Éves mélypontján a GKI-Erste konjunktúraindex
Augusztusban folytatódott a GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értékének csökkenése. A GKI (www.gki.hu) által az EU támogatásával végzett felmérés szerint a csökkenő trend hónapok óta tart, az üzleti és a fogyasztói várakozások 2010 márciusában voltak a jelenlegihez hasonló szinten.
Augusztusban az üzleti szférán belül minden ágazat várakozásai romlottak, az ipari és építőipari vállalkozásoké kis mértékben, a kereskedelmi és szolgáltató cégeké viszont jelentősen. Az ipari bizalmi index értéke tovább csökkent, a romló tendencia immár közel fél éve tart. Kedvezőtlenebb lett az elmúlt és stagnált a következő időszaki termelés, valamint gyengült a rendelésállományok megítélése. A saját termelésű készletek alacsonyabbak lettek. Az építőipari bizalmi index eleve nagyon alacsony értéke négy hónapja csökken, bár az augusztusi mérséklődés enyhébb volt a korábbi hónapokénál. Az előző negyedév termelési színvonalának megítélése erősen, a rendelésállományok értékelése enyhén romlott az egy hónappal ezelőttihez képest. A kereskedelmi bizalmi index értéke a júliusi emelkedésnél jóval nagyobb mértékben csökkent augusztusban. Jelentősen romló eladási pozíció és rendelésállomány mellett kis mértékben javult a készletszint megítélése. A szolgáltató cégek várakozásai augusztusban a megelőző fél év közel stagnálását követően jelentősen romlottak. Az üzletmenet mellett a várt forgalom és a foglalkoztatási szándékok megítélése is kedvezőtlenebb lett.
A foglalkoztatási szándék az iparban és a szolgáltatásokban jócskán romlott, az építőiparban és a kereskedelemben azonban kissé javult, a fogyasztók munkanélküliségtől való félelme enyhén mérséklődött. Az árváltoztatási szándék az iparban és az építőiparban nem változott, a kereskedelemben és a szolgáltatók körében viszont nőtt az emelést tervezők aránya, emellett erősödött a lakosság inflációs várakozása. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban jelentősen romlott, a fogyasztók körében azonban kissé javult.
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2010 novembere, de főleg az idei év márciusa óta tartó szinte folyamatos csökkenés után a nyolcadik hónapban minimálisan emelkedett. A lakosság saját pénzügyi helyzetét, a munkanélküliek számának és a magyar gazdaság jövőbeli kilátásainak az alakulását is kissé kedvezőbben ítéli meg, mint egy hónappal ezelőtt. A lakosság továbbra is kivár, s halasztja tartós fogyasztási cikk vásárlásait.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor várakozásait veszi figyelembe. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
2011 januárjában – az EU új ajánlásának megfelelően – a GKI a korábbi adatokat a „TEÁOR 08”-nak megfelelően újraszámította.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A szolgáltató szféra várakozásait kifejező index története rövidebb, mint a többi szektoré, ez a fajta felmérés 1998-ban indult. Ezért az 1996-1997-es évekre az üzleti bizalmi index újraszámításához felhasználásra kerültek az egyes szektorok bizalmi indexei közötti 1998 után tapasztalt matematikai összefüggések.
A GKI-Erste konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >