Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az idei nyáron: 36,2 Celsius-fokos új melegrekord született, és egymást követték a hőségriadók országszerte. A forróság nemcsak a közérzetet, hanem a boltok működését is érezhetően befolyásolja. A Pénzcentrum megkereste a legnagyobb hazai élelmiszerláncokat – az Aldit, a Lidlt, a Pennyt, a Spart és a Tescót –, hogy megtudja, hogyan készülnek fel a kánikulára, mely termékek iránt nő meg leginkább a kereslet, és milyen többletköltségeket okoz a hűtés vagy az áruellátás.
A boltok szerint ilyenkor szinte mindenki ásványvizet, jégkrémet és sört vásárol – de nem csak ezek fogynak jól. Az Aldi tapasztalatai szerint a grillezéshez szükséges termékek – mint az előpácolt húsok, grillkolbászok és zöldségek – is nagyon népszerűek, csakúgy, mint a friss pékáruk. A nem élelmiszer kategóriában a ventilátorok, naptejek, fürdőruhák és napernyők a legkapósabbak. A Penny hasonló forgalmi csúcsokat lát: az ásványvizek, sörök és hűsítő nyalánkságok mellett különösen kelendők a hazai gyümölcsök, például a görögdinnye és a barack, de a friss saláták és zöldségek is jól fogynak.
A Sparnál a hőség az italokon és a hűsítőkön túl a grilltermékek, a ventilátorok és a hűtőtáskák eladását is megdobja, a Tesco üzleteiben pedig a mediterrán és mézes-mustáros ízesítésű húsok, valamint a felfújható medencék és vízipuskák is nagy népszerűségnek örvendenek. A Lidl szerint nyáron az ásványvíz, jégkrém és sör szentháromsága mellé felzárkóznak a ventilátorok és a grillsütők is.
A hőség azonban nemcsak keresletnövekedést, hanem logisztikai kihívásokat is jelent. Az Aldi és a Penny is elismeri, hogy az extrém időjárás és a megugró kereslet időnként okozhat átmeneti áruhiányt – különösen friss zöldségek és gyümölcsök esetében, amelyek érzékenyen reagálnak az UV-sugárzásra és a csapadékhiányra. Ugyanakkor minden lánc hangsúlyozta, hogy tudatos tervezéssel, hosszú távú beszállítói kapcsolatokkal és előzetes betárolással igyekeznek megelőzni az ellátási problémákat. A Spar és a Tesco már szezon előtt felkészül az akciós és szezonális termékek megrendelésével, a Penny pedig külső hűtött raktárkapacitások bevonásával biztosítja a kínálatot.
A hőség az energiafelhasználásban is megmutatkozik: a boltok klimatizálása és a hűtőberendezések fokozott használata jelentős rezsiköltség-emelkedést okoz. A Penny szerint ez az áramfogyasztás akár 30%-os növekedését is jelentheti, míg a Spar és a Tesco is számol előre látható többletköltségekkel. Ennek mérséklésére a legtöbb áruházlánc energiahatékonysági fejlesztéseket hajt végre: zárt hűtőbútorokat, hőszivattyúkat és napelemeket alkalmaznak.
A nyári meleg tehát nemcsak a strandokat, hanem az áruházakat is felpörgeti – a kánikula alatt új vásárlási szokások, logisztikai kihívások és magasabb költségek jellemzik a boltok életét. Az áruházláncok célja, hogy minden körülmények között biztosítsák a vásárlók igényeit – legyen szó hűtött italokról, friss gyümölcsről vagy épp felfújható medencéről.
Kapcsolódó cikkeink
Hogyan táplálkozzunk kánikulában? – a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének tanácsai
A nyár a lazítás, a nyaralás, a szabadtéri programok időszaka…
Tovább olvasom >A kisüzemi sörfőzdék a sörkultúra megújításának motorjai
Értékközpontú alternatívát kínálnak a kisüzemi sörfőzdék a nagyipari termelés mellett,…
Tovább olvasom >Rengeteg magyar menekül a plázákba a hőség elől – kutatás
A légkondicionáló használatát és a könnyű ruházatot tartják a leghatékonyabb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újabb 2 milliárd dollárt fektet a Mars az amerikai gyártás bővítésébe 2026-ig
Az édesség- és snackóriás Mars 2026 végéig további 2 milliárd…
Tovább olvasom >Öt év alatt 60%-os növekedést ért el az Aldi Spanyolországban
Az Aldi Nord az elmúlt öt év leggyorsabban növekvő élelmiszerláncává…
Tovább olvasom >Provident: magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből
A magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből, a…
Tovább olvasom >