Évek óta nem látott csúcsra ugrott a kávé ára
A kávé határidős jegyzése 2015 óta nem látott egynapos emelkedést produkált – írja az origo. Ez azonban nem akkora meglepetés, ha azt nézzük, hogy a nyersanyag idén már 38 százalékkal drágult.
A kávé határidős (2020. márciusi szállítás) jegyzése hétfőn 7 százalékkal emelkedett. Ilyen egynapos emelkedésre 2015 óta nem volt példa. Ezzel együtt a kávé árfolyama manapság 3 éves csúcs körül mozog, és idén eddig már 38 százalékot emelkedett – írja a CNBC.
Az idei év általánosan is látványos drágulást hozott a kávépiacon, ami elsősorban a kínálati hiánynak tudható be.
A legnagyobb globális termelőnek számító Brazíliában ugyanis idén kevesebb kávét termelnek. Ez egyébként nem meglepő a dél-amerikai országban, ahol kétéves termelési ciklusok vannak, vagyis jövőre akár rekord erős kitermelés is jöhet. Emellett a térség kávétermelői általában is nehéz helyzetben vannak, mivel Dél- és Latin-Amerikában idén a vártnál kisebb volt a csapadékmennyiség, ami lehúzta a termést.
Mindeközben a kereslet kitartóan magas. A fogyasztók pedig túlzott nyugalomba ringatták magukat, abban bízva, hogy a piaci árak hosszú ideig alacsonyan maradnak.
A kávéfogyasztás tehát igen erős, ami most már elkezdett idegességet okozni a piacokon – mondta Rodrigo Costa, a Comexim USA kereskedési igazgatója.
Emellett a legfrissebb adatokból az látszik, hogy a brazil kávétartalékok hétfőig 975 zsákra csökkentek, ami azt jelenti, hogy igencsak beszakadtak a világ legnagyobb termelőjének tartalékai.
Jeff Kilburg, a KKM Financial vezetője egészen odáig ment, hogy kijelentette,
most már pánik van a kávé határidős piacán.
A farmerek körében ugyanis egyre erősebb az azzal kapcsolatos aggodalom, hogy nem fogják tudni szállítani az árukat megfelelő mennyiségben. Ez pedig egyre inkább meglátszik a tőzsdei árazásokon is. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Trump új vámstratégiája átrajzolhatja a kávé- és kakaókereskedelem globális térképét
Vámmentességet élvezhetnek a jövőben a trópusi mezőgazdasági termékek – például…
Tovább olvasom >Starbucks: vége a csak elvitelre szóló kávézóknak – visszatérés a vendéglátás melegségéhez
Radikális stratégiai váltásba kezd a világ legnagyobb kávézólánca: a tőzsdén…
Tovább olvasom >Specialty kávé: új hullám a csészében
A kőolaj után a világ második legnagyobb mennyiségben forgalmazott terméke…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord magasságba szökött a svájci Lidl sajtexportja tavaly
Tizenöt éves fennállásának legerősebb évét zárta a svájci Lidl sajtexport…
Tovább olvasom >Alkoholmentes sörbe invesztál Robbie Williams
Robbie Williams személyében befektetőt kapott az ausztrál Heaps Normal alkoholmentes…
Tovább olvasom >Bővíti sajtgyártó kapacitását az Arla Foods Bahreinben
50,9 millió eurót, azaz mintegy 59,4 millió dollárt invesztál az…
Tovább olvasom >