Export vezérelte növekedés az élelmiszeriparban – Az Univer és a MIRELITE MIRSA 2024-es üzleti eredményei

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 10. 12:11

2024-ben két meghatározó magyar élelmiszeripari szereplő, az Univer Product Zrt. és a MIRELITE MIRSA Zrt. is sikeresen zárta az évet, ám eredményeik mögött eltérő pályák és stratégiák húzódnak meg. Közös pont azonban, hogy mindkét vállalat számára az exportpiacok jelentették a növekedés motorját – és ez az irány a jövőben még hangsúlyosabbá válhat – mutat rá az Agrárszektor cikke.

Univer: stabilitás és látványos külpiaci erősödés

Az Univer Product 2024-ben is megőrizte pozícióját a hazai piacon, miközben külpiaci jelenléte látványosan bővült. A belföldi nettó árbevétel 34,66 milliárd forintról 36,04 milliárdra nőtt, ami kiegyensúlyozott növekedésnek számít, ám ennél is szembetűnőbb az export területén tapasztalt dinamika: az itt realizált bevétel 12,10 milliárdról 15,52 milliárd forintra ugrott. Ez mintegy 28%-os bővülést jelent a nemzetközi értékesítésben.

A cég összesített árbevétele így 11%-kal nőtt, 46,77 milliárdról 51,92 milliárd forintra. Az üzemi eredmény is kedvezően alakult: 5,17 milliárd forintról 5,86 milliárdra emelkedett, ami a működési hatékonyság javulását jelzi.

Ugyanakkor a pénzügyi műveletek eredménye továbbra is negatív tartományban maradt: bár a 2023-as -962 millió forint után 2024-ben javulás mutatkozott (-614 millió), ez a tétel továbbra is rontja az adózás előtti eredményt. Ennek ellenére az adózott eredmény 4,84 milliárd forint lett, szemben az előző évi 3,88 milliárddal – vagyis az Univer erős profitabilitással zárta az évet.

MIRELITE MIRSA: csökkenő belföldi, emelkedő export

A fagyasztott zöldségek, gyümölcsök és tészták gyártására specializálódott MIRELITE MIRSA Zrt. esetében 2024-ben a belföldi árbevétel visszafogottabb lett: a 2023-as 3,55 milliárd forint után 3,26 milliárdra csökkent. A hazai piac így is a legnagyobb bevételi forrás maradt, de a vállalat fókuszváltása egyértelmű: a nemzetközi értékesítésre koncentrálnak.

Ezen a területen komoly előrelépést könyvelhetett el a cég: az exportárbevétel a 2023-as 1,05 milliárdról 1,83 milliárd forintra nőtt – ez közel 75%-os emelkedés. Az összesített árbevétel így 4,61 milliárdról 5,09 milliárdra nőtt, tehát a mérséklődő belföldi értékesítés ellenére is pozitív irányban változott a teljesítmény.

A működési eredmény továbbra is pozitív, azonban a pénzügyi háttér némileg ingadozóbb képet mutat. A fizetendő kamatok és hasonló jellegű ráfordítások jelentősen megemelkedtek: 2023-ban 21,1 millió forint, míg 2024-ben már 51,9 millió forint volt ez a tétel. A pénzügyi műveletek eredménye pedig pozitívból negatívba fordult: 277,4 millió forintról -26,7 millióra.

Közös tanulság: a külpiacok jelentik a jövőt

Mindkét vállalat példája jól mutatja, hogy a magyar élelmiszeriparban egyre inkább a nemzetközi partnerek és piacok jelentik a növekedés kulcsát. Az Univer esetében ez már egy kiforrott, tudatosan épített exportstratégia része, míg a MIRELITE MIRSA most kapcsolt magasabb fokozatra ebben a versenyszegmensben. A hazai piac telítettsége, az inflációs nyomás és a fogyasztói árérzékenység közepette az export nem csupán lehetőség, hanem hosszú távú fenntarthatósági tényező is.

A 2024-es eredmények tehát nemcsak az üzleti számokról szólnak, hanem arról is, hogy milyen stratégiai válaszokat adnak a hazai élelmiszeripari cégek a változó gazdasági környezetre – és ezek közül az egyik legfontosabb válasz: nyitás a világ felé.

Kapcsolódó cikkeink