi vásárlásainak, valamint az országon belüli felvásárlások aránya tavaly módosult, utóbbiak részesedése 54 százalékról 64 százalékra emelkedett a befelé irányulóak rovására. A kifelé irányulók – vagyis a magyarországi vállalatok külföldi vásárlásai – 9 százalékon maradtak, de a 12 ilyen típusú tranzakció a legtöbb a felmérések 8 éve alatt: mindez arra utal, hogy kialakult a magyar cégeknek egy olyan rétege, amely már külföldi cégeket is képes felvásárolni – tette hozzá.
A felmérés szerint Magyarországra a legtöbb külföldi befektető továbbra is az Egyesült Államokból, Németországból, Ausztriából és Csehországból érkezett, de tavaly az Egyesült Királyság is megjelent a legnagyobb vásárló között. Nagy Ferenc arra számít, hogy az eddigiekhez hasonlóan és várhatóan a következő években is többségben lesznek a stratégiai befektetők a pénzügyi befektetőkhöz képest.
Dezse Margaret, az EY tranzakciós üzletágának vezető partnere a felmérést ismertető sajtótájékoztatón kiemelte, hogy idén is sikeres évet zárhat az akvizíciós piac Magyarországon és külföldön is. Hozzátette, hogy a nyilvános tranzakciók aránya Magyarországon a régiós átlaghoz hasonló mértékű.
Az EY (korábbi nevén Ernst & Young) a világ egyik vezető könyvvizsgáló, tranzakciós és üzleti tanácsadó vállalata. Az évente közzétett M&A Barométer 2010 óta összesíti a lezárult, nyilvános magyarországi tranzakciókat. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >Élesen eltér a felsővezetők és a felhasználók véleménye a mesterséges intelligencia megbízhatóságáról – nemzetközi felmérés
Élesen eltér a felsővezetők és a felhasználók véleménye a mesterséges…
Tovább olvasom >EY felmérés: stabilitásra fókuszálnak a hazai vállalkozások, miközben már készülnek a növekedésre
A működési stabilitásra koncentrálnak jelenleg a hazai vállalkozások, emellett beruházásokat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >