Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az idei nyáron: 36,2 Celsius-fokos új melegrekord született, és egymást követték a hőségriadók országszerte. A forróság nemcsak a közérzetet, hanem a boltok működését is érezhetően befolyásolja. A Pénzcentrum megkereste a legnagyobb hazai élelmiszerláncokat – az Aldit, a Lidlt, a Pennyt, a Spart és a Tescót –, hogy megtudja, hogyan készülnek fel a kánikulára, mely termékek iránt nő meg leginkább a kereslet, és milyen többletköltségeket okoz a hűtés vagy az áruellátás.
A boltok szerint ilyenkor szinte mindenki ásványvizet, jégkrémet és sört vásárol – de nem csak ezek fogynak jól. Az Aldi tapasztalatai szerint a grillezéshez szükséges termékek – mint az előpácolt húsok, grillkolbászok és zöldségek – is nagyon népszerűek, csakúgy, mint a friss pékáruk. A nem élelmiszer kategóriában a ventilátorok, naptejek, fürdőruhák és napernyők a legkapósabbak. A Penny hasonló forgalmi csúcsokat lát: az ásványvizek, sörök és hűsítő nyalánkságok mellett különösen kelendők a hazai gyümölcsök, például a görögdinnye és a barack, de a friss saláták és zöldségek is jól fogynak.
A Sparnál a hőség az italokon és a hűsítőkön túl a grilltermékek, a ventilátorok és a hűtőtáskák eladását is megdobja, a Tesco üzleteiben pedig a mediterrán és mézes-mustáros ízesítésű húsok, valamint a felfújható medencék és vízipuskák is nagy népszerűségnek örvendenek. A Lidl szerint nyáron az ásványvíz, jégkrém és sör szentháromsága mellé felzárkóznak a ventilátorok és a grillsütők is.
A hőség azonban nemcsak keresletnövekedést, hanem logisztikai kihívásokat is jelent. Az Aldi és a Penny is elismeri, hogy az extrém időjárás és a megugró kereslet időnként okozhat átmeneti áruhiányt – különösen friss zöldségek és gyümölcsök esetében, amelyek érzékenyen reagálnak az UV-sugárzásra és a csapadékhiányra. Ugyanakkor minden lánc hangsúlyozta, hogy tudatos tervezéssel, hosszú távú beszállítói kapcsolatokkal és előzetes betárolással igyekeznek megelőzni az ellátási problémákat. A Spar és a Tesco már szezon előtt felkészül az akciós és szezonális termékek megrendelésével, a Penny pedig külső hűtött raktárkapacitások bevonásával biztosítja a kínálatot.
A hőség az energiafelhasználásban is megmutatkozik: a boltok klimatizálása és a hűtőberendezések fokozott használata jelentős rezsiköltség-emelkedést okoz. A Penny szerint ez az áramfogyasztás akár 30%-os növekedését is jelentheti, míg a Spar és a Tesco is számol előre látható többletköltségekkel. Ennek mérséklésére a legtöbb áruházlánc energiahatékonysági fejlesztéseket hajt végre: zárt hűtőbútorokat, hőszivattyúkat és napelemeket alkalmaznak.
A nyári meleg tehát nemcsak a strandokat, hanem az áruházakat is felpörgeti – a kánikula alatt új vásárlási szokások, logisztikai kihívások és magasabb költségek jellemzik a boltok életét. Az áruházláncok célja, hogy minden körülmények között biztosítsák a vásárlók igényeit – legyen szó hűtött italokról, friss gyümölcsről vagy épp felfújható medencéről.
Kapcsolódó cikkeink
Szinte felforrt a Balaton vize
Az Időkép legfrissebb mérései szerint a Balaton több pontján is…
Tovább olvasom >Stabilizálódó prémiumszegmens, erősödő alkoholmentes kínálat – így alakult az uniós és hazai sörpiac 2024-ben
Az Európai Unió tagállamai 2024-ben összesen 34,7 milliárd liter sört…
Tovább olvasom >Történelmi mélypontra süllyedt a német sörpiac – egyre népszerűbb az alkoholmentes változat
Több mint harmincéves mélypontra esett a német sörértékesítés 2025 első…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jason Momoával mutatkozott be Magyarországon a Meili Vodka
Az elmúlt két év egyik legtöbb díjat elnyerő vodkája (2…
Tovább olvasom >K&H: egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási viszonyok
Az időjárás ma már nem egy távoli, elméleti kockázat, hanem…
Tovább olvasom >8,5 millió pékáru fogyott egy év alatt: helyi pékségek, kézműves ízek, tudatos választások a Kifli.hu-nál
Az elmúlt 12 hónapban a vásárlók több mint 8,5 millió…
Tovább olvasom >