Éves szinten 5,2 százalékkal emelkedtek az árak
2009. novemberben az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 0,3 százalékos volt, tavaly novemberhez viszonyítva 5,2 százalékos. 2009. első tizenegy hónapjában 4,1 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
2009. októberhez viszonyítva – az élelmiszerárak 0,6%-kal emelkedtek. Növekedett az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – (7,5%), a csokoládé, kakaó (2,6%) és a tojás (1,2%) ára. Árcsökkenés volt megfigyelhető a sertéshús (3,3%), a sajt (2,4%) és a cukor (1,2%) esetében. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek ára az előző hónaphoz képest 0,3%-kal csökkent.
Az átlaghoz képest nagyobb mértékben drágultak a szeszes italok, dohányáruk (0,5%). A ruházkodási cikkek körében kis mértékű áremelkedés (0,2%) következett be. A szolgáltatások ára nem változott az előző hónaphoz képest. A tartós fogyasztási cikkek (0,3%) és a háztartási energia (1,5%) esetében árcsökkenés volt megfigyelhető.
Az elmúlt egy évben, tahát 2008. novemberéhez viszonyítva, az élelmiszerárak az átlagosnál kisebb mértékben, 3,3%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a tojás és a kávé egyaránt 11,6, a párizsi, kolbász 9,9, valamint a házon kívüli étkezés 7,3 százalékkal. Árcsökkenés következett be az étolaj (18,6%), a sajt (10,6%), a tej (7,9%) és a liszt (7,5%) esetében. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben, 10,1%-kal drágultak a szeszes italok, dohányáruk. Az egyéb cikkek átlagot meghaladó, 7,6%-os áremelkedésén belül a járműüzemanyagok ára 8,8%-kal, a gyógyszer, gyógyáru 8,5%-kal drágult.
Átlag feletti áremelkedés volt megfigyelhető a szolgáltatások (5,9%) körében is, ezen belül a szemétszállítás 15,7, a vízdíj 11,6, a csatornadíj 11,5 százalékkal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 4,3%-kal kellett többet fizetni, mint egy évvel ezelőtt. A háztartási energia körében átlag alatti volt az áremelkedés (2,0%), ezen belül az elektromos energia ára 10,7%-kal nőtt, a távfűtés ára 1,8%-kal, a vezetékes gázé 4,4%-kal csökkent. A ruházkodási cikkek esetében átlag alatti (0,3%) volt a növekedés – közli a KSH adatait a Penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >