Évente több mint öt teljes napot töltünk kávézással

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 01. 11:29
🎧 Hallgasd a cikket:

Heti 161 percet, vagyis évente közel öt és fél napot töltenek kávézással a magyarok. Sokaknak napindítást segítő rutin, másoknak kikapcsolódási alkalom, de a kávé a mindennapok fontos része: tízből heten naponta fogyasztják – derült ki a Caffè Vergnano megbízásából készült kutatásból, melyet a kávé világnapján a Szépművészeti Múzeum Reneszánsz Csarnokában mutattak be.

Az eseményen Winkler Nóra házigazda és moderátor, dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus, Partali Anita, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának marketingvezetője, valamint Cser Judit múzeumpedagógus kiemelték a kávézás élményének és az idő tudatos megélésének fontosságát, miközben szakértői szempontból vizsgálták, hogyan fonódik össze a mindennapokban az énidő és a kávé. A program részeként a vendégek egy különleges idő- és ízutazáson is részt vehettek, amelyet a kávészakértő exkluzív receptje tett teljessé. A 16–75 éves hazai lakosságra reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a magyarok 86 százaléka kávézik, tízből heten napi rendszerességgel fogyasztják. Egy-egy kávészünet átlagosan 11–12 percig tart, és a heti 8–9 csészényi frissítő döntő többsége otthon készül el – ez jól mutatja, hogy a kávézás a fejlődő kávéházi kultúra mellett is elsősorban otthoni élmény. A motivációk azonban különböznek: a napi kávéfogyasztóknak elsősorban a megszokott rutin, a nap elindítása miatt fontos, a heti rendszerességgel kávézóknál inkább az ital élénkítő hatása dominál, míg az alkalmi fogyasztók számára a kávé leginkább énidőt, elcsendesedést és kikapcsolódást jelent.

Kávézás: értékes idő A kutatás eredményei arra is rávilágítanak, hogy a kávézás a rohanó hétköznapok közepette különleges alkalom: egy rövid megállás, amelyben magunkra és másokra figyelhetünk. A kávézással töltött percek minden korosztály számára mást jelentenek, mégis közös bennük, hogy értékes időt teremtenek. Ezt a szemléletet képviseli a Caffè Vergnano Make Time Count filozófiája is: a több mint 140 éves prémium olasz márka számára az idő tisztelete és a kompromisszumok nélküli minőség alapérték 1882 óta. Lassú pörkölési eljárásuk is ezt erősíti: a folyamat lehetővé teszi, hogy minden kávészem teljes aromája kibontakozzon.

„A Make Time Count filozófia számunkra azt jelenti, hogy a kávézással töltött pillanatokban igazi értéket adhatunk az időnek. Hiszünk abban, hogy ezek a percek képesek valódi élményekkel gazdagítani a mindennapokat, és pontosan ezt a filozófiát szeretnénk átadni fogyasztóinknak is”

– hangsúlyozta Partali Anita, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának marketingvezetője. Az életkor is hatással van a kávézási szokásokra Generációs eltérések is megfigyelhetők: a 30 év alattiak harmada egyáltalán nem fogyaszt kávét, miközben a 60 felettiek körében a napi kávézás jellemzőbb. Az idősebbek számára a szokás biztonságot és állandóságot ad, míg a fiatalabbaknál inkább az alkalomszerűség és a változatosság a jellemző.

„A kávézás sokak számára kihagyhatatlan reggeli rutin, ami nélkül nem is indulna el zökkenőmentesen a nap. Ez a néhány perces szertartás, amikor készül a kávé, aminek érezzük az illatát, látjuk a gőzét, érezzük az ízét, a melegét és a serkentő hatását, abban is segít, hogy ébredés után ne rögtön essünk bele a rohanásba. A szokásaink alakítják az identitásunkat, segítik a stresszkezelést, a fókuszálást, alkalmat teremtenek a tudatos jelenlét gyakorlására, ami a mentális egészségünk megőrzését támogatja”

– mondta el dr. Almási Kitti, klinikai szakpszichológus a kutatás eredményeit ismertető sajtótájékoztatón.

Kapcsolódó cikkeink